• år 2010

vad kostar festen?

Som det ser ut nu, får vi allt betalt... kläder, sminkning, naglar, ringar.... allt som hör till själva vigseln...

men om man ska ha fest efteråt, vad kostar det, enbart festen? Jag tänker mig kanske 70-80 gäster? vet inte riktigt vad catering brukar kosta? vad ingår i det? vad ska man mer ha på festen?? dekorera festlokalen kanske? Vad kostade ER fest?

• Svar på tråden vad kostar festen?
  • EåN2010

ja du det beror ju helt på vad det är för fest... ska du ha sprit? ska du ha gratis eller symbolisk summa?
    vad för mat 3 rätters eller buffé... det är såna beslut ni måste ta... och hur ni ska ha med musiken...

• Chrizzy

det beror nog helt på hur du vill ha det...vi kommer att ha bara middag i en flygel på herrgården där vi gifter oss ( förrätt + buffe + kaffe och bröllopstårta) och det kostar ca 13000kr och vi är bara 22pers.

Men vi tar ju hela konceptet av dom och då blir det ju dyrare.

Kan man fixa lokal och dekorera själv, fixa alkohol om man ska ha det själv, fixa billigare cateringmat osv, men räkna med ca 300-400kr /pers inkl allt tror jag är rimligt.

• Superstarfia

vi kommer betala 40.000 för en fest med 2 rätters, tårta, all alkohol, hyra av lokal, porslin dukar bord mm, personallöner..

Då kommer vi ha löjromstoast till förätt, oxfilé eller renfilé till varmrätt och en tårta för 3.000...

• fab82

Superstarfia: Hur många gäster har ni och var nånstans ska ni ha festen?

• KatjaB

lokalhyra
    behövs någon porslin eller finns allt (hyra av porslin inkl. diskning?)
    mat - laga själv eller catera. buffé blir i regel billigare då man inte behöver ha så många som serverar.
    alkohol- betalbar till självkostnadspris, handla från systemet eller tyskland eller nätet?
    tårta- räkna med mellan 30-50 kr biten
    musik-band, dj eller playlist
    blommor till lokalen?
    ljus och ljusstakar till borden
    dukar
    servetter
    "personal" som hjälper till med fram och undanplockning. Köpa tjänster från tex cateringföretag eller kolla runt i bekantskapskretsen om några som gör det för en billig slant

Vi betalar 160 kr/ person för cateringen, då ingår utkörning och framställning av buffén, allt porslin och diskning.
    Vad jag förstått det som är detta ett väldigt billigt pris dock

• Astro

Vi har lokalhyra på 2000kr. Sedan har vi en cateringfirma som sköter allt, dukning, komplettering av porslin/glas/bestick i lokalen, servering från fördrink till tårta, disk. Vi har tre rätter + tårta men köper alkoholen själva, dock serverar cateringfriman drycken oxå. Total blir det 470kr per kuvert men då ingår som sagt allt ovan, tre rätter + tårta!

Vi kommer ha ca 65 gäster varav 49 är vuxna så runt mellan 30000-40000 hamnar vi nog inkl alkohol.

Svar på tråden vad kostar festen?