• PHE

Om att vara MAN på bröllopstorget

Tjejer/kvinnor/damer och ni andra 2 killar/män som finns på Bröllopstorget - lystring! Några frågor:

1) Hur kommer det sig att många tjejer förstärker stereotypen av den svaga kvinnan som vill vara en liten liten prinsessa på sitt stora stora stora sagobröllop med en stor stor karl som tar henne med storm? Varför blir det bara så när det är bröllopsplaner och varför blir det inte så en sur vanlig måndag när det ekar i kassan.

2) Varför är det så populärt att svara - känns det rätt för dig så är det rätt?

3) Varför tror de flesta tjejer här att deras killar INTE finns med som medlemmar men under nicknames? Vi är fler än ni tror.

Till alla er tjejer där ute - jag finns här och jag vet att ni vet att jag finns här för om jag inte fanns här skulle ni inte finnas här och om ni inte fanns här så vore hela Bröllopstorget precis som allt annat manssluskeri - ett stort korvparty.

Grattis tjejer till en helt egen site, utan testosteronstinna alfahannar som vill bjuda på drinkar.

Sist men inte minst - håll ett öga öppet på vad era m2b egentligen gör när ni inte ser...

KEEP IT REAL!

• Svar på tråden Om att vara MAN på bröllopstorget
  • Panzerfaust

1). Skyll på heteronormen och dålig genusutbildning, det tycks vara inne nu.

2). Malena Ivarssons fel

3). SILENCE! I kill you.

• Imma

1) delvis skulle jag vilja säga att du generaliserar. Jag har dock sett en del beteende här på BT som får mig att fundera på samma sak. Dessa tjejer själva menar att de redan lever i jämställda förhållanden och att de inte känner något behov av att "manifestera" att de är jämlika i alla givna situationer. Tänk: brudöverlämning; mannen som ska fria (helt komma ridande på en vit häst); kvinnan som ska vänta på att mannen friar istället för att göra det själv; mannen som ska be kvinnans far om tillåtelse att gifta sig, osv.

Jag vet inte varför det är så, men jag tycker att det är lite läskigt att man kan tycka att dessa seder är söta och charmiga.

2) för att det viktigaste tycks vara att man har det bra själv. Alla andra ska vara TACKSAMMA att de blir bjudna till ett bröllop och vara beredda på att ställa upp på nästan vad som helst. Annars kan de liksom skita i att komma, typ.

3) jag är helt övertygad om att min man inte finns med här.

• PHE

Bra Imma, bra! Är dock inte helt säker på det där om din man...

• Imma
    PHE skrev 2009-12-04 09:49:40 följande:
    Bra Imma, bra! Är dock inte helt säker på det där om din man...
  • didis

Skriver under på hela inlägget, Imma!

Även jag har funderat över varför vuxna kvinnor helt plötsligt tycker det är romaniskt att bete sig som våp. Men det där med jämlika vet jag inte. Titta på familjeliv och gråt!!

Nu visar antagligen både BT och familjeliv ett mycket selektivt urval men SÅ illa trodde jag inte det var beställt med jämlikheten i Sverige.

För övrigt är inte heller min man här på BT - och inte fattar han vad gör här heller. I ärlighetens namn fattar jag inte heller det alltid...

• Jojjo82

1. Jag tror att det samlas så mycket prinsessor här på siten just för att ett intresse i "bröllop" ofta ligger hos stereotypt romantiska personer och här skall bröllop diskuteras. Jag tror dock att här finns ett koncentrerat antal prinsessor och verkligheten stämmer nog inte riktigt överens med bröllopstorgets värld - hoppas jag.

2. Ja, detta är mystiskt, för detta svar hittar man inte på många andra ställen. Det är ju inte riktigt så att världen kretsar kring en individ (här bruden då), ja förrutom i Nordkorea då.

3. Man vet aldrig med min make, han kan vara lite lurig ibland och gömma sig på alla otänkbara ställen. Är det kanske du TS som är Johan! Släpp i sådana fall taget om den snygga brunetten och kom hem omedelbums!

• Loli

Hmm, intressant... Tycker det är väldigt märkligt med attityden att "bröllopsdagen är DIN dag, du ska känna dig som en prinsessa och alla andra ska rätta sig efter DIG". Klart att man vill känna sig fin men om någon sa till mig på min bröllopsdag att jag ser ut som en liten prinsessa skulle jag få obehagsrysningar och känna mig löjligast i världen!

Jag har också funderat på att folk här ofta menar att dagen ska handla om bruden, man bjuder bara de man själv vill, alla ska rätta sig etc men när man sedan undrar om det kan vara ok att inte bjuda någon "självklar" person kan man få känslan av svaren att man är elak och egoistisk som bara tänker tanken, hmm, lite motsägelsefullt.

Jag är här för att det är kul att få lite tips och inspiration i planeringsarbetet och det är jättesynd att inte fler killar hänger här. Tror att det har jättemycket med förväntningar att göra. Bröllop förväntas va främst tjejens angelägenhet (allt detta snack om att allt fokus kommer ligga på bruden), det är mer socialt accepterat för tjejer att snöa in på romantik, färgtema, blommor, kläder, dekorationer och helt gå upp sig i bröllopsplaner än vad det är för män.

• Loli

väldigt talande är ju också att "brudgum" finns med som en trådkategori här bland brudklänning, dekor och festlokal, som en accessoar till bruden bara...

• Jojjo82

Haha, det har jag inte tänkt på Det är ju alldeles lysande!

Loli skrev 2009-12-04 12:08:09 följande:
    väldigt talande är ju också att "brudgum" finns med som en trådkategori här bland brudklänning, dekor och festlokal, som en accessoar till bruden bara...
Svar på tråden Om att vara MAN på bröllopstorget