• MrsRobinson

Hjälp mig välja fotograf!

Vi kan inte bestämma oss. Så snälla hjälp oss.

Alt 1
    Är en amatörfotograf som har gjort 2 bröllop tidigare och som har väldigt fina bilder Han ska ha med sig en assisten och träffar oss så klart innan för provfotografering. Detta går på 4000kr för en dag och då får jag endast bilderna på högupplöst CD

Alt 2
    14 000 kr
    ? Upp till 6 timmars fotograferande med 1-2 fotografer på bröllopsdagen.
    ? 1 timmas inför-träff med provfotografering
    ? Ett lyxigt fotoalbum med tjocka pärmar och riktigt fotopapper (20x20 cm, 20 sidor)
    ? De högupplösta filerna på CD
    ? Egen sida på hemsida med bildgalleri, flashbildspel med musik,
    gästbok, bilderna för iPhone, förslag på design för album, tackkort och poster mm.
    Även denna fotograf fotar sjukt fina bilder.

Säg mig vad ni tycker

• Svar på tråden Hjälp mig välja fotograf!
  • MrsRobinson

14000kr är ca en tredjedel av vår budget.
    Är det rimligt?

• Vinröd

Svårt att säga vad som är bäst. Med en såpass ovan bröllopsfotograf som amatören kan det ju vara lite osäkert om bilderna blir bra, å andra sidan kan även professionella fotografer misslyckas och amatörer kan vara jätteduktiga. 14000 är ju mycket pengar. Om ni väljer amatörfotografen skulle jag råda er till att göra provfotograferingen såpass långt innan så att ni hinner träffas och titta på bilderna innan bröllopet, så att ni har en chans att säga vad ni gillar och inte gillar och vad ni förväntar er. Detta fick vi tyvärr inte chansen till.

Lycka till

• miaik

Puuuh, 14.000.. Det är MYCKET pengar!
    Om jag och min hubby hade mycket pengar så skulle det nog vara ett alternativ.. men annars skulle jag inte lägga så mycket på fotografen.
    Jag röstar på den billigare, om denne har fotat två bröllop tidigare med bra resultat så tycker jag inte att man behöver oroa sig så mycket.

• Peaches79

14000 inkl moms? Inte jättemycket egentligen, speciellt inte om ett lyxigt album ingår. Tro mig. ;)

Men om ni har möjlighet att provfota med amatörfotografen - gör det! Ni kanske kan bestämma er efteråt?

• Werty

vi kommer att ha en kompis som är väldigt duktig som följer oss hela dagen och sen kommer vi ha ca en timmas fotografering med en proffsfotograf så har man "säkrat" lite, känns som en bra kompromiss för oss

• MissInko

NEJ DET ÄR INTE RIMILGT!

MrsRobinson skrev 2009-11-26 18:30:46 följande:
    14000kr är ca en tredjedel av vår budget.Är det rimligt?
  • Noomi

MissInko, så du menar att bara man har en bra kamera så blir man automatiskt lika bra fotograf som proffsen? Wow! Gäller det samma om man köper en kokbok av Gordon Ramsey? För gudarna ska veta att jag skulle behöva lite bättre skills i köket.

Med högupplösta bilder kan man ordna mycket själv, men kommer det bli lika bra... nej. Privatpersoner har inte ens tillgång till de leverantörer som erbjuder de fantastiska album som många fotografer har och inte kunskapen för att göra förstoringar av högsta kvalité.

Men tack för skrattet om att man ska konferera med mamma om bilderna, det var roligt.

• MissInko
    Noomi skrev 2009-11-27 17:08:05 följande:
    MissInko, så du menar att bara man har en bra kamera så blir man automatiskt lika bra fotograf som proffsen? Wow! Gäller det samma om man köper en kokbok av Gordon Ramsey? För gudarna ska veta att jag skulle behöva lite bättre skills i köket.Med högupplösta bilder kan man ordna mycket själv, men kommer det bli lika bra... nej. Privatpersoner har inte ens tillgång till de leverantörer som erbjuder de fantastiska album som många fotografer har och inte kunskapen för att göra förstoringar av högsta kvalité.Men tack för skrattet om att man ska konferera med mamma om bilderna, det var roligt.
    Hehe ja mamma brukar ju lägga sig i det mesta har jag fått uppleva senaste veckan av förlovningen haha!

Nej jag säger inte att att vem som helst kan bli fotograf, de finns dem som alltid hugger av fötter o huvuden på folkpå bild! Men en bra kamera och någon som har lite sinne för fotografering, kanske man känner eller din kusins mans förredettas nya man kanske är fotograf som hobby(?) och då är 14000 väldigt mycket pengar helt plötsligt. När det kommer till albumen så kan man faktiskt kontakta ett proffs och be att få köpa loss albumet om man nu promt vill ha det(?), eller ta med bilderna dit och be dem inserta bilderna i det albumet, det blir fortfarande mycket billigare. Och kanske din kusins barnvän är webdesigner och kkan ge dig ett rimligt pris på en hemsida med musik etc.

