Jag tycker inte det är oartigt att inte bjuda barn, speciellt inte om man har ett bröllop med bordsplacering, femrättersmiddag och många tal. Få ungar gillar att sitta still i säg 4 timmar, oavsett hur gärna deras föräldrar vill ha med dem på olika fester.
Spädisar som ännu ammas måste absolut få följa med (om föräldrarna vill det), att ha absolut barnfritt och kräva att folk lämnar sina 2-3-månaders bebisar hemma är lite väl magstarkt. Som någon skrev så är det SÄLLAN såna små barn stör, de brukar sova, bli ammade, åka en tur i vagnen och så sova igen.
På många av de bröllop jag varit på, har någon/några bebisar varit med, och det har i 99 % av fallen gått alldeles utmärkt. Det enda undantaget var en baby som började skrika strax innan löftesgivningen och vars egoföräldrar inte ville missa "det viktiga", så de satt kvar fast babyn stortjöt. Resultat: INGEN hörde ett dyft av löftena, lite trist Fast det var ju inte bebisens fel, enbart föräldrarnas.
Alla andra föräldrar har skött vigseldelen snyggt; vissa har skippat vigseln för att enbart delta i gratulationerna efteråt + festen, andra har satt sig längst ut på bänkraden för att blixtsnabbt smyga ut om babyn börjat gnälla.
Det kan vara bra att tänka på att placera folk med barnvagn längst ut på bordet när man gör bordsplaceringen, så de kan smita ut med sitt barn om/när det behövs. Kan vara lite bökigt att börja trixa sig ut med barnvagn och allt om famijen sitter i mitten av ett bord och bebisen blir hungrig mitt i middagen.