• JimL

Vad innebär förlovningen?

Hej!
    Jag vill förlova mig med min flickvän, men jag vet helt enkelt inte hur.
    Ingen av oss vill gifta oss NU, vi vill bara förlova oss, vi har ett underbart förhållande som det är.

Så hur går det till? Jag läste några andra trådar här, där folk frågade hur förlovningen skulle gå till, och där lät det på alla som svarade som att det var ett giftermål. Det är det väl inte? Visst, vi ska gifta oss, men inte NU..

Ska man fortfarande köra "ett knä i backen med romantiskt tal och presentera en fin ring"-idén, eller är detta något vi bestämmer tillsammans? Eller funkar det vilket som?

Vad för sorts ring pratar vi om? En bröllopsring eller en vanlig "enkel"?

Usch vad många frågor.. Nervös..
    Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Vad innebär förlovningen?
  • Martinaa

Det finns så många sätt man kan förlova sig på, så det får du bestämma helt själv!

Vissa par bestämmer det ihop i förväg och planerar den tillsammans, ibland överraskar den ena personen sin partner. Vid det sistnämnda kan man köpa ett par enklare billiga tillfälliga ringar som man sedan byter ut mot riktiga förlovningsringar som man ser ut tillsammans.

Hur man än går tillväga är det ju förlovning ett löfte om att man ska gifta sig. Traditionen säger att man ska gifta sig inom ett år, men hur man vill följa den är helt upp till var och en. Det finns de som är förlovade i flera år innan man "kommer till skott", känner sig redo eller helt enkelt har möjlighet till giftermål.

Kul att du vill förlova dig i alla fall, lycka till!

• didis

En gång i tiden fanns bara "lovningen" dvs när man var överens om att vara tillsammans och gått i säng var man "gifta". Detta ogillades av kyrkan som tyckte att man bara var gift om man gift sig inför guden.

Folk fortsatte dock, till kyrkans förtret, att tycka att själva "lovningen" var det viktiga. Barn som fötts före äktenskapet, men efter "lovningen" räknades som i folks ögon som "äkta" och om mannen dog blev kvinnan änka, trots att de alltså enligt kyrkans sätt att se det inte var gifta.

De senaste, kankse 300 åren, har det mer o mer blivit så att bara ett äktenskap som kyrkan godkänt räknas. Den traditionella "lovningen" blev därför till ett "vi lovar att gifta oss snart så även kyrkan blir nöjd".

Så vill du följa en gammal (sannolikt mångtusenårig) tradition så ska ni inte gifta er alls utan BARA lova varandra att leva tillsammans i släktens närvaro (och hoppa i säng men den delen kanske redan är avklarad? ) Vill ni även få ert förhållande "godkänt" av svenska staten får ni gifta er inför gud eller statsrepresentanten.

Med andra ord: idag betyder inte förlovningen något, rent juridiskt. Det är en symbolisk handling er emellan och den betyder just det som ni vill att förlovningen ska betyda. Vill ni gifta er om 1 år - gör det. Vill ni leva som förlovade i 40 år - gör det. Därav följer att man också kan utforma själva förlovningscerermonin som man vill.

Lycka till - många kärleksfulla år önskar jag dig!!

• Sebastiána
    JimL skrev 2009-12-17 22:38:24 följande:
    Ska man fortfarande köra "ett knä i backen med romantiskt tal och presentera en fin ring"-idén, eller är detta något vi bestämmer tillsammans? Eller funkar det vilket som?Vad för sorts ring pratar vi om? En bröllopsring eller en vanlig "enkel"?Usch vad många frågor.. Nervös..Tacksam för svar :)
    Det där med att gå ner på knä är väl något som är hämtade från filmens värld ändå. Folk gör det, men jag tror att man gjorde det på film först och sedan tog folk efter den idén (låt vara att det kanske förekom på film redan under stumfilmstiden, kanske, men ändå). Om du tror att hon skulle gilla det kan du göra så. Själv hade jag skrattat om min kille gjort så. Tycker personligen att det känns lite löjligt men smaken är ju tack och lov olika.

