• Kråke

gästlistan? vilka ska man bjuda

Har börjat skriva gäst lista.
    vet inte vilka av mina vänner jag ska bjuda?
    En är självklar som jag jobbar, tränar och umgås med.
    har som bara en jag riktigt umgås med.

Sen vet jag inte har en vän som jag var mycket med för några år sen och 5 år sen flyttade hon och då har vi kanske träffas 5 ggr per år kanske mindre ibland. det är först nu vi har börjat träffas mer.
    är osäker på att bjuda hon för vi umgås ju inte så ofta, men de kan ju bero oxå på att vi båda har små barn och bor en bit ifrån varann.

Sen har jag en anna gammal barndoms vän som jag gick skola med och som flyttade tillbaka för 1 år sen. vi jobbar nu tillsammans men träffas inte så mycket. Ibland så barnen ska få leka. Men skulle gärna vilja börja umgås mer med.

Även min blivande mans mostrar är en sak vi funderar över.. hmmm

Ena stunden säger vi ja men vi gifter ju oss bara en gång (hoppas vi) ;) så då kan man bjuda alla.. men det blir ju enorm om man ska bjuda alla oxå.
    hade räknat med 100 och nu är vi uppe i 80 kanske. men de gör ju inte mig nå om de bli lite mindre. hade helst velat ha 50 pers men de funka inte min blivande känenr jätte många han vill bjuda.

Vet att det är bara jag som kan bestämma de men skulle gärna höra era åsikter om hur ni har gjort med "osäkra kort" om jag säger så ;)

• Svar på tråden gästlistan? vilka ska man bjuda
  • shakynose

5ggr per år tycker jag är mycket ifall man inte bor så nära...

Jag tycker att du skall fundera mer på vilka du VILL ha där än vilka som förväntas bli bjudna. Se till att det blir en rolig fest och bjud dem som du tycker om!

Men har man inte lust med något jättekalas så får man ju tyvärr skära i gästlistan och t.ex. begränsa sig till enbart släkt.

• giz83

Hej kråke!

jag har också funderat över det där...fast av andra anledningar!

vi har inte råd att bjuda alla som vi vill, men har nu på senare tid sagt att det i huvudsak handlar om familj o släkt (o av släkten menar vi de som står oss närmast).

som tex så kommer jag inte (min sida är större än hans) bjuda många från pappas sida, för vi kommer inte överrens så bra. och från början pratade vi om att hans mammas kusin (som vi träffat många gånger) och hennes familj ska få komma, de blir 6 vuxna och 5 barn, för vi fick komma på hennes barns bröllop, men det har vi inte råd med.

så där har vi också varit tvungna att stryka massa som vi verkligen vill ha me, men vi har verkligen inte råd.

och sen har det blivit att vi har möjlighet att bjuda fler vänner vilket jag har haft problem med, eftersom jag inte vet vilka av mina vänninor som jag vill bjuda,
    en av de komemr med hennes son för hon ska senare vara barnvakt åt vår son.

sen är det en annan av de som jag gick i skolan med under större delen av skolåren. och henne vill jag bjuda, men jag vet inte än...

så det är mycket fler som jag vill bjuda, men det är inte alla som man kan....=(

men om det är någon av dina/hans släktingar/vänner som blir sura, så säg det att ni har inte råd, men de får gärna komma till kyrkan eller komma o hälsa på vid annat tillfälle.

de flesta människor idag förstår det.

kram

lycka till!

*kärleken är evig*
  • Cylt

Jättesvår fråga, vi sitter lite i samma situation.
    Jag har en hmm, jättesläkt medan hans släkt är relativt liten. Han är inflyttad och har således de flesta av sina vänner i en annan stad. Jag har hela mitt liv här och ett stort socialt nät... Det hela blir ju i slutändan en budgetfråga, vilket är toktrist.
    Antingen blir det att skära ner på sina vänner eller börja välja bland mostrar och kusiner alternativt tänka ut en annan festlösning kanske?
    På ett eller annat sätt löser det sig, men man får nog vara beredd på att trampa omkring på folks tår och alla kommer inte hålla med om att ni valde att bjuda "rätt" personer. Huvudsaken är att ni i slutändan har en bra magkänsla.

• Lyckliga013bruden

Jag har inte utgått från hur mycket kontakt jag haft med olika personer.
    jag tänkte mera på vilka skulle det kännas konstigt att inte fira min bröllopsdag med.

Först gjorde jag en lista med alla kompisar och släktingar men sen tog jag bort dem som jag kände att jag kunde vara utan.

• giz83

Jag håller med dig Cylt!

så länge man i slutändan känner att det blev en bra gästlista! och man måste ju tänka på att det handlar inte om att dina vänner/släktingar ska bli nöjda, utan det är ju faktiskt ni - brudparet - som ska känna att ni har de som verkligen betyder något för er och de som ni verkligen verkligen vill dela den här dagen med som är där.

*kärleken är evig*
  • nano86

Angående framförallt vänner så tänker jag "de jag verkligen gillar att umgås med, oavsett om vi ses 1gg/året eller 100gg/året vill jag bjuda". Vissa jobbkamrater träffar man ju och pratar med varje dag men man vill väl inte bjuda dem per automatik för det Så vänner räknas in om man verkligen gillar dem och vill forsätta träffas, oavsett hur sällan det blir.

• MissInko

Har samma problem här. Jag har stor släkt med många kusiner o alla deras barn o män/fruar , halv kusiner, styvmostrar och så vidare. Medan min m2b endast har sin mamma o hennes syster med man och barn.
    Vi satte ett maxantal vad som vi har råd med sen började skriva ner namn på de som vi verkligen vill dela den här dagen med.
    Det slutade med att gästlistan blev kortare än väntat och nu har vi råd att bjuda in flera vänner istället.
    Släkten har du vuxit upp med och har en naturlig relation till, de går ingenstans om du inte bjuder just alla kusiner eller mostrar. Dina vänner har du valt själv att umgås med och har inte kännt hela ditt liv, oftast. Dem står du säkert mycket närmare än ditt kusinbarns förra man?

Ett annat sätt att få ner antalet gäster är att sätta åldersgräns på 15 eller 18 år, på så vis så har du genast färre att bjuda.

Vi kommer att fila på gästlistan tills inbjudningarna ska ut men vår tanke är att de vi firar denna dag med ska vara de allra närmaste för oss båda!

Svar på tråden gästlistan? vilka ska man bjuda