• BlomAnna

Moraldilemma

Detta är OT men jag har ett litet dilemma.
    Jag har av misttag fått reda på vad jag ska få i julklapp av min m2b och jag vet att jag inte kommer att ha någon användning av det jag ska få, men jag förstår tanken bakom som är jättfin...
    Mitt dilemma är alltså: Ska jag berätta för min m2b nu att jag vet och att det inte kommer bli bra eller ska jag säga det när jag får julklappen, eller ska jag kanske bara låtsas att jag blir glad (jag blir ju glad men ja ni förstår vad jag menar)?

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Moraldilemma
  • Bride in the city

Hm, säg något om vad du verkligen vill ha som får honom att skynda sig att byta ut klappen, kanske? Eller var modig när du får den och be att få byta?

Är det en billig present, däremot, och bara en klapp av flera så skulle jag nog hålla masken tror jag.

Hm, har du snokat i garderoberna förresten? Det är fult av dig! Eller hur fick du veta detta? Var det någon som skvallrade? I så fall, varför då inte be samma person att "skvallra tillbaka" om vad du verkligen vill ha?

• Greeneyes

...hm, vad svårt!! du kan inte pika honom utan att han förstår att du vet? Typ, om du ska få låt oss säga en "diskborste", så börja prata om att du såg ett program om "diskborstar", och säg att det är så himla onödigt att använda det, eller att du aldrig skulle vilja ha en sån? Ja, du fattar vad jag menar, byt ut "diskborste" mot din present

• BlomAnna

Bride in the city skrev 2009-12-13 23:18:30 följande:

Hm, säg något om vad du verkligen vill ha som får honom att skynda sig att byta ut klappen, kanske? Eller var modig när du får den och be att få byta? Är det en billig present, däremot, och bara en klapp av flera så skulle jag nog hålla masken tror jag. Hm, har du snokat i garderoberna förresten? Det är fult av dig! Eller hur fick du veta detta? Var det någon som skvallrade? I så fall, varför då inte be samma person att "skvallra tillbaka" om vad du verkligen vill ha?
    Haha nej jag har inte snoakt i garderoben, han har beställt julklappen och råkade glömma följdsedeln på skrivbordet och när jag höll på att städa av skrivbordet såg jag det...

Det är en realativt dyr present och anledningen till att jag inte kommer använda den är helt enkelt för att jag inte kan/får, men jag känner mig ändå hemsk som inte "vill" ha den....men samtidigt är det ju trist för honom att ge mig något som bara kommer stoppas in i garderoben och aldrig användas...
  • BlomAnna
    Greeneyes skrev 2009-12-13 23:26:51 följande:
    ...hm, vad svårt!! du kan inte pika honom utan att han förstår att du vet? Typ, om du ska få låt oss säga en "diskborste", så börja prata om att du såg ett program om "diskborstar", och säg att det är så himla onödigt att använda det, eller att du aldrig skulle vilja ha en sån? Ja, du fattar vad jag menar, byt ut "diskborste" mot din present
    Ja så skulle man kanske kunna göra...fast jag är rädd att han ska bli ledsen att han köpt nåt som inte är bra. Men han vet ju visserligen inte att jag vet vad det är...man kanske får försköna sanningen lite ibland?
  • BrideBecks

Det är ingen lätt situation, man vill ju inte såra. Men tänk dig in i hans situation. Man vill ju att det man ger bort ska bli bra och användbart. Jag tycker du ska vara ärlig, han kommer märka om det bara hamnar i garderoben ändå och då kommer han säkert känna att det är bortkastade pengar.

• nano86

Att föröska smyga in "diskborstkommentaren" är nog snällast och funkar ju bra för då kan han avbäställa den utan behöva känna sig dum som gett dig den.

• Sörön10

håller med! och gör det i god tid så att han verkligen hinner byta present! Annars blir det ju lite jobbigt om han "måste" ge dej den ändå och ni båda minns vad du sagt..

Nu blir jag nyfiken, vad är det för något?

nano86 skrev 2009-12-14 08:30:28 följande:
    Att föröska smyga in "diskborstkommentaren" är nog snällast och funkar ju bra för då kan han avbäställa den utan behöva känna sig dum som gett dig den.
  • Moirie

Är det inte enklare att säga som det är (att du hittat beställningen)? Om du faktiskt inte kan/får använda vad det nu är så är det ju inte som om du är bortskämd och kräver en finare present eller så. Om du försöker hinta att det inte skulle passa så finns ju risken att han inte fattar eller tror att just det exemplar han beställt kommer få dig att ändra åsikt. (Tro mig, den taktiken har misslyckats för mig flera gånger - tröga karlar!)En annan risk är att han fattar att du hittat pappret och blir sur för att du inte sagt som det var på en gång.

