• Loli

Barnproblem...igen

Om jag o min sambo bestämmer oss för att inte ha ett barnfritt bröllop kommer vi att bjuda hans två kusiner och mina två styvsyskon. Nu har dock min kompis respektive hört av sig och sagt att han har sin dotter på midsommar och frågat om det kommer finnas andra barn där. Vi vill försöka hålla ner gästantalet och känner att det redan är så många kompisar vi fått välja bort för att vi vill ha ett relativt litet bröllop (45-50 gäster). Hur kan vi göra nu, vi har inte lust eller budget till att bjuda några fler. Jag har nu sagt att det troligen kommer bli barnfritt och att det är bäst om han ordnar det på annat sätt. Men om vi ändå bestämmer oss för att bjuda styvsyskon o kusiner kommer ju han se att det finns andra barn där o undra varför han inte kunde ta med sin dotter. De enda "barn" vi eg vill bjuda är min sambos kusiner (som är tonåringar) men det känns som att det blir så många ytterligare gäster på köpet då. Usch känner att planeringen för med sig massa stress o tjafs, jag som brukar va så avslappnad annars. Hur har ni andra gjort? Några tips? Och säg inte att det väl alltid är underbart med en massa barn, för jag tycker faktiskt inte det, alltid.... ;p

• Svar på tråden Barnproblem...igen
  • KatjaB

Om han har ett litet barn kan du väl säga att ni hade tänkt dra en gräns vid tonåringar och de som är bjudna är släktingar, så han kanske kan försöka få barnvakt. Men gifter ni er vid midsommar så kan det vara väldigt svårt att skaffa barnvakt, så risken finns ju att han inte kan komma. Eller så gör ni ett undantag för honom. Det betyder ju inte att ni måste göra det för alla andra också

• Superstarfia

DU ska INTE behöva förklara dig om varför du bjudit vissa barn å inte andra.. det har min mamma varit noga med att berätta för mig. Det är DIN dag och du får göra precis som du vill!!

Jag har 7 syskonbarn och endast 2 av dem ör bjudna... folk får säga vad dom vill om det, och mitt svar på det är att de är de barn i syskonskaran som vi faktiskt umgås regelbundet med och dom är faktiskt inga småbarn längre utan 12 och 14 år..

Stå på dig och gör som DU vill!!!

• Chris24

Nja, jag kan nog känna lite som Katja isf än och bara säga att det är din dag eller våran dag, för om du bjuder barn, alltså inte tonåringar, du gör det inte barnfritt längre, då får ju hans barn komma? Trots allt hans barn kan jag tycka och dem kommer för er skull som ni har bjudit eller?

Om ni däremot gör som Katja säger, har det mer som tonåringar är OK, då kan du säga det till honom, "vi tänkte inte ha barn utan isf vid den o den gränsens ålder"..
    För man vet ju ungefär från början, hur många gäster man ska ha samt om man bestämmer sig för barnfritt eller inte, går ju tyvärr inte att ändra sig fram o tillbaka sen, kan jag anse iaf.

Så antigen stå på er med barnfritt, småbarn alltså eller så säg ni ska ha tonåringar helt enkelt och hans barn är för litet.

• Nordiskbrud

Styvsyskon är en femma, de är ju syskon till dig och att de kommer men inga andra barn behöver inte förklaras eller motiveras. Syskonbarnen är väl tånåringar och ni har en speciel relation, behöver inte heller motiveras eller på något sätt innebära att andra barn "ska" bjudas.

Om ni inte vill ha era vänners barn där så är det så! Ni behöver inte motivera det alls och bara för att han har sitt barn innebär det inte per automatik att det barnet ska eller ens bör följa med. Släpper ni på det ni vill en gång kommer snacket att gå och vill det sig illa kan ni bli tvugna att låta allas barn förlja med eftersom hans fick. Folk är så konstiga med det här...

Tycker faktiskt att det är oartigt att ens fråga om man får ta med sig barn om det bara är förälderns namn som står i inbjudan!!!

• Imma

Ni har rätt att bjuda vilka ni vill. Alltså kan ni bjuda barn som ni har en egen relation till (styvsyskon osv.), utan att för den delen behöva bjuda några andra barn. Det är ni som bestämmer.

Sen är det upp till de inbjudna om de vill tacka ja eller inte. Jag hade personligen inte gått på fest utan mina barn (om jag hade haft några) på midsommar och hade därför tackat nej och det måste ni räkna med att andra också gör.

Inga konstigheter!

• Loli

Tack för svar! Det vi väl egentligen är mest sugna på är att bara bjuda min killes kusiner. Mina styvsyskon känns verkligen inte som mina syskon utan bara som ett par barn jag känt några år och träffar då och då. Till saken hör att min sambos kusiner känns betydligt äldre än mina styvsyskon.

Styvsyskonen är 8 och 14 och min killes kusiner 12 eller 13 (?) och 15. Om vi då säger att vi bara bjuder stora barn så kan det ju ändå vara ok att bjuda min 8- åriga styvsyster just eftersom hon är min styvsyster och hon får vara ett undantag.
    Hittar min kompis respektive ingen barnvakt har jag självklart förståelse för att han inte kan komma.

