• BMTS

Bidrag till välgörenhet i stället för presenter?

Jag och min sambo har en uppsjö av prylar i alla dess former. Vi har slagit samman två hushåll och vårt problem är snarast att vi har för mycket av allt. Vi behöver verkligen ingenting och i och med det är jag tveksam till det här med bröllopspresenter. Jag skulle gärna kunna tänka mig att i stället för presenter till oss be gästerna skänka en summa till en välgörenhetsorganisation (helst då någon som vi väljer att stödja). Min sambo tycker dock inte alls att det är en bra idé - han menar att som gäst är det ju roligt att få ge brudparet något som faktiskt kommer dem till glädje. Vad tycker ni? Hur skulle ni reagera på att bli ombedda att skänka till välgörenhet i stället för att köpa presenter?

• Svar på tråden Bidrag till välgörenhet i stället för presenter?
  • anne på grönkulla

Jag tycker det är en utmärkt ide, men ni ska ju vara överens också. Måste ni ha antingen eller? Kan ni inte ha en önskelista med några väl utvalda saker inkl bidrag till vissa utvalda välgörenheter.

• 2010vinter

Spontant är det väl inte konstigare än att önska sig pengar till bröllopsresan.

Välj en organisation som ni tycker behöver ett bidrag. Alla med 90-konton finns på www.insamlingskontroll.se (Svensk insamlingskontroll).

Nackdel kan väl vara att en del kan koppla ihop det med begravningar, då det är väldigt vanligt att be om ett bidrag till en fond istället för blommor vid begravning.

Men jag anser ändå att tanken är fin och skulle absolut inte tycka att det var konstigt om brudparet på ett bröllop skulle vilja det istället för presenter.

• Aleta

Jag skulle tycka att det var jättebra!
    Kopplar inte alls ihop det med begravningar. Jag har varit på 60-årskalas där det var önskemålet och jag tyckte att det var väldigt fint.

• Nima2

Vi har gjort så!
    Då många av våra gäster får åka en bit så har vi skrivit att det är present nog att de kommer, Vill de ge nåt mer så har vi länkat till en hemsida där de kan köpa tex matpaket,en get, skolböcker mm

Det känns riktigt bra! för vi har saker så det räcker =)och de som verkligen behöver får nåt istället!

• JuliaAmalia

Jag tycker att det är en fantastiskt fin tanke och idé. Tycker absolut att ni ska göra så! Jag som gäst skulle verkligen uppskatta att få ge bort något liknande. Det finns ju en massa bra insamlingar att välja mellan, alltifrån att köpa utsläppsrättigheter för att skona miljön till att köpa vätskeersättning och matpaket åt familjer i u-länder. Antingen väljer ni något som ni brinner extra mycket för eller så får gästerna välja vad de vill skänka til.

Svar på tråden Bidrag till välgörenhet i stället för presenter?