Vi kom överens. Vi kände båda att nu är det dags och bestämde ett datum och valde ringar.
  • Sebastiána

Vill bara tillägga att jag håller med om att om du vill överaska din tjej är det bäst att inte använda "riktiga" ringar, såvida du inte vet säkert vilken ring hon vill ha och vilken storlek det ska vara. Jag har för mig att man kan låna förlovningsringar i något oäkta material från guldsmedsaffären och sedan komma in båda två och prova ut de riktiga ringarna.

Vi gick på en trevlig restaurang där han satte på mig min ring och jag satte på honom hans ring och så tindrade vi lite med ögonen

• Cylt

Vi gjorde allt lite baklänges och bestämde att vi skulle gifta oss först, men är förlovade nu - flera månader senare. Jag hade nog gillat ner-på-knä-grejen, men så blev det inte (han tyckte det var lite overkill;) Däremot valde han ringen, helt utan min inblandning och jag älskar den (det är bara jag som har ring nu, en rätt blingblingig ring. Vi kommer att komplettera med en var i samband med bröllopet) Har du inte full koll på vad hon tycker om/har för storlek är det nog en god idé, som tidigare svar redan beslyst, att använda er av tillfälliga förlovningsringar.
    Stort lycka till!!

• Aleta

Fundera på vad hon är för person och vad hon skulle tycka om.

Personligen så föredrar jag att få vara med om beslutet.
    Jag har blivit överraskningsfriad till en gång med pompa och ståt och det var inte kul! Visst, det verkar kul och romantiskt på ytan, men det blir en enorm press och man fokuserar inte alls på den egna kärleken utan på allt och alla runtomkring.

Jag och min man förlovade oss på en strand, vi gick tillsammans hand i hand och pratade om det och bestämde att nu var vi förlovade. Ringar införskaffades senare i Sverige.
    Vi hade i och för sig redan pratat om att vi ville gifta oss i framtiden, så det kom inte som någon chock för någon av oss (vilket det var för mig i det första fallet jag beskrev).

Lycka till och gör något som passar er. Bry dig inte om vad man gör på film i Hollywood.

• JimL

Tack för alla svar! Jättebra läsning :)

Så då går jag och införskaffar två symboliska ringar som vi byter ut sen, och väntar till nyårsafton med att fråga henne om hon vill förlova sig. Gud vad nervös jag kommer vara. Även om jag vet att hon kommer säga ja eftersom vi pratat om det ett par gånger utan att komma till skott.
    Kommer bli kul!
    Ha en fasligt god jul allihopa.

• Nordiskbrud

Det är nog bara här på BT som jag råkat på "frieri" i den klassiska bemärkelsen Ingen av mina kompisar eller skäkt har förlovat sig genom att killen bestämt att så ska ske eller när det ska ske eller att han mol alena gått och valt ut ring. Det vanligaste (trots att den rosaskimmrande drömmen om frieri med vita springare och knäböj härskar på BT) är nog ändå att man (man eller kvinna) frågar om man inte ska förlova sig och att man sedan gemensamt gör slag i sak med att välja datum och ringar.
    Vår förlovning blev så att min sambo frågade mig om vi inte skulle förlova oss "snart" och sedan drog det ut på tiden med ring val och datum osv. MEN det hela var en jättemysig process med massa magpirr för oss båda hela tiden eftersom vi vistte vad som skulle ske men ingen annan Efter lite funderande valde vi att resa bort och förlovade oss på vår resa så det blev även en liten "smekmånad".

Jag tror att om ni inte vill gifta er NU, vilket ni inte heller måste bara för att ni förlovar er, så är det nog roligare för er båda om ni gör det till ett gemensamt "projekt" med lite touch av en bröllopsplanering. Även om det "bara" innebär att ni väljer ringar med omsorg, planerar för att resa bort eller gå ut och äta på en trevlig restaurang, vill vara hemma och förbererder inför det etc. För vår del var just planeringen vi gjorde ihop otroligt mysigt, romantiskt och ett av de starkaste minnena från vår förlovning. Så mitt tips är att göra det till en mysig fas för er två om ni senare väljer att gifta er eller inte så har ni alltid detta att blicka tillbaka till och få lite magpirr igen (det får vi ).

• Evillina

Är du säker på att hon vill på nyår då? Jag menar. Många tycker det är lite töntigt och andra vill bara ha en "egen dag". Jag vill absolut inte förlova mig på ett högtidsdag utan vill ha en egen.

Svar på tråden Vad innebär förlovningen?