• brud2011

Helt nytt efternamn...

Jag och min m2b planerar att ta ett helt nytt efternamn och att jag först ska byta till det nya och att han sedan tar det när vi gifter oss...
    Vi har hittat ett fint namn som vi båda gillar på PRV;s hemsida och när jag googlar namnet kommet det inte upp ett enda förslag, vilket gör att det borde gå att få igenom.
    Ungefär hur lång tid har det tagit för er andra när ni bytt till ett nytt efternamn, från det att papprena skickas in till att det är klart?

• Svar på tråden Helt nytt efternamn...
  • Sebastiána

Sök annars på gulasidorna/personer. Om ingen redan har efternamnet kan ni ta det vad jag förstår (såvida det inte är stötande alltså).

• 090208

Aah vad nice att folk kommer overens om sant istallet for att tjafsa om det/krangla.

Men svar pa din fraga har jag tyvarr inte...

• brud2011

Tack för era svar, jag har sökt på Google, Eniro, Hitta, Birthday och Ratsit och det verkar inte finnas någon med det namnet, vilket känns betryggande :)

• Annelilalle

Hej. Jag och min blivande man har tagit ett nytt efternamn tillsammans. Innan vi skickade in ansökan ringde vi till PRV för då kan man fråga om namnet är sökbart innan man skickar ansökan. Annars finns de en risk att man får nej direkt o pengarna är bortkastade. Vi fick ett klartecken iaf, skickade in ansökan och tre månader senare var det klart =)

• Linadesign

Det borde ju inte finnas någon med det namnet eftersom du kollat flera olika ställen. Om du vill bli ännu mer säker kan du kolla Statistiska Centralbyrån: www.scb.se Där kan man se hur många som heter varje namn. Både för- och efternamn.

• quilla
    Linadesign skrev 2009-12-19 11:13:28 följande:
    Det borde ju inte finnas någon med det namnet eftersom du kollat flera olika ställen. Om du vill bli ännu mer säker kan du kolla Statistiska Centralbyrån: www.scb.se Där kan man se hur många som heter varje namn. Både för- och efternamn.
    SCB:s namnsökningstjänst (om du menar den som de länkar till från förstasidan) är rolig och bra som riktlinje, men man ser bara efternamn som 5 eller fler personer har. Så om det är ett nytaget namn kanske det inte märks där.
  • juni09sthlm

Vi ska också ta ett helt nytt efternamn. Enligt PRV tar det nio veckor.

• källerudd
    juni09sthlm skrev 2010-01-03 14:09:07 följande:
    Vi ska också ta ett helt nytt efternamn. Enligt PRV tar det nio veckor.
    Vi ringde och kollade i höstas då vi oxå ska ta ett helt nytt namn..Han sa att handläggningtiden var upp till tre månader...
    Så vi planerar att göra som TS fast iatt min M2b byter nu innan och att jag tar hans när vi gift oss...
  • Jaxon

Bara för att namnet inte verkar finnas så är det tyvärr ingen garanti att man kommer att få det godkänt hos PRV. Ring först o kolla att det är sökbart, då finns det iaf en god chans att det kan gå igenom.

Räkna med att handläggningstiden är minst 2 månader. Är ni sent ute så behåll era respektive namn vid vigseln och byt efter ni är gifta.

Ett tips är att om en av er söker innan vigsel (det blir dubbelt så dyrt om båda söker innan vigsel) så har ju endast den som skickat ansökan till PRV mer "rätt" till namnet dvs rätt att föra namnet vidare till ny maka/make(OM ni mot förmodan någon gång skulle skilja er, nu ska man inte tänka på det såklart men det kan vara bra att ha i åtanke) Om ni däremot väljer att ansöka båda två efter vigsel så har båda lika rätt till namnet.

Jag jobbar nämligen där (är mammaledig just nu)

• HappyPower

Okej men hur gör man rent praktiskt då? Om man gifter sig i september, skall den ena då heta det nya namnet några veckor innan dess? Rent juridiskt alltså?

• Linadesign
    HappyPower skrev 2010-01-24 21:43:53 följande:
    Okej men hur gör man rent praktiskt då? Om man gifter sig i september, skall den ena då heta det nya namnet några veckor innan dess? Rent juridiskt alltså?
    Nä, det är inte nödvändigt. Båda kan fixa i efterhand. Så blev det för oss, för det tog så lång tid hos PRV. Jag bytte först (vi tog ett gammalt släktnamn på min sida) och när det gått igenom så ansökte min man. Vi anmälde inget namnbyte i samband med vigseln, utan fixade det efteråt.
  • lagan

Hej!

Jag heter Anna Lagerblad och arbetar som journalist på Svenska Dagbladet. Jag ska skriva några artiklar om människors förhållande till namn och pratade nyss med en forskare som sade att allt fler par tar sig ett helt nytt gemensamt efternamn när de gifter sig.

Jag skulle väldigt gärna göra en intervju med ett sådant par för att höra lite hur de tänkt kring detta och hur de hittade sitt nya namn. Har du redan eller ska du ta dig ett nytt efternamn i samband med bröllopet ? och kan du tänka dig att berätta om detta i tidningen? I sådana fall får du väldigt gärna höra av dig till mig via mejl: anna.lagerblad@svd.se

Vänlig hälsning
    Anna

ps Jag letar också efter personer som av olika anledningar har bytt förnamn. Har du gjort det, så får du också väldigt gärna höra av dig.

• källerudd
    HappyPower skrev 2010-01-24 21:43:53 följande:
    Vi har valt att göra så att min sambo ansöker om det nu för då kommer båda att heta det nya direkt efter bröllopet. Ska vi byta efter så tar det kanske två-tre månader innan det går igenom och det känns lite konstigt.

För min del spelar det ingen roll att min m2b får mer "rätt" till namnet då detta är ett namn som han har velat heta långt innan han träffat mig, så känns liksom som att det är hans namn ändå. Men det är fint så jag säger inte nej =)
Svar på tråden Helt nytt efternamn...