• ade83

oartigt att inte bjuda barn på bröllop?

Av de vänner som jag tänker bjuda på brölloppet, så har nästan alla skaffat småbarn. Varav två par bör ha fått smått ca tre, fyra månader innan brölloppet. Varken jag eller killen vill ha barn med på bröllppet (även att vi älskar barn). Vi tänker skriva detta på ett artigt sätt i inbjudan.
    Tar nyblivna föräldrar illa upp o truntar i att komma då?
    Om de är nära vänner ser de då till att verkligen göra allt för att skaffa barnvakt så att de kan stanna på både bröllopp o festen? Eller kan vännerna uppfatta oss som okänsliga?
    Vi är inte själva föräldrar (ännu) så vi vet inte hur de skulle ställa sig till detta..
    Vad tror ni? blir de stötta?

• Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?
  • novemberbrud2009

Hur svårt är det att skaffa barnvakt? Alla kommer som verkligen vill fixar det :)
    Jag tycker inte barn hör hemma på en fest om det serveras alkohol, skulle inte ta med mitt barn på en sån fest i vilket fall.
    LYCKA TILL!

• AGev

Vi ska inte ha med barn. Vi skrev något i stil med "vi gillar barn men denna dag vill vi fira i vuxnas sällskap". En kompis till mig kanske ska komma med sitt barn på 2 månader, beroende på hur barnet är. Men de kommer bara till kyrkan.
    Andra vänner har inte sagt något negativt utan tycker bara att det är roligt med en "barnfri" fest.
    Lycka Till!

• CeKe

Jag tror definitivt att det är fler som kan komma om ammande barn får följa med. Jag är inte förälder själv ännu, men hade jag ett spädbarn hade jag nog inte velat lämna bort det.. Men däremot tycker jag absolut att man kan säga ja till ammande barn men däremot nej till äldre storasyskon som tultar runt utan behov av mammas bröst! Så kommer vi att göra.

ade83 skrev 2009-11-19 22:53:33 följande:
    Tur att jag/vi har er att bolla tankar med! Det ni skriver har fått mig o killen att fundera i andra banor. Det sista vi vill e ju att uppröra våra gäster. Man vill ju va alla till lags, samtidigt som denna mkt påkostade tillställning ska kännas bra även för oss som brudpar.Är chansen större att de kommer på vårt bröllop OM ammande barn e ok att ta med sig?Kan man låta de ta med sig de minsta bebisarna men låta de lite större syskonen (2-3 års ålder) få va hemma med barnvakten?kommentera gärna.
  • Frulle

Nyfödda MÅSTE ju få komma!! DET hade varit jävligt fräckt att hindra föräldrarna från.

• nano86
    ade83 skrev 2009-11-19 22:53:33 följande:
    Tur att jag/vi har er att bolla tankar med! Det ni skriver har fått mig o killen att fundera i andra banor. Det sista vi vill e ju att uppröra våra gäster. Man vill ju va alla till lags, samtidigt som denna mkt påkostade tillställning ska kännas bra även för oss som brudpar.Är chansen större att de kommer på vårt bröllop OM ammande barn e ok att ta med sig?Kan man låta de ta med sig de minsta bebisarna men låta de lite större syskonen (2-3 års ålder) få va hemma med barnvakten?kommentera gärna.
    Det där låter som ett jättebra förslag. De bröllopet jag var på förra sommaren så var det två "barn" där: vår dotter på ca 11 mån och en liten killa på 3-4 mån. Ingen av dem gjorde nåt besvär. När den lilla blev orolig och började gnälla så gick de helt enkelt ut med honom i vagnen tills han somna. Vi gjorde likadnat med vår dotter, äldre barn kan man INTE göra så med Så små barn stör lixom inte alls så mycket som man tror, om de väl gör det så är det så lätt att gå ifrån tills bebisen är lugn igen.
  • Duchess

En liten på 3 månader som ammas gör sällan lika mycket väsen av sig som en treåring med spring i benen.

