• ade83

oartigt att inte bjuda barn på bröllop?

Av de vänner som jag tänker bjuda på brölloppet, så har nästan alla skaffat småbarn. Varav två par bör ha fått smått ca tre, fyra månader innan brölloppet. Varken jag eller killen vill ha barn med på bröllppet (även att vi älskar barn). Vi tänker skriva detta på ett artigt sätt i inbjudan.
    Tar nyblivna föräldrar illa upp o truntar i att komma då?
    Om de är nära vänner ser de då till att verkligen göra allt för att skaffa barnvakt så att de kan stanna på både bröllopp o festen? Eller kan vännerna uppfatta oss som okänsliga?
    Vi är inte själva föräldrar (ännu) så vi vet inte hur de skulle ställa sig till detta..
    Vad tror ni? blir de stötta?

• Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?
  • mammacatta
    novemberbrud2009 skrev 2009-11-19 23:00:17 följande:
    Hur svårt är det att skaffa barnvakt? Alla kommer som verkligen vill fixar det :)Jag tycker inte barn hör hemma på en fest om det serveras alkohol, skulle inte ta med mitt barn på en sån fest i vilket fall.LYCKA TILL!
    Det är helt OK att tycka att det kostar pengar, tar utrymme eller att barn förstör en fest eftersom de kräver så mycket uppmärksamhet.
    Men huruvida barn hör hemma på en fest eller inte har du faktiskt inte att göra med.
    Det är individens ansvar och ett personligt val.
    Det är den sk "mind your own B"-kategorin.
    Vad du gör med dina barn bryr jag mig inte i och lägg dig inte i vad jag gör med mina barn.
  • CeKe

mammaCatta: Nåja, alla har rätt att tycka vad de vill om ekvationen barn & alkohol.. Sen kan ingen tvinga någon annan att göra som man vill i vardagen eller på andra fester. Däremot står det brudparet fritt att ha den uppfattningen och därav inte bjuda med barn på sitt bröllop. Det är ett ställningstagande av många...

• iregnet2010

problemet (som jag har noterat på en del bröllop) är just de egoföräldrar som inte går ut ur kyrkan när barnen skriker...detta gäller oftast förstagångsföräldrar som man nästan kan se är så stolta över sina barn att de inte inser att ingen annan vill höra dem (just då iallafall).

Barn är underbara men inte på bröllop (om det inte är ett sådant bröllop att alla har barn och gillar familje kaos) Jag kommer inte förbjuda ammande barn (just nu är det inga som vi vet som kommer ha barn så det blir inte ett problem..)

• nano86
    iregnet2010 skrev 2009-11-20 18:45:20 följande:
    problemet (som jag har noterat på en del bröllop) är just de egoföräldrar som inte går ut ur kyrkan när barnen skriker...detta gäller oftast förstagångsföräldrar som man nästan kan se är så stolta över sina barn att de inte inser att ingen annan vill höra dem (just då iallafall). Barn är underbara men inte på bröllop (om det inte är ett sådant bröllop att alla har barn och gillar familje kaos) Jag kommer inte förbjuda ammande barn (just nu är det inga som vi vet som kommer ha barn så det blir inte ett problem..)
    Fast jag tycker att förstågångsföräldrar (iaf yngre) är tvärtom - de är snabbare på att gå undan än äldre och flerbarnsföräldrar. Antar att det har med personlighet än hur många barn dom har.
  • charmed84

Har inte följt tråden utan bara läst trådstartarens inlägg.

vi har valt att inte bjuda barn. men vi skrev så här på inbjudan.
    '' Vi önskar denna dag att ni skaffar barnvakt, barn som ammas är välkommna''

Vi har då redan skickat ut inbjudningarna då vi har lång resande gäster( 24 april blir bröllopet)
    Många av gästerna pratar vi ofta med och en del av de som har barn har redan börjat ordna med barnvakter. De tycker bara det ska bli kul att komma på ett bröllop utan barn.( vi tror bara det blir ett barn som ammas som kommer)

Måste även säga att vi själva har två barn och våra egna barn de kommer bara vara med i kyrkan sen hämtar barnens dagmamma dem och tar dem på kvällen och natten.

