• 091205

En VARNING till Sthlmsbrudar

Anlita inte Kaprifol på Hornsgatan. Beställde mina blommor där.

Jag ville ha följande:
    Vild bukett, ej rund eller perfekt droppformad. Dvs osymetrisk. Många olika typer av blommor men bla ros och nejlika för det är i corsage resp näbbuketten. Ville ha svarta strån i buketten. Ville ej att något grönt skulle synas. Den skulle se vild och fribunden ut.

Fick: Rund bukett av endast nejlika och ros. Massa gröna blad och strån som spretade ut och mycket mindre än vad jag tydligt förklarat.

Barnens blommor sa jag 3 rosa nejlikor och band runt. De slängde på några jävla fula rabarberblad runt!!

Männes corsage skulle vara enkel ros, inte ens där kunde de låta bli det skrikiga gröna stråna och bladen.

Hur svårt är det att låta bli att slänga i grönt? Släng för fan i en extra blomma i priset istället för fylla ut med blad om ni nu ska ta såna priser!!

När jag sen nu ringde och klagade skulle hon prata med chef och återkomma. Nu har det gått 3 dygn.

SKAMLIGT!

• Svar på tråden En VARNING till Sthlmsbrudar
  • BlomAnna

Hmm, du har både klagat på klänningen och blommorna...kan det kanske vara så att du har VÅLDIGT höga krav och kanske inte kan bli nöjd?

Det är ju trist att det blev tokigt men det kan ju vara så eneklt att du och floristen missförstod varandra på något sätt. Det hä der ju väldigt lätt.

I vilket fall som helt var det ju bra att du hörde av dig och sa att du var missnöjd och jag hoppas chefen återkommer till dig. 3 dygn är dock inte särskilt lång tid att vänta.

• 091205

Eh nej jag har inte särskilt höga krav MEN anser att man ska få klänning i rätt storlek och blommor utan grönt och osymetrisk om man beställer det.
    Och knappast missförstånd när hon skrev ner exakt vad vi ville ha.

• Superstarfia

Känns som att du bara gnäller, för gnällandets skull...

• 091205

Jag kan berätta hela vår väg till bröllopet och alla motgångar vi har mött. Så kanske ni förstår mer. Nej vi gnäller inte för att vi kan. Vi varnar bara andra att inte förlita er helt på att saker ska blir som ni bestämt utan att hålla koll så sakerna faktiskt blir rätt.

• BlomAnna

Vaför inte fokusera på det som var bra och faktumet att ni nu är man och hustru. Verkar som om så många fokuserar på det som gick åt skogen istället för allt som var fantstiskt och underbart som tex kärleken till varandra som ju liksom är hela grejen med ett bröllop. Det är väl nästan självklart att nåt kommer gå fel när det är så mycket som ska klaffa, men man kan ju välja att inte ta till sig av det.

Om klänningen inte passade hade jag skaffat en annan och inte ens betalat den och om blommorna inte såg ut som jag hoppats hade jag sagt till på en gång och bett dem ta bort det som inte skulle vara där och fixa till den eller bett dem göra en ny. Inte klaga i efterhand och tycka det är dåligt att inte chefen hört av sig när det desutom är helg.

• 091205
    BlomAnna skrev 2009-12-13 22:55:03 följande:
    Vaför inte fokusera på det som var bra och faktumet att ni nu är man och hustru. Verkar som om så många fokuserar på det som gick åt skogen istället för allt som var fantstiskt och underbart som tex kärleken till varandra som ju liksom är hela grejen med ett bröllop. Det är väl nästan självklart att nåt kommer gå fel när det är så mycket som ska klaffa, men man kan ju välja att inte ta till sig av det. Om klänningen inte passade hade jag skaffat en annan och inte ens betalat den och om blommorna inte såg ut som jag hoppats hade jag sagt till på en gång och bett dem ta bort det som inte skulle vara där och fixa till den eller bett dem göra en ny. Inte klaga i efterhand och tycka det är dåligt att inte chefen hört av sig när det desutom är helg.
    Är du gift? Har du stått och dragit på dig klänning 1½ innan vigseln och märkt att skiten fortfarande inte kan sitta på ordentligt? Har du fått blommorna i handen i kyrkan 10 min innan och noterat att du fått helt fel blommor och det inte går göra något åt för då har du inga blommor alls?