Vi bjöd våra syskonbarn + barn som ammades på vårt bröllop. Resten fick lämna barnen hemma. Det funkade utmärkt!

• KatjaB

Barn som ammas tycker jag inte på något sätt är varken jobbiga eller störande på något sätt.
    Tycker det är lite väl oförstående att vänta sig att någon ska skaffa barnvakt till en 3 månaders bebis för att ni gått på dop och födelsedagskalas. Det funkar ju inte riktigt så att bara man har framförhållning så går det för alla.
    handlar det om större barn så har jag full förståelse för att man inte vill ha med barn på festen.

• Aleta

Ammande barn får man räkna med som en del av mamman. Det är inte bara att lämna bort dem hur som helst. Det kanske inte ens går att få dem att äta ur flaska. Dessutom så vill man inte lämna en så liten, då kommer man bara att stanna på festen i typ fem minuter innan man måste hem igen.

Alla de barnfria bröllop jag har varit på så har det varit självklart att småttingarna får komma. De stör dessutom knappt alls.
    Föräldrarna kan mycket väl vara med länge på kvällen med knodden sovande i en vagn i något hörn av lokalen.

Säger man till nyblivna föräldrar att de är välkomna om de lämna bebisen hemma så tycker jag att det är oartigt, för det är i princip en omöjlighet. Säger man däremot att större barn inte är välkomna så är det OK. Då finns det ändå en chans att kunna fixa barnvakt. (Men man får inte bli arg om de inte kommer, ibland funkar det helt enkelt inte med barnvakteriet som man hade tänkt sig.)

Tänk också på att om ni har kyrkbröllop så är det en gudstjänst som är öppen för alla, så det skulle kunna komma in ett helt dagis för att titta om ni har otur.

• Optimia

Jag tycker inte det är oartigt att inte bjuda barn, speciellt inte om man har ett bröllop med bordsplacering, femrättersmiddag och många tal. Få ungar gillar att sitta still i säg 4 timmar, oavsett hur gärna deras föräldrar vill ha med dem på olika fester.

Spädisar som ännu ammas måste absolut få följa med (om föräldrarna vill det), att ha absolut barnfritt och kräva att folk lämnar sina 2-3-månaders bebisar hemma är lite väl magstarkt. Som någon skrev så är det SÄLLAN såna små barn stör, de brukar sova, bli ammade, åka en tur i vagnen och så sova igen.
    På många av de bröllop jag varit på, har någon/några bebisar varit med, och det har i 99 % av fallen gått alldeles utmärkt. Det enda undantaget var en baby som började skrika strax innan löftesgivningen och vars egoföräldrar inte ville missa "det viktiga", så de satt kvar fast babyn stortjöt. Resultat: INGEN hörde ett dyft av löftena, lite trist Fast det var ju inte bebisens fel, enbart föräldrarnas.

Alla andra föräldrar har skött vigseldelen snyggt; vissa har skippat vigseln för att enbart delta i gratulationerna efteråt + festen, andra har satt sig längst ut på bänkraden för att blixtsnabbt smyga ut om babyn börjat gnälla.

Det kan vara bra att tänka på att placera folk med barnvagn längst ut på bordet när man gör bordsplaceringen, så de kan smita ut med sitt barn om/när det behövs. Kan vara lite bökigt att börja trixa sig ut med barnvagn och allt om famijen sitter i mitten av ett bord och bebisen blir hungrig mitt i middagen.

• AnnetteAndreas

Jag tycker inte det är oartig av er som vill ha barnfri på ert bröllop.
    Jag har många syskonsbarn och vänners barn som är ganska små, dom får gärna vara med i kyrka och middag, men inte på kvällen när festen ska pågå.
    Ingen av dem mina vänner eller syskon tog illa upp, dom respekterar vårt beslut och har hunnit fixa barnvakter redan till 28 augusti nästa år

Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?