• Emmz

Favoritblommorna har blommat ut!!

Vi ska gifta oss i början av augusti och till min besvikelse har jag upptäckt att favoritblommorna ranunkel och pion har haft sin blomningstid långt innan. Är ingen fena på blommor men hade ändå tänkt att försöka mig på att odla blommor till borden. Någon som har ett tips på blommor som liknar men som har senare blomningstid än ranunkel och pion? Skulle bli jättetacksam!

• Svar på tråden Favoritblommorna har blommat ut!!
  • Eftertioår

Puffar lite, även jag vill veta :)

• stiina

Jag är väldigt dålig på blommor men vet att vi nu för två veckor sedan hade ranunkel i en kistbukett på en begravning..men denna tid kanske var vad du menade på tidigare blomningstid?

• Martinaa

*Ser mig om efter Passionsblomma*

Hon kan sånt där!

• Vinröd

Nästan alla blommor går ju att få tag på när som helst, även om de blir dyrare när det inte är säsong.

Det finns massor av vackra varianter av tex dahlior på hösten. De är inte alltför svåra att odla själv, men jag undrar om det blir varken enklare eller billigare än att köpa från floristen.

Höstanemoner liknar ranunkel litegrann, och är också väldigt vackra och inte så svåra att odla. (Anemoner finns såväl dubbla som enkla och i en mängd vackra färger). Jag tror dock att din florist kommer kunna hitta på något fint pion-och ranunkelaktigt, om du pratar med henne/honom.

Lycka till!

• Emmz

Hej och tack för tipsen!
    Anledningen att jag tänkte odla själv är inte enbart med tanke på ekonomi utan också för att det skulle kännas kul och för att vi gärna vill ha en fest med lite DIY-känsla. Borde också ur miljösynpunkt vara bättre att satsa på säsongens blommor från eget trädgårdsland, om man nu ska tänka på det. Eventuellt skulle man ju kunna komplettera med köpta blommor, om odlingen går åt fanders.

Svar på tråden Favoritblommorna har blommat ut!!