NEJ? Dåså

Klart som fan vi uppskattar allt som gick bra, men jag anser det dock vara min rätt att varna så inte andra brudar förväntar sig att allt bara ska vara perfekt. Dvs att de får kanske kolla i tid så allt är rätt och slipper gå på en nit.
  • BlomAnna

Nej jag är inte gift än. Men jag kommer nog se till att jag provar klänningen och ser till att vara nöjd med den betydligt tidigare än 1½timme före vigseln och jag kommer inte hämta mina blommor 10 min före vigseln, men även om det skulle hända så skulle det inte ha någon betydelse för jag kommer ändå gifta mig med mitt livs stora kärlek och i förhållande till det är allt annat värdsliga saker, även om det betyder att jag får dra på mig ett par jeans och plocka maskrosor som brudbukett. Kärleken är det viktiga och det är det man ska fokusera på.

Du dömer ju dessutom ut ett företag och sprider neagtivitet om dem utan att de fått chansen att rätt till något.(syftar på blommorna) Om de inte beklagar att det blivit galet och ställer det till rätta kan du ju börja klaga.

• Superstarfia
    BlomAnna skrev 2009-12-13 23:16:53 följande:
    Nej jag är inte gift än. Men jag kommer nog se till att jag provar klänningen och ser till att vara nöjd med den betydligt tidigare än 1½timme före vigseln och jag kommer inte hämta mina blommor 10 min före vigseln, men även om det skulle hända så skulle det inte ha någon betydelse för jag kommer ändå gifta mig med mitt livs stora kärlek och i förhållande till det är allt annat värdsliga saker, även om det betyder att jag får dra på mig ett par jeans och plocka maskrosor som brudbukett. Kärleken är det viktiga och det är det man ska fokusera på.Du dömer ju dessutom ut ett företag och sprider neagtivitet om dem utan att de fått chansen att rätt till något.(syftar på blommorna) Om de inte beklagar att det blivit galet och ställer det till rätta kan du ju börja klaga.
    Håller helt med.. känns som att många fokuserar på Bröllopet och allt runt om kring istället för det vesentliga.. att man faktiskt gifter sig, och lovar att dela resten av sitt liv med den man älskar.. allt annat är ju bara krimskrams och tingel tangel!!

Jag har redan konsulterat med min florist 3 gånger och hon har gjort en bukett till mig för att visa hur den kommer bli å jag fick chansen att säga vad ja inte gillade.. Min karl, som ska hämta blommorna vet EXAKT hur den ska se ut, å gör den inte det så kommer han inte gå därifrån förens den gör det.. å blommorna kommer hämtas 3 timmar innan vigseln. Klänningen hade ja absolut inte ens betalat om den såg fel ut.. eller inte satt bra.. därför ja var ute i god tid.. det är A och O om man nu ska vara perfektionist och inte fokusera på det faktiskt är grejen, att man gifter sig!!
  • shakynose

Jag tycker inte att du bara gnäller, och det är verkligen förjävligt att du fick en felsydd klänning och där gjorde du helt rätt i att skriva här så att andra blivande brudar får veta vilket bemötande du fått.

Som det låter angående blommorna så verkar det ha blivit ett missförstånd, och tyvärr kan man ju inte göra så mkt åt det i efterhand. Jag hoppas att de kontaktar dig och ber om ursäkt, men kan det inte vara så att det känns extra trist att blommorna inte blev som du tänkt dig bara för att klänningen satt åt skogen fel? Som du beskriver blommorna så låter det ju inte som att de slarvat (som de gjorde på bröllopsbutiken) utan att de helt enkelt inte förstått vad du ville ha. Det är tråkigt, men jag skulle inte avstå från att anlita dem bara för det.

• Chris24

Nej, jag tycker inte heller du gnäller "fel eller för mycket" just gällande din klänning, jag förstår dig på den punkten för klänningen vill man ska sitta fint och vara rätt när man lägger ner pengarna på den också liksom.

och visst, man ska inte ödsla energi på att vara arg för det är er dag i vilket fall som helst och ni ska tänka på allt det positiva med er kärlek och bröllopet men det tror jag ni gjorde den dagen det skedde också!

