• Elden

Inbjudan formulerad som en saga

Jag har en tanke om att skriva vår bröllopsinbjudan som en saga: "Det var en gång en ...." och då på ett sött och kanske komiskt sätt berätta om hur vi blev ett par. Sagan leder naturligtvis fram till dagen då vi knyter hymnens band :) Inbjudan kommer därför att bli längre än en vanlig inbjudan, kanske typ två sidor eller mer. Är det någon som har tips och idéer och ge mig för att det här ska bli bra? Har ni stött på detta tidigare?

• Svar på tråden Inbjudan formulerad som en saga
  • Malin och Joel

Men åååh det var ju en jättebra idé tycker jag! Blev riktigt tjurig för att vi redan har hunnit beställa inbjudningskort :P

• miaik

Åh, vilken kul idé!
    Det borde jag och min hubby också göra!
    Frågan är som sagt hur. Man kanske kan göra det som en liten pixibok, fast hemmagjord med några enkla bilder?

• miaik

Åh, vilken kul idé!
    Det borde jag och min hubby också göra!
    Frågan är som sagt hur. Man kanske kan göra det som en liten pixibok, fast hemmagjord med några enkla bilder?

• Malin och Joel

Jag hade tyckt det var fint med ett kort med två invikta kanter (alltså vanlig storlek), med helsidetryck av t.ex. en trollskog, ett slott och så er två som prins och prinsessa eller ngt sånt, och så sagan skrivit i guldbokstäver i mitten över himlen och skogen... Hm, svårt att förklara hur jag menar men om du tänker som en del barnböcker är uppbyggda.
    Och så omknutet med ett fint band eller så

• SofieochJamie

Jag skrev en sådan saga på vår hemsida under fliken about us som handlade om the handsome young man och the fair maiden from the north :) Har inte skickat inbjudan ännu så gästerna har inte sett den ännu. Finns länk till hemsidan i min profil

• marrieme
    SofieochJamie skrev 2009-12-08 15:24:10 följande:
    Jag skrev en sådan saga på vår hemsida under fliken about us som handlade om the handsome young man och the fair maiden from the north :) Har inte skickat inbjudan ännu så gästerna har inte sett den ännu. Finns länk till hemsidan i min profil
    Du skulle inte vilja skicka en kopia på den till mig??
    Har med tänkt skriva en saga med har lite hjärnsläpp...
    alltid bra med inspiration!
  • Elden

Var inne o kikade på er berättelse, jäklar vad romantiskt!!!
    /Elden

SofieochJamie skrev 2009-12-08 15:24:10 följande:
  • Elden

Oj, nu blev jag jättesugen på att köra med den här layouten... Synd att varken jag eller fästmannen har någon som helst fallenhet för teckning....

Malin och Joel skrev 2009-12-08 15:07:59 följande:

Jag hade tyckt det var fint med ett kort med två invikta kanter (alltså vanlig storlek), med helsidetryck av t.ex. en trollskog, ett slott och så er två som prins och prinsessa eller ngt sånt, och så sagan skrivit i guldbokstäver i mitten över himlen och skogen... Hm, svårt att förklara hur jag menar men om du tänker som en del barnböcker är uppbyggda.Och så omknutet med ett fint band eller så
  • Aleta

Det låter som en jättemysig idé.
    Malin och Joels idé var bra. Det är nog bra att inte skriva alltför långt utan hålla det lite kort ändå.

Tänk på att det heter hymens band och inte hymnens om ni ska ha med det uttrycket.

• Elden
    Aleta skrev 2009-12-08 15:56:48 följande:
    Det låter som en jättemysig idé.Malin och Joels idé var bra. Det är nog bra att inte skriva alltför långt utan hålla det lite kort ändå.Tänk på att det heter hymens band och inte hymnens om ni ska ha med det uttrycket.
    He he, jag trodde nog inte att jag hade skrivit rätt men jag litade på mina uppmärksamma medsystrar här i forumet. Tack Alecta!
  • Elden

Jag har noll rätt hittills: Tack ALETA!

Ps. Vad sjutton är förresten hymen för ord...?

• Aleta

I just det här sammanhanget är Hymen = äktenskapets gud i den grekiska mytologin.
    Annars så betyder det mödomshinna.

Elden skrev 2009-12-08 16:05:32 följande:
    Jag har noll rätt hittills: Tack ALETA! Ps. Vad sjutton är förresten hymen för ord...?
    [/citat]
    Elden skrev 2009-12-08 16:05:32 följande:
    [citat]
    Jag har noll rätt hittills: Tack ALETA! Ps. Vad sjutton är förresten hymen för ord...?
  • rowan

JAA en jättebra idé! jag har sett en sådan inbjudan förut, en inbjudan till ett bröllop i Norge, med en bild av Elsa Beskow vid sidan och texten bredvid, som på ett pergament, snirklig, och som sagt formulerad som en saga :)

Ska se om jag kan rota fram den...

• rowan

Äsch, den var slängd. Men jag kom ihåg nu att den var skriven på rim i alla fall.

• Cantaton

Jag gjorde en liknande grej när jag tog studenten. Jag gjorde ett omslag om såg ut som en gammal bok (tom med "tofs" på nertill) och inuti hade jag skrivit om viktiga nedslag i mitt liv och så slutade det med inbjudan till min studentmottagning. Det blev väldigt uppskattat - så det tror jag definitivt att det kan bli i en bröllopsinbjudan också!

Elden skrev 2009-12-08 14:56:52 följande:
    Jag har en tanke om att skriva vår bröllopsinbjudan som en saga: "Det var en gång en ...." och då på ett sött och kanske komiskt sätt berätta om hur vi blev ett par. Sagan leder naturligtvis fram till dagen då vi knyter hymnens band :) Inbjudan kommer därför att bli längre än en vanlig inbjudan, kanske typ två sidor eller mer. Är det någon som har tips och idéer och ge mig för att det här ska bli bra? Har ni stött på detta tidigare?
  • Sebastiána

Man kan ju ta i ordentligt och göra en bok, men tänk på hur mycket porto som behövs! I vår inbjudnings- och tryckkortsbudget är portot den helt klart största posten.

Svar på tråden Inbjudan formulerad som en saga