• Himan

Hala skor Hjälp!

Har köppt mina skor för dagen D men de är jätte hala.Vad kan man göra?Finns det ngt att sätta på sulan för att minska "glidet" eller ska jag lämna in till skomakare?är rädd att de ska bli smutsiga...ngn som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Hala skor Hjälp!
  • aikidoaasa

Ett "husmors" tips brukar vara att ha med en liten hårspray. Spraya sulan så kommer du inte att glida runt. Funkar alltid för mig.

• Martinaa

Läste om nån annan som tog skorna och ställde sig på asfalt och vred skorna fram och tillbaka, typ som om man twistar. Man får vara försiktig så man inte smutsar ner skorna då dock. Det där med hårspray har jag inte hört förut, men funkar det är det ju jättesmidigt!

• Himan

Tack så mkt för väldigt bra tips..ska nog se vad det kostar hos skomakarn...annars var ju hårspray tipset värt att pröva men det kan ju vara jobbigt att spraya skorna hela tiden:)

• shakynose

När jag dansade balett så brukade vi trampa på handdukar inddränkta med läsk för att göra skorna mera sticky. Men skomakarn är nog bäst om du vill att skorna ska hålla sig fina.

• Hannaz

en tunn sula ska inte kosta så mkt hos skomakaren. Personligen tycke jag att det blir lite bekvämare att gå på men en lite mjukare sula + att man slipper slå ihjäl sig på festen.

• Mamli

nä varför gå till skomakare och betala, ta en sandpapper och riv upp ytan lite, eller på asfalt..

• eli party

Håller helt med Mamli! Ta ett fint sandpapper och sandpappra lite det kommer inte förstöra skorna och funkar verkligen...och är gratis.

• Himan

Tack för tipsen ännu en gng! Har faktiskt varit hos skomakarn i dag får se hur det blir...

• aikidoaasa
    Himan skrev 2009-12-01 22:24:51 följande:
    Tack så mkt för väldigt bra tips..ska nog se vad det kostar hos skomakarn...annars var ju hårspray tipset värt att pröva men det kan ju vara jobbigt att spraya skorna hela tiden:)
    För mig har det räckt med att spraya dem typ en gång var femte-tionde gång som jag använt dem... sedan efter ett tag så har ytan ruggats upp naturligt och det är ingen fara för halk längre.

Jag rekomenderar inte "twist" metoden som ofta kan förstöra sulan.

Fast den absolut bästa i 98 fall av hundra (om man har råd) är att ta dem till en skomakare, men jag varnar för att alla skomakare är inte bra utan kan få för sig att sätta dit en ful svart/grå sula på dina fina vita skor som sedan ser för hemskt ut! (En kompis råkade ut för det, de såg verkligen bedrövliga ut efter det)
Svar på tråden Hala skor Hjälp!