Fan, vad krångligt det här blev, känns som att det blir fel hur man än gör... vår tanke var ju att ha ett litet bröllop med de närmsta men nu känns det så krångligt :( Egentligen är det ju en konstig tanke att har man barntillåtet så ska alla barn få komma. Barn är väl som andra människor, man bjuder de man träffar mest och har bäst relation till?

• Loli

man kan väl faktiskt säga att man bara bjuder barn som ingår i släkt/familj så slipper man fundera mer på det? eller var säger ni?

• Cylt

Har bara skummat alla andras svar, så med risk att vara tjatig: Det är stor skillnad på familj/släkt och vänner! Vi har också bestämt oss för att ha ett "barnfritt" bröllop, sånär som på min son som självklart kommer att vara med under vigseln och fotograferingen, men det är lite oklart om han har lust att vara med på middagen. Risken är överhängande att han kommer att tycka det är toktrist att sitta still och lyssna på en massa tal, inte ha möjlighet att få den uppmärksamhet han är van vid... Visst man kan ha med DVD, böcker och kritor - men hur länge är det kul? Svårt det där!

• Imma

Så tänker jag. Nu bjöd vi i och för sig alla barn vars föräldrar vi också bjöd, men för oss är ett bröllop en familjehögtid och det är det inte för alla. Hade vi inte haft en egen relation till barnen, hade vi nog inte bjudit in dem (typ kollegors barn osv.). Jag ser faktiskt inte det konstiga med det.

Att bli bjuden på bröllop är ingen rättighet på samma sätt som att det inte är ett måste att gå på bröllop bara för att man har blivit bjuden.

Loli skrev 2009-12-09 11:25:20 följande:
    Barn är väl som andra människor, man bjuder de man träffar mest och har bäst relation till?
  • Loli

Exakt! Tack, vad ni är gulliga som kommer med tips o tankar. Tror vi gör så att vi antingen har helt barnfritt eller bjuder min blivandes kusiner + mina styvsyskon men inga andra barn. Funderar också på hur kul det eg kan bli för dem, får väl tipsa mammas man om att ta med lite underhållning till sina barn om de nu ska komma. Sen tycker jag precis som du Imma att det inte är nån rättighet att bli bjuden men att man heller inte har en skyldighet att komma, så vi får se hur många som tackar ja ;)

• KatjaB

sen så får ni väl tänka såhär, eftersom det ändå handlar om midsommar. är det viktigare för er att din vän kan komma trots att han sin dotter med sig, eller är det viktigast att få en barnfri fest?

• Loli

Katja: Hade det varit en riktigt nära vän hade vi kanske bjudit barnet men nu är det respektive till en vän och skulle han inte kunna komma vore det tråkigt men min väninna skulle med största sannolikhet komma själv då. Nu har vi en tajt budget o vill hålla ner antalet gäster, gästlistan är redan längre än vi vill ha den, så då får det bli såhär. Det är inte just det att ha barnfritt som är viktigt för oss utan att vi inte vill bjuda fler gäster (oavsett om de är barn eller vuxna).

• laris

Det här är ju helt galet! Vi hade ett barnfritt bröllop med undantag för syskonbarn och inte en enda kotte klagade eller ens ifrågasatte varför. Vi hade 98 gäster.

• KatjaB

ja, men då så. menade absolut inte det som en pik, så du förstod mig fel, utan bara att man får hårddra mycket när det gäller just gästlistan.

Loli skrev 2009-12-09 16:37:44 följande:
    Katja: Hade det varit en riktigt nära vän hade vi kanske bjudit barnet men nu är det respektive till en vän och skulle han inte kunna komma vore det tråkigt men min väninna skulle med största sannolikhet komma själv då. Nu har vi en tajt budget o vill hålla ner antalet gäster, gästlistan är redan längre än vi vill ha den, så då får det bli såhär. Det är inte just det att ha barnfritt som är viktigt för oss utan att vi inte vill bjuda fler gäster (oavsett om de är barn eller vuxna).
  • Helen Karlsson

Jag tycker inte att man behöver göra så stor grej av vilka man bjuder och inte och framförallt har man ingen skyldighet att förklara sig! Vi kommer att ha ett barnfritt bröllop, bortsett från våra syskonbarn. Dem bjuder vi för att det känns kul att de kan vara med. Jag känner inget dåligt samvete för det. Med risk för att låta kall måste jag säga att jag verkligen inte har lust att ha skrikande och springande ungar på vårt bröllop och har framförallt inte lust att betala och avstå från en vän för att bjuda barn som jag, på mitt bröllop, inte har något utbyte av.

• Sebastiána

Helen Karlsson skrev 2009-12-09 21:10:04 följande:

Jag tycker inte att man behöver göra så stor grej av vilka man bjuder och inte och framförallt har man ingen skyldighet att förklara sig!
    Kanske inte det, men det är bra att vara förberedd på att det kan komma kritik, synpunkter och att man kan komma på kant med någon.
Svar på tråden Barnproblem...igen