• Malla och Mojje

För TUNGA inbjudningar???

Vi håller på med våra inbjudningskort som vi pysslar själva. Vi har dock insett att de blivit lite tunga. Gränsen för ett frimärke är ju 20 gram och totalt kommer de att väga 24 gram...

Det finns ingen återvändo i form av att göra om korten utan de måste iväg så som de är utformade. Frågan är hur petnoga posten är? Visst - vi kan sätta på ett porto till, det kostar ca 350 kr totalt - men det är snyggare att bara ha ett frimärke på tycker vi. Finns det risk att de inte kommer fram ??

Vi funderar på att skicka dem mitt i julruschen så att "postfröknarna" inte hinner väga dem Någon som jobbar på posten som vet eller någon som skickat för tunga inbjudningar??

• Svar på tråden För TUNGA inbjudningar???
  • FiaLottaoälsklingen

det är risk att de inte kommer fram. är det igen avsändare och bara till privatpersoner så skickas de inte tillbaka utan hamnar långt uppe i landet på en allmän hög för post! har råkat ut för detta att brev inte kommit fram och att man inte får tillbaka dem.

inbjudan till ett bröllop är enligt mig ganska viktigt och jag skulle hellre vilja att de kom fram än att de är snygga med bara ett frimärke. dessutom - vem bryr sig om hur kuvertet ser ut, det är ju innehållet som är det viktiga

• Imma

Risken finns absolut att de inte kommer fram! Skriver man inte avsändare på kuverten finns dessutom risken att mottagaren måste betala för att lösa ut brevet och det vore ju en tråkig början på bröllopsfirandet.

Jag har en gång varit med om att sätta på för lite porto. Som tur var hade jag skrivit avsändare, så jag själv blev fakturerad det utestående beloppet (plus skyhöga straffavgifter!). Som "tur" var hade jag varit inne och köpt portot hos ett utlämningsställe som alltså vägt brevet fel, så jag behövde inte betala själv.

• My big fat Las Vegas wedding
    Jag har aldrig i hela mitt liv tänkt på att ett kuvert skulle vara snyggare med bara ett frimärke! Då skulle jag vara mer petig med bilden på frimärket i så fall... men det viktigaste är väl att inbjudningarna kommer fram och att inbjudan i kuvertet är snygg. De flesta river ju sönder kuvertet och slänger det ändå.
  • Malla och Mojje

Mmmm,det är sant. Grejen är att våra kuvert är av cellofan och därför syns hela inbjudningskortet igenom och då blir liksom frimärket en del av det hela - men strunt samma - vi kör nog två frimärken för säkerhets skull. Who cares.

• My big fat Las Vegas wedding

Om man köper frimärken för utlandsbrev då? Skulle det funka? De kostar ju dubbelt så det täcker ju de extra 4 grammen och är bara 1 frimärke.

• Sebastiána

Malla och Mojje skrev 2009-11-24 09:59:44 följande:

Vi håller på med våra inbjudningskort som vi pysslar själva. Vi har dock insett att de blivit lite tunga. Gränsen för ett frimärke är ju 20 gram och totalt kommer de att väga 24 gram... Det finns ingen återvändo i form av att göra om korten utan de måste iväg så som de är utformade. Frågan är hur petnoga posten är? Visst - vi kan sätta på ett porto till, det kostar ca 350 kr totalt - men det är snyggare att bara ha ett frimärke på tycker vi. Finns det risk att de inte kommer fram ?? Vi funderar på att skicka dem mitt i julruschen så att "postfröknarna" inte hinner väga dem Någon som jobbar på posten som vet eller någon som skickat för tunga inbjudningar??
    Skicka med B-post så sparar ni i alla fall 1 kr/brev. Vi har tänkt dela ut vissa inbjudningar personligen när vi ändå träffar de personerna, typ våra föräldrar och syskon.
  • Malla och Mojje

Kanon! Tack för alla tips! Vad snälla ni är!

• Tausen

Kan ni inte gå in på posten och skicka dem. De brukar kunna ha frankeringsmaskin och då kan de frankera just det belopp som behövs. Då får ni en stämpel istället för frimärken.

• hanko

Min kompis blev bjuden till ett stort, fint väldigt påkostat bröllop där mer än hälften av gästerna tvingades lösa ut sina inbjudningar på posten. Inte jättekul!!!

Men som My big fat Las Vegas Wedding sa det finns frimärke i valören 11 kr så blir det ändå bara ett.

Lycka till!

• Malla och Mojje

Oj vad pinsamt! Det får bli ett rejält porto hör jag!

hanko skrev 2009-11-25 10:31:35 följande:
    Min kompis blev bjuden till ett stort, fint väldigt påkostat bröllop där mer än hälften av gästerna tvingades lösa ut sina inbjudningar på posten. Inte jättekul!!! Men som My big fat Las Vegas Wedding sa det finns frimärke i valören 11 kr så blir det ändå bara ett.Lycka till!
Svar på tråden För TUNGA inbjudningar???