Sen hoppas jag allt du var ute i god tid med klänningen och att sy upp den och få allting rätt dock

Med blommorna håller jag nog med shakynose, var nog bara missförstånd där, det låter så iaf så du ska nog inte ta det för hårt och för den delen om det sker igen med nåt annat eller annan butik för dig så ska du bara helt enkelt va hård och inte gå därifrån förens dem har gjort det rätt helt enkelt. Man ska ju få det man betalar och beställer för!

• Thinkerbelle

Hei!

091205: Jeg syns det er riktig trist at du føler at både dine blomster og din klänning ikke ble som du hadde tenkt, og det er helt opp til deg å legge ut info om dine opplevelser her på forumet.
    Men - når man legger ut sine meninger, så må man også tåle at andre kritiserer de. Jeg syns du var ganske ufin mot BlomAnna tidligere, når hun uttrykte SIN mening. Bare fordi du ikke er enig, så betyr ikke det at man ikke kan konversere på en høflig måte.

Jeg håper du finner ut av det og ikke irriterer deg for mye over disse sakene i ettertid... det viktigste er at du er sammen med din store kjærlighet:)

• maj bruden

091205 håller med dig,det är ju ditt bröllops som du har planerat i flera månader och du har rätt att inte vara nöjd med blommor,helt rätt! hur svårt är det att fatta om man inte vill ha nåt grönt!och galet snack med att fokusera på att man gifter sig med sin kärlek..klart att man gör det...men om du har som en tonåring drömt om hur du vill ha ditt bröllop och får helt annat som en anna florist/skrädare har fått för sig då är det klart att man blir galen!Tyvärr går vi tjejer mycket på detaljer,det ska stämma eftersom det är vår dröm som ska gå i upplevelse.Jag har hittat mina blommor i en katalog,klippt ut bilden o lämnat till floristen,jag fick allt perfekt,blommor till kyrkan lokalen o annat,en sådant florist rekomenderar jag varmt-som lysnar,skriver ner,ritar!(floristen i Malmö)
    Så...nöjde ER inte med vad som helst för många på marknaden har tyvärr inte den kompetensen att arbeta med bröllopet som man borde ha!!!Jag vet vad jag skriver om.Stå på er tjejer!Kramar

• LovelyLove

HAr man beställt ngt och varit specifik så förstår jag inte vad som kan var aproblemet.
    Får man riktlinjer är det väl bara att följa dem, oavsett om man som florsit tycker ngt annat.
    Det är kunden som har rätt och faktiskt betalar, då ska man få det som man har beställt också.

• JessicaJnsson

Om dom skrev ner att du inte vill ha gröna detalj och ändå får det, upprepade gånger, så måste det vara floristen floristens fel.
    Ditt fel dock att du inte hämtade blommerna i tid för att korrigera misstaget.

Tack för varningen!
    Ska se till att hämta ut våra blommer i GOD tid innan...

• passionsblomman

Hm, det här var trist läsning!

Allmänt sett så tycker jag att man absolut ska ta sig tiden att själv gå och titta på sin brudbukett på fredagseftermiddagen. (om man gifter sig en lördag dvs)
    Det vill jag som florist helst, så jag kan slappna av i vetskap om att min kund är tillfreds med resultatet och jag annars har möjlighet att ändra på detaljer.

Jag tjatar alltid på forumet om att man ska välja sin florist med omsorg och lägga fokus på att denne känns kompetent OCH att man "lirar". Dvs att man känner att man verkligen kommunicerar.
    Man är två om det och det kan mycket väl hända att en florist passar bättre för en än för en annan. Även om man försöker gå alla till mötes.

Jag vill poängtera att en bukett i stort sett alltid innehåller grönt. Rent binderitekniskt brukar det behövas av flera skäl.
    Däremot verkar kommunikationen helt brustit här i fråga om det synligt gröna.

När det gäller att hänga ut och varna för ett enskilt företag på nätet på det här sättet tycker jag dock att man ska vara lite försiktigare än här. Man kan sannerligen orsaka stora konsekvenser och då tycker jag att man ska ha blivit riktigt illa behandlad innan man tar till storsläggan.
    Det här är ju ett tag sedan nu och det finns inga uppgifter om hur saken löst sig. Hörde chefen av sig? Har det rett ut sig? Har du fått något plåster på såren?