SJÄLKLART slår det inte ett proffs men om 14000 är 1/3 av budgeten så skulle jag nog fundera 17 gånger o en gång till innan jag säger ja till alt 2.

Visst det är lite mera trixit att få ihop det man vill ha, men priset kanske hamnar på hälften.
  • Superstarfia

vi betalar 23.000 för våran fotograf... :)

å de är vädligt rimligt när man vet hur grymt bra den fotografen är.. å vet vilka h*n fotat tidigare..

• MissInko
    Superstarfia skrev 2009-11-27 17:24:37 följande:
    vi betalar 23.000 för våran fotograf... :)å de är vädligt rimligt när man vet hur grymt bra den fotografen är.. å vet vilka h*n fotat tidigare..
    Har man budget för det så tycker jag inte att det är fel, kör hårt!
  • Superstarfia
    MissInko skrev 2009-11-27 17:27:49 följande:
    Har man budget för det så tycker jag inte att det är fel, kör hårt!
    nej, de har vi inte. Men för oss så är det så pass viktigt, de du har kvar efter bröllopsfesten, är karln (förhoppningsvis) ringen, fotona å minnena.. Eftersom min m2b är fotograf själv tycker vi att det är självklart att vi ska lägga en stor del av våran budget på fotografen.
  • MissInko
    Superstarfia skrev 2009-11-27 17:33:06 följande:
    nej, de har vi inte. Men för oss så är det så pass viktigt, de du har kvar efter bröllopsfesten, är karln (förhoppningsvis) ringen, fotona å minnena.. Eftersom min m2b är fotograf själv tycker vi att det är självklart att vi ska lägga en stor del av våran budget på fotografen.
    Va har ni inte budget för 23000 på fotografen? Varför lägga den summan då?
    Jag förstår inte riktigt, kalla mig dum, me jag gör inte det.
  • Superstarfia
    MissInko skrev 2009-11-27 18:24:12 följande:
    Va har ni inte budget för 23000 på fotografen? Varför lägga den summan då? Jag förstår inte riktigt, kalla mig dum, me jag gör inte det.
    Vi har en budget på totalt 80.000 och för att få den fotografen vi vill får vi dra in på annat, tex ha festen i en festlokal istället för på stans bästa restaurang.. å på så sätt kunna köpa alkohol i tyskland, laga förätten själv, catera varmrätt osv... då har vi lyckats få loss flera tusen å kan lägga de på fotografen istället.. :)
  • alwaysand4ever

Även om det är mycket pengar hade jag satsat på alternativ 2. Att fota bröllop är inte enkelt och det är ju en dag att minnas resten av livet.
    Det är ju inte roligt om bilderna blir helt misslyckade.

En bra kompromiss kan kanske vara att ta bröllopsfoton med en "riktig" fotograf och sedan ta foton under dagen, kvällen och natten med den sk "amatörfotografen"

Lycka till!

• MrsRobinson

Tack för all hjälp. Vi har bestämt oss för det billigare altenativet.
    Jag har lite bakup lösning ckså med en syster som är duktig på att fota så hon får ta massa bilder också så har man mycket att välja på.

• Sebastiána
    Peaches79 skrev 2009-11-26 22:38:17 följande:
    14000 inkl moms? Inte jättemycket egentligen, speciellt inte om ett lyxigt album ingår. Tro mig. ;)Men om ni har möjlighet att provfota med amatörfotografen - gör det! Ni kanske kan bestämma er efteråt?
    Det kanske är prisvärt pga av vad som ingår i priset, men har man inte 14.000:- spelar ju inte det någon roll. Själva försöker vi få ihop ett bröllop på 50000:- så vi får hitta billigare alternativ.
  • Lyckligmamma

Jag tycker inte man ska snåla på fotografer men visst det är mycket pengar. Men jag vet andra som tar 50 000kr. Jag vet en bra kille som gör fina foton och bor i Stockholm.

Han var in te alls så dyr tror det dyra paketet låg på 8000 kr

kolla in www.vetterskog.se Kanske kan vara något?

Jag håller oxå med att amatörer kan vara lika duktiga som vanliga fotografer! Helt klart värt att kolla upp det först. Har de ingen portfolio som de kan visa bilder de tagit tidigare?

• fru HS

Fotograf är viktigt tycker jag. Jag personligen hade absolut valt den dyra och den med erfarenhet!

• alltiett

Hej!

Vi använde oss av studio104.se de tog 8000 kr för en heldag och bättre bilder går inte att få, de är grymma.

Kram Eva

• Bubo

Det finns de som satsar på kvalité och anser att bröllopsbilderna är oerhört viktiga.
    Förstår man inte det så kanske man är dum som du själv skriver.

MissInko skrev 2009-11-27 18:24:12 följande:
    Va har ni inte budget för 23000 på fotografen? Varför lägga den summan då? Jag förstår inte riktigt, kalla mig dum, me jag gör inte det.
Svar på tråden Hjälp mig välja fotograf!