• Emmz

Förlåt, men jag tycker att det verkar lite konstigt och oroväckande om du inte bara kan säga som det är, ni lever ju ihop. Blir han lite ledsen så blir han det men då kan ni säkert lösa det också.

• lecaroline

Jag skulle nog säga det rätt ut.
    Och då med en bra förklaring om varför..

Vi ger bara varandra sådant som vi båda har nytta av i julklapp och något "roligare" i present..

• Swing

Usch vilken jobbig sits! Jag avskyr att få saker som jag inte valt ut själv, så därför har vi aldrig gett varandra julklappar eller presenter. Jag brukar själv köpa något jag vill ha.

Lite O.T men i alla fall:
    Mannen brukar dock få skjortor av det märke han använder i "present", men det är mest för att då kan jag ge honom vad han faktiskt behöver. Han har nån fix idé att absolut inte spendera några pengar på sina kläder "i onödan" och hans jobb kräver snygg klädsel. Vart 2-3 år eller så lyckas jag med lock, böner, vädjanden m.m. dra iväg honom till hans kostymaffär när de har rea. Men han slingrar sig som en ål och har alla möjliga ursäkter

En släkting påpekade nyligen att han hade en väldigt snygg huvtröja på sig. "-Den hittade jag på gatan några kvarter från jobbet!" sade han då. (Det säger väl det mesta, eller hur??)

• BlomAnna

Jag har pratat med sambon nu, han blev så klart lite ledsen att inte klappen blir bra men tyckte det var bra att jag sa till så han hinner fixa nåt annat...
    Känns som jag gjorde rätt!
    Tack för era råd!

• Bride in the city

Bra och modigt!

Hoppas julklappen du (förhoppningsvis) får istället blir bra. När han ser att du blir glad och tacksam över något som faktiskt passar dig och som du verkligen vill ha kommer han att bli nöjd och den lilla incidenten glömd, det är jag säker på!

God Jul till dig och alla här!

• hernameispekka

Får man undra vad han hade köpt? ^^

• BlomAnna

Han hade köpt en spikmatta. Jag har problem med ryggen så tanken var jätte fin men min naprapat har avrått mig från attanvända en sådan.

Jag fick den ändå men fick ett vackert halsband också

• Nordiskbrud

Det var en riktigt gullig omtanke från honom Och smycken är ju alltid välkommet

• KatjaB

fast spikmattor är väl inte så vansinnigt dyra ändå.. så det kanske inte är hela världen om du inte använder den.

Ibland blir det ju fel med presenter. För flera år sedan pratade min sambo om att han skulle vilja köpa en "gubbkofta", så när julen kom hade jag köpt just en gubbkofta som jag trodde att han skulle gilla. Veckan före julafton så tittar vi på tv och i rutan är en kille med gubbkofta. Så kläcker han ur sig "äh, de är faktiskt inte så snygga och nu börjar det kännas lite omodernt"
    jahapp..
    Sa att nu förstör jag ju en av hans julklappar, men jag har köpt en och om han inte vill ha en så kan jag ju självklart lämna tillbaka den och köpa en annan present. SÅ han får öppna sin klapp, älskar den och vill inte alls byta ut den.
    Så han fick en klapp mindre till jul, men i slutändan blev det ju bra ändå

• BlomAnna

Det beror nog på vad men menar med dyrt tror den kostade 600 eller nåt sånt. det var med avslappnings cd och nån bok också.
    Jag ska prova spikmattan och se hur det känns.

Fick ju även ett otroligt vackert halsband. Han är underbar min m2b

• ascensionday

Jag tror inte att spikmattan är farlig att använda, såvida det inte är hudproblem du har. För muskler är den enbart bra - i värsta fall får du ingen effekt alls, men att det skulle bli negativt har jag aldrig hört talas om. Man kan ju använda den till exempel bara för nacken om det känns obehagligt för resten av kroppen. Jag har spänd nacke och tycker att det är jätteskönt att lägga min nacke på en hoprullad spikmatta, eller lägga spimattan på en sådan där specialformad huvudkudde som ger stöd åt nacken.

Ligg på mattan i sängen eller på annat mjukt underlag, så följer den kroppens konturer bättre och det blir inte punktbelastning. Först kan det göra ont eller kittlas, men sedan blir man varm och avslappnad. Jag brukar somna...

• BlomAnna

Anledningen till att min naprapat inte trodde att jag skulle "kunna" ligga på den är att jag är så himla öm i huden på ryggen, så hon tror helt enkelt inte att jag kommer uppskatta det. Men jag ska priova den och se vad jag tycker

Svar på tråden Moraldilemma