Om du fått det vore det på sin plats att berätta det lika högt som missnöjet innan. Hittills vet vi ju bara att chefen skulle återkomma.

Jag tror de flesta är nförstådda med att vi alla i alla våra yrken råkar ut för att det sker missförstånd eller händer saker där kunden måste kompenseras eller bes om ursäkt. De flesta av oss har nog stått i ett läge där man tänkt "shit, vad gör jag nu" och hoppats på att det går att reda ut utan att helvetet brakar lös.

Själv är jag nyfiken på hur det gick av kollegiala skäl. Jag vill gärna hör hur de hanterar sådana här situationer. Det är inte en helt enkel del av jobbet.

• 091205

Kan uppdatera, Efter 1 månad ringde hon tillbaka efter flera påpekanden från mig till andra som jobbat där att hon inte hör av sig. Tydligen ska cefen ha hand om det och skulle ta 2 v innan han kommer hem från semester. Så borde vara nu men ingen ringt.

Så de verkar inte ens intresserade att be om ursäkt.

Och ja.. lite grönt är ett måste för man kan ju inte kapa av alla skaft etc. MEN STORA GRÖNA JÄVLA BLAD?? Why?? Inget grönt är inga stora gröna saker stickandes ut överallt.
    Ingen rund bukett betyder just INTE RUNT
    Ville ha MÅNGA olika blommor. Fick TVÅ olika!!

• passionsblomman

Tråkigt att ingen tagit tag i saken. När chefen är på semester så bör rimligen någon annan ha befogenhet att enligt gemensam policy lösa saken på ett smidigt sätt. Gör man det snabbt brukar det vara bäst. Annars blir det ju ett ytterligare irritationsmoment.
    Det låter inte som att just den här personen alls är van attt hantera liknande situationer.

Jag hoppas det löser sig.

• Alexxxi

Klart att du ska klaga och va gnällig!! Visst det viktiga är att man blir gift bla bla bla men va fan man har ju planerat detta i MÅNADER och förväntar sig att det ska bli SOM MAN BESTÄLLT och tänkt det! Tycker du borde få en del av pengarna tillbaka faktiskt.

D med klänningen kanske du borde kollat tidigare, men du hade väl dina skäl till att inte kunna göra det antar jag.

MEN
    STÅ PÅ DIG! Nån kompensation borde du få.

• MochA
    Superstarfia skrev 2009-12-14 08:23:41 följande:
    Håller helt med.. känns som att många fokuserar på Bröllopet och allt runt om kring istället för det vesentliga.. att man faktiskt gifter sig, och lovar att dela resten av sitt liv med den man älskar.. allt annat är ju bara krimskrams och tingel tangel!!Jag har redan konsulterat med min florist 3 gånger och hon har gjort en bukett till mig för att visa hur den kommer bli å jag fick chansen att säga vad ja inte gillade.. Min karl, som ska hämta blommorna vet EXAKT hur den ska se ut, å gör den inte det så kommer han inte gå därifrån förens den gör det.. å blommorna kommer hämtas 3 timmar innan vigseln. Klänningen hade ja absolut inte ens betalat om den såg fel ut.. eller inte satt bra.. därför ja var ute i god tid.. det är A och O om man nu ska vara perfektionist och inte fokusera på det faktiskt är grejen, att man gifter sig!!
    Är också väldigt planerande och vill "veta" att allt blir rätt i förväg med goda tidsmarginaler. Men givetvis är det kärleken som är det viktigaste på bröllopsdagen. Förstår samtidigt den brud som vill klaga på sånt som inte varit bra. Det är en stor dag och om man ändå lagt ner tid på att planera denna så vill man få ut något av sin planering, ett bra resultat. Planera och samtidigt försöka vara flexibel och framförallt lägga fokus på rätt sak, sin blivande man är nog en bra kombination för en bra bröllopsdag. Kan tillägga att jag dock kommer beställa mina blommor i en annan butik än ovan nämnda. Tack för informationen!

Gå gärna in på maxiander.blogspot.com/, där har jag lagt upp lite fina inspirationsbilder på både buketter och klänningar!

/maxiander.blogspot.com
Svar på tråden En VARNING till Sthlmsbrudar