• Kanske nästa år??

Torkade rosenblad??

Ska förhoppningsvis gifta mig nästa år i juni och tänkte nu försöka att ta vara på mina rosenblad jag har.

Är det någon som vet hur jag "konserverar de på bästa sätt"? Hur jag ska torka dom och om det överhuvudtaget går att använda dom sen??

• Svar på tråden Torkade rosenblad??
  • MissK

På Panduro finns de ett pulver som du lägger blommorna i el bara bladen om du ni ska ha bara bladen och de sägs ska vara jätte bra...
    Har själv aldrig testat... men du kan juh alltid fråga dig fram på olika hobby butiker el liknande...

/K

• Ejnie

Ehhh, vad ska du ha dem till???

• Pernilla G

En liten kommentar har jag bara till dig. Använd de inte istället för ris utanför kyrkan, för rosenblad är så lätta att bara det blåser lite grann, så hamnar bladen inte alls där man tänkt sig.

• Kanske nästa år??

Tack för svaren

Har inte riktigt funderat ut vad jag ska ha dem till. Dekorera borden eller låta min flicka strö ut i kyrkogången kanske. Tycket bara det vore roligt att bevara rosenbladen om det gick.

Jag ska inte ha de för att slänga istället för ris, huuu, tänk om det regnar då färgar det ju hela klänningen.

Har ni några andra bra tips på vad man kan använda skriv gärna det.

Tack på förhand.

• Gudde

Om du tänker strö ut rosenbladen i kyrkogången bör du fråga kyrkans vaktmästare om det går bra. En del mator kan ta skada av rosenbladens färg.

• Lokan

Det är bara att plocka rosenblad och strö ut dem på stora fat. Där torkar dem bra. Gärna i ett mörkare rum eftersom ljuset lätt bleker dem.

• f.d. Svart brud

Gula och vita rosenblad färgar _definitivt_ inte av sig. Har testat på vitt sidentyg och då färgade röda rosor av sig om man MOSADE och gnuggade in dem i tyget... Man kan ju ge alla gäster varsin ros att kasta istället för ris...

Svar på tråden Torkade rosenblad??