• Ellie Lo

Glömde skära tårtan tillsammans...

Nu är jag lyckligt gift sen ett par månader tillbaka, men något gnager mig... Vi glömde nämligen skära upp tårtan tillsammans. Inte ett så stort problem såklart, men jag läste nånstans att enligt skrock betyder det att vi kommer bli barnlösa. Inte för att jag tror så där jättemycket på det, men det gör mig ledsen och irriterad att vi glömde en sån ganska viktig tradition. Det är ju nåt man bara GÖR. Som bröllopsvalsen liksom.

Hur det nu var så insåg jag inte förrän flera dagar efter bröllopet att vi glömde skära tårtan ihop, ingen annan på festen verkar ha tänkt på det heller för det var plötsligt en lång kö till tårtan och jag som hade en rätt maffig klänning bestämde mig för att vänta tills det lugnat sig för att gå fram och ta tårta. Det slutade med att jag tog tårta sist av alla. Och just då gjorde det mig inte så mycket, det var så mycket annat på gång just under middagen, så mycket känslor. Men nu i efterhand känner jag "Varför fick jag ta tårta sist på mitt eget bröllop och HUR kunde vi glömma att vi skulle skära tillsammans?"

Tror ni att det är ett dåligt tecken? Eller ska jag se det som att vi alla var så uppslukade av den avslappnade och goda stämningen att ingen tänkte på traditioner och etikett?

Antar att detta kommer vara en sak vi kommer skratta åt om några år. (såvida vi faktiskt inte BLIR barnlösa...)

• Svar på tråden Glömde skära tårtan tillsammans...
  • Tausen

Ingenting att bry dig om!!!
    Att ni hade trevligt på er fest och att ni fick varandra är det viktigaste!! Skrock finns det mycket av och den ser olika ut i olika delar av landet. På något ställe betyder det tur om det regnar i bröllopskronan (antagligen uppfunnit av någon vars bröllop det regnade på som ville göra nåt bra av det) och på nåt annat ställe betyder det otur...
    Det betyder tydligen otur om bruden själv bakar tårtan, att se varann innan vigseln m.m. m.m. Detta att skära tårtan tillsammans kommer faktiskt från romarna, då skulle brudgummen bryta ett bröd över brudens huvud. Då skulle de och deras framtida barn få lycka. Detta blev ju mindre praktiskt då tårtorna ser ut som idag.
    Antalet våninga på tårtan sägs ju också ska symbolisera antalet barn (Vi kommer ha flera "vanliga" tårtor så för oss är det väl kört)

• Bauti

Om man nu glömde det så var det väll inget viktigt.

• didis

Om det är en tröst så "glömde" vi också skära tårtan tillsammans men har barn för det. Visserligen före bröllopet, men i ärlighetens namn, varför skulle fertiliteten påverkas av att ni är sambeskattade hos skattemyndigheten??

Just det, vi såg varandra före vigseln också men har vi klarat 20 år tillsammans tror jag vi klarar 20 till!

• Ellie Lo

Ja som sagt, själv grejen är väl inte att jag tror att vi kommer bli barnlösa, utan mer att jag är irriterad och besviken över att vi (och alla andra) glömde. Men sen hade vi ju inte det mest traditionella bröllopet i övrigt heller... Vi har nog begått värre etiketts och "skrockbrott" än att glömma skära tårtan. Jag får väl försöka släppa det bara.

• didis

Du får glädja dig åt att maken i vilket fall inte följde den romerska seden och smulade gräddtårta i håret på dig!

• miaik

Jag kan förstå att man blir besviken efter, men det är som nån sa så mycket annat skrock som man inte har koll på som man säkert bryter mot!
    Vi kommer inte dansa nån brudvals (eller nån dans öht) och sen kommer vi se varann innan och har gjort massa andra fel.
    En enda sak är jag dock skrockfull med, att nån ska prova min ring!
    Min hubby har min vigselring på sitt jobb så att jag inte ska prova den hela tiden, och jag är så rädd att nån av brudarna där ska hitta den och prova... Brrr, blir alldeles kall inombords av tanken.
    Och då är jag som sagt inte alls skrockfull när det gäller massa annat.
    Men du kommer säkert över det, var ledsen ett tag. Sen får du skratta åt det tillsammans med din älskade MAKE. :)

• Hemlig2009

Det bästa är som du själv säger, att släppa det. Men det jag undrar är hur någon av gästerna hade mage att skära den första biten?! Hur tänker man då?

• nano86

Se det som nån anna sa: Eftersom ni glömde det på dagen så var det verkligen inte det som var viktigt då. Antagligen tyckte ni det var viktigare att prata med alla, få lyckönskningar och njuta av dagen (samt hålla klänning ren ) Det är ju bara en liten bagatell, vi skärde tårtan tillsammans och det kunde inte ha betydit mindre för oss, gjorde det mest faktiskt för att gästerna skulel börja våga ta tårta

• Imma

Vi hade lite utav ett hejsvejs-bröllop (alltså inte så mycket detaljplanerande). Vi missade att ta med ris till kyrkan (och inga gäster hade med det heller). Jag undrar just vad det är för "otur" vi kommer att drabbas av.

• KatjaB

jag förstår att det måste ha känts märkligt att få tårta sist på ditt eget bröllop. Att skära tårta är ju en grej som i regel på alla bröllop är en punkt på programmet.. blev mest förvånad över att du som brud fick ställa dig sist i kö för att få tårta.. fick din man också det?

Men angående skrock så ska ni nog inte oroa er, det finns så mycket etikettsbrott man kan göra så det är nog inte hela världen. Sen kan ni ju tex göra så att på er ett års dag som gifta kan ni ju köpa en liten tårta, ställa brudparet på (om ni hade nåt) och skära tillsammans då. om det fortfarande känns viktigt för dig/er.

• Lyckliga013bruden

Jag förstår dig!

• Aleta

Vissa tycker att just tårtskärarbiten är superlarvig och skippar den helt. Tänk på allt det roliga istället. Det är alltid någon detalj som inte klaffar på alla bröllop.

• Miss Moneypenny

Instämmer! Allt sånt där "man ska göra si och så" är bara fånigt! Jag tror att det är ett gott tecken att ni inte gjorde det :)

Aleta skrev 2009-12-01 21:36:52 följande:
    Vissa tycker att just tårtskärarbiten är superlarvig och skippar den helt. Tänk på allt det roliga istället. Det är alltid någon detalj som inte klaffar på alla bröllop.
Svar på tråden Glömde skära tårtan tillsammans...