• olika

Bröllopsresa istället för present - ok?

Hej,

Vi har en tanke att skapa ett konto (helst på något resebolag) där våra gäster kan sätta in pengar som går till vår bröllopsresa, istället för att köpa en present. Summa är naturligtvist valfritt. Kan detta anses vara fult? Det är ju som att be om pengar...

Är det ok, och hur ska man formulera det så att det låter fint?

• Svar på tråden Bröllopsresa istället för present - ok?
  • Martinaa

Vi ska önska oss bidrag till bröllopsresa istället för presenter. Vi har ju redan det mesta ändå! Vi kommer önska oss resecheckar från ett visst resebolag.

Som komplement till vår inbjudan ska vi ha en hemsida, och en länkarna är Presenttips där vi har skrivit:

Vi har grubblat och funderat
    och vårt hushåll noga studerat.
    Man kan snabbt konstatera,
    att vi inte behöver mera!
    Vår önskan är att gå hand i hand,
    som äkta makar på en solig strand.
    Er närvaro räcker bra men vill ni vår dag ytterligare hylla,
    ett bidrag till vår bröllopsresa kan förgylla
    Litet öre hjälper mycket,
    skänk en slant efter eget tycke!
    Tack till släkt och vänner,
    o alla som vi känner!!

• KatjaB
    olika skrev 2009-12-07 21:52:15 följande:
    Hej,Vi har en tanke att skapa ett konto (helst på något resebolag) där våra gäster kan sätta in pengar som går till vår bröllopsresa, istället för att köpa en present. Summa är naturligtvist valfritt. Kan detta anses vara fult? Det är ju som att be om pengar...Är det ok, och hur ska man formulera det så att det låter fint?
    det är inte som att be om pengar, det ÄR att be om pengar Men det är rätt vanligt vad jag förstått det som, så det kan ni säkert göra. Hellre det än att ta kuvertavgift tycker jag.
  • olika
    Martinaa skrev 2009-12-07 21:55:54 följande:
    Vi ska önska oss bidrag till bröllopsresa istället för presenter. Vi har ju redan det mesta ändå! Vi kommer önska oss resecheckar från ett visst resebolag.Som komplement till vår inbjudan ska vi ha en hemsida, och en länkarna är Presenttips där vi har skrivit:Vi har grubblat och funderatoch vårt hushåll noga studerat.Man kan snabbt konstatera, att vi inte behöver mera!Vår önskan är att gå hand i hand,som äkta makar på en solig strand.Er närvaro räcker bra men vill ni vår dag ytterligare hylla,ett bidrag till vår bröllopsresa kan förgyllaLitet öre hjälper mycket,skänk en slant efter eget tycke!Tack till släkt och vänner,o alla som vi känner!!
    Tack Martinaa, mycket bra idé med presentcheckar!
  • olika
    KatjaB skrev 2009-12-07 22:14:28 följande:
    det är inte som att be om pengar, det ÄR att be om pengar Men det är rätt vanligt vad jag förstått det som, så det kan ni säkert göra. Hellre det än att ta kuvertavgift tycker jag.
    Haha, ja det är det ju. Kuvertavgift känns riktigt kass. Presentcheckar borde ju funka, och så slipper gästerna ha ångest över vad de ska köpa (nu försöker jag bara rättfärdiga min snikenhet, I know...:)
  • KatjaB

haha, ja ni kan ju ha Guld-Ivar Flinthjärta och Joakim von Anka som caketoppers kanske
    skojar!

olika skrev 2009-12-07 22:28:33 följande:
    Haha, ja det är det ju. Kuvertavgift känns riktigt kass. Presentcheckar borde ju funka, och så slipper gästerna ha ångest över vad de ska köpa (nu försöker jag bara rättfärdiga min snikenhet, I know...:)
  • olika

Inte en dum idé! Hade varit ett mycket komiskt inslag i vårt gotiska bröllop. Hade jag inte redan skaffat Corpe's Bride cake toppers hade jag nästan övervägt det :D

KatjaB skrev 2009-12-07 22:30:14 följande:
    haha, ja ni kan ju ha Guld-Ivar Flinthjärta och Joakim von Anka som caketoppers kanske skojar!
  • Lyckliga013bruden

*skrattar* den va bra den!

KatjaB skrev 2009-12-07 22:30:14 följande:
    haha, ja ni kan ju ha Guld-Ivar Flinthjärta och Joakim von Anka som caketoppers kanske skojar!
  • veromartin

Vi vill inte heller ha presenter..

Vi har skrivit i vår inbjduan att vi hellre vill ha ett bidrag till bröllopsresan än till present..
    Kommer inte ihåg hur vi formulerade det..men jag hoppas att folk förstår.. :)

Jag tycker inte det ska vara en grej som man ska ha ågren över..snarare en lättnad för gästen som inte vet vad han/hon ska köpa..

• sigma

Både min syster och min bästa vän önskade sig bidrag till bröllopsresorna på sina bröllop, varav jag var toastmaster på det ena och fick svara på en hel del frågor. Jag uppfattade det som att gästerna tyckte det var rätt smidigt, det blir ju som att alla köper en present ihop. Och vill man hellre köpa prylar kan man ju alltid ignorera önskemålet och göra det ändå. Det är ju trots allt en önskning, inget krav.

• sigma

PS. Vi funderar på att göra likadant =)

• lexiwed

Vi önskade oss pengar och alla (utom svärmor som vill köpa presenter) tyckte att det var jättesmidigt. Bröllopskonto är ju extra enkelt, och man slipper sätta in en massa pengar på banken. Sen är ju risken att dom kommer bort på festen. Vi hade festen hemma så det gick bra fastän vi fick kontanter.
    Vi skrev en önskedikt som jag hittade här på BT, på några bekantas bröllopssida!

• olika

Tack för alla svar. Nu känns det lugnare... :)

• April 99

ursäkta om jag snor tråden, men har ni då skrivit in kontonr i inbjudan? jag sitter just nu och skriver(informationsbladet som kommer tillsammans med inbjudan) Sambon tycker att vi ska skriva in det, men jag blir tveksam, känns det lika valfritt då? eller har ni löst det på annat sätt och i så fall hur?

• olika

Ingen fara...

Hm, det beror lite på vad ni har för övrig information i informationsbladet... Det framgår ju väldigt tydligt att ni förväntar er presenter och att det ska vara pengar om ni tom skriver kontonummer.

Vi beslutade att inte skriva något om presenter alls på inbjudningskortet. Istället kommer vår best man och tärna som folk ska OSA till att meddela att vi vill ha resecheckar/presentkort på Ving (de får lägga fram det snyggt :)

Alternativet är ju att ha en liten hemsida där all info finns, och där kan ni ju nämna presenter, kontonummer etc. Jag personligen hade nog inte skickat den informationen tillsammans med inbjudan.

Lycka till!

April 99 skrev 2009-12-30 17:19:22 följande:

ursäkta om jag snor tråden, men har ni då skrivit in kontonr i inbjudan? jag sitter just nu och skriver(informationsbladet som kommer tillsammans med inbjudan) Sambon tycker att vi ska skriva in det, men jag blir tveksam, känns det lika valfritt då? eller har ni löst det på annat sätt och i så fall hur?
Svar på tråden Bröllopsresa istället för present - ok?