• novemberbrud2009
    mammacatta skrev 2009-11-20 16:38:26 följande:
    1. Det är helt OK att tycka att det kostar pengar, tar utrymme eller att barn förstör en fest eftersom de kräver så mycket uppmärksamhet.
    2. Men huruvida barn hör hemma på en fest eller inte har du faktiskt inte att göra med. Det är individens ansvar och ett personligt val. Det är den sk "mind your own B"-kategorin.
    3. Vad du gör med dina barn bryr jag mig inte i och lägg dig inte i vad jag gör med mina barn.
    Försökte svara på ett inlägg, är inte detta ett forum för personers tyckande?
    1. Det var du som skrev det...
    2. Jag svarade bara för mig och mitt barn och var mina barn är har jag faktiskt väldigt mycket att göra med.
    3. Nej, varför skulle jag?

För att komma tillbaka till trådstartarens fråga var så:
    -Nej, jag skulle inte ta illa upp om barn inte fick komma till bröllopet. Det är upp till brudparet :)
  • shakynose
    novemberbrud2009 skrev 2009-11-19 23:00:17 följande:
    Hur svårt är det att skaffa barnvakt? Alla kommer som verkligen vill fixar det :)Jag tycker inte barn hör hemma på en fest om det serveras alkohol, skulle inte ta med mitt barn på en sån fest i vilket fall.LYCKA TILL!
    Det kan vara skitsvårt att skaffa barnvakt! Även om man är ute i god tid så kan det faktiskt vara omöjligt ibland. Jag tycker att det är ganska oförstående att säga att "de som verkligen vill fixar det" när det finns massor av småbarnsföräldrar som verkligen vill en massa saker men inte KAN pga av att de är just småbarnsföräldrar.

Jag tycker inte heller att man skall dra med barn på vuxenfester, men jag tycker samtidigt att man skall kunna ha förståelse för de vänner som inte kan delta i sådana arrangemang pga barnen.
  • BlackWIngedAngel

Det kan ju bero på hur folk gjort runtomkring en tidigare.
    I min släkt har barnen alltid varit välkomna på alla fester i alla sammanhang. Jag har själv varit på stora födelsedagskalas och bröllop sedan jag låg i barnvagn.
    Därför skulle det kännas jättekonstigt att inte bjuda in barn och barnbarn till de gäster som alltid låtit mig vara med. Och i så fall får man ju låta alla barn vara med.

• 110724

Jag har inte läst hela tråden.

Vi blev bjudna på ett sånt bröllop förra året, vår son var då ett år. Jag tyckte att det var trist, men det var bara att gilla läget. Däremot skulle jag själv inte ha ett bröllop där barn är "förbjudna", jag tycker att det är en del av livet att barn är med. Det är ju däremot en smaksak, finns ju inget rätt eller fel där.

För oss uppstod ett problem då det var ett bröllop utan barn. Vi bodde trettio mil ifrån och var då tvugna att övernatta. Jag var inte så sugen på att ha barnvakt över natten än och kände att jag blev "tvingad" till det tidigare än jag hade lust till. Så om ni har många resande gäster så kan det ju finnas de som ser det som ett problem.

• Nordiskbrud

Personligen skulle jag aldrig kunna slappna av och ha roligt om våra små skulle vara med på ett bröllop Känner att vi som föräldrar har ett ansvar både mot våra barn att de inte ska ha för trist, bli griniga eller ledsna och även ett ansvar mot övriga gäster att våra barn inte stör ex vigselcermonin eller middagen.
    Våra är nu ca 10 mån resp 22 månader och de skulle aldrig klara av att vara med under en bröllopsmiddag, oavsett hur informell den skulle vara. Ivart fall skulle varken jag eller deras pappa gå därifrån med humöret i gott skick. Och då är våra barn absolut varken skrika eller jobbiga utan bara barn som ledsnar om de inte får göra som de vill Skulle aldrig ta med dem på bröllop innan de verkligen uppskattar eller minns det!!!

Vi var på bröllop när äldsta barnet var 6 månader, 50 mil hemmifrån, men då följde mamma med och var barnvakt. Fungerade utmärkt. Nu när vi gifter oss kommer barnen att vara hemma med barnvakt hela dagen (eller ja, från det farmor o farfar åker till kyrkan).

Summa, jag skulle och de jag känner skulle inte ta illa upp om våra barn inte fick komma på bröllop Tar man illa upp bör man tänka om lite.

Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?