• SoonMissB

Förstora bröllopsfoto, för under 1000kr?

Vi gifte oss i sommras och blev fotade av fotograf, och köpte ett album med bilder. Vi vill nu förstora en av bildera till 30x40, men hon som fotade oss vill ha 1000 kr, för att förstora den. Även en annan fotograf i närheten vill ha ca 1000. Tycker det låter väldigt dyrt?! Var förstorade ni erat? Kan man göra det billigare nånstans, tex expert, fujifilm etc, eller blir kvaliten mycket sämre då?

• Svar på tråden Förstora bröllopsfoto, för under 1000kr?
  • Sörön10

vi har förstorat fina foton 100x70 cm på crimson.se för typ 200!

30x40 verkar kosta 30 spänn!

superbra kvalitet tycker vi! =)

• FramtidaFruSandberg

Har fotografen rättigheten till bilderna? För om hon har det så måste ni ha hennes tillåtelse för att göra fler kopior (har jag förstått det som, rätta mig gärna om jag har fel)

• Trollmor 86
    FramtidaFruSandberg skrev 2009-12-20 14:16:30 följande:
    Har fotografen rättigheten till bilderna? För om hon har det så måste ni ha hennes tillåtelse för att göra fler kopior (har jag förstått det som, rätta mig gärna om jag har fel)
    Det stämmer det du skriver. Om ni inte fått/köpt rättigheterna av fotografen eller fått tillåtelse av fotografen att göra förstoringar/kopior på egen hand så kan ni bryta mot upphovsrätten.
  • ConnyD

e troligen därför fotografen tar 1000 kr för en förstoring. många fotografer tjänar mer på just extrabilder och förstoringar genom att de äger rättigheterna

• Sörön10

Men hörrni.. kolla på betalningsvillkoren o dyl.

Jag vet inte riktigt hur det är egentligen, men tänk om du köper en film eller skiva eller vad som helst. Du får ju (väl??) kopiera den hur mycket som helst "för husbehov", dvs för din egen skull! Säkerhetskopior etc. Bara du inte sprider det vidare.

Undrar hur det skiljer sig från om du köper en framkallning i en mindre storlek och sedan väljer att kopiera/förstora den.. Det är ju fortfarande till dig själv och du har ju köpt bilden en gång...

Intressant det där.. Tycker det låter hutlöst dyrt!!

• Crisp

Filen ni fått från fotografen måste vara tillräckligt stor för att göra förstoring ifrån. Kolla det först. Det är inte säkert att fotografen släpper sina högupplösta bilder.

• Malin

Precis, tips från fotografen: crimson.se Dom är väldigt billiga, men har tyvärr VÄLDIGT dålig service och är otrevliga, men så länge du bara ska beställa dina bilder och hämta dom, utan att krångla eller ha stora krav, specialmått osv så är dom toppen!

Eftersom det är så pass billigt ca 200:- för 50*70 utskrift på fotopapper så borde alla brudpar se till att de köper loss digitala bilder hos fotografer som inte ger ut det. De flesta vill tjäna extra pengar på att ni tex kommer tillbaka och vill ha fler bilder förstorade..

PS!
    (Canvas-tavlor är också väldigt billigt och otroligt snyggt att ha hemma som tavla!)

• Sundance

Om ni får bilden högupplöst måste ni ju ha rätt att göra vad ni vill med den (förstora). Det skulle ju lika gärna kunna vara så att ni råkar ha en stor, kanonbra skrivare hemma. Ska då fotografen kontrollera att ni inte skriver ut era bilder på den . Men om ni inte får bilderna högupplösta så löser sig ju problemet själv, för då KAN ni ju inte framkalla dem i den storleken du nämner. Vi får t ex betala 200:- för att få en bild högupplöst och fullbearbetad, sedan får vi själva framkalla den var vi vill. De andra bilderna får vi lågupplösta.

• Bubo

Detta är ett ganska normalt pris. Dessa förstoringar görs på ett riktigt proffslabb med en helt annan prisbild än vad som jämförs här. Oftast är förstoringarna monterade på hård skiva och laminerade. Dessa förstoringar är gjorda med stor omsorg, håller en helt annan kvalité och har en mycket längre livslängd. Detta kostar en extra slant och kanske är bröllopsbilden värd detta, eller ???

• Sörön10

crimson har iaf funkat jättebra för oss när vi vänt oss dit flera gånger. visst, vi har använt oss av deras standardstorlekar, men servicen och allt har funkat kanon!

jag personligen tycker INTE att det är värt prisskillnaden.. (nu kommer jag väl förmodligen inte heller att behöva fundera på det, eftersom vi kommer ha två fotoentusiastiska vänner som fotografer..)

hoppas ni får det som ni vill ha det! =)

alla väljer ju vad man vill pressa priserna på! tex vill ju väldigt många få musik till vigsel och fest för så lite pengar som möjligt..

Svar på tråden Förstora bröllopsfoto, för under 1000kr?