• Trasan99

Fotografering ute i mars

Vi ska gifta oss sista helgen i mars, det börjar verkligen närma sig nu! En vän till oss ska fota oss, hon har fotat massor av bröllop förut och bilderna blir verkligen jättefina. Dock har hon ingen ljusutrustning att tala om och vill därför bara fota utomhus. Jag har köpt en pälsbolero till mig själv för att kunna vara ute, men vädret kan ju vara allt från en strålande vårdag till snö.
    Ni andra som har gift er på vintern, hur har ni gjort med fotografering? Det känns ju svårt att sitta sådär avslappnat på en bänk när det är kallt och kanske blött... Vad gör man vid regn? Visst, paraplyer finns, men ändå.... Några tips?

• Svar på tråden Fotografering ute i mars
  • MASS

Vi gifte oss i december och fotade massor ute. Kylan hade jag inga problem med faktiskt. Trodde jag skulle frysa massor, jag gör alltid det. Men jag var nog så uppe i varv så tänkte inte ens på det=) Jag var ute ganska länge bara i klänningen (utan jackan jag hade hyrt) och det gick bra. Men vi hade dock klart väder så regn behövde vi inte tänka på. Kan tänka mig att det bli lite mer besvärligt att fota om det är blött och regna. Men vill ju som sagt var inte förstöra klänningen.

Kanske det går att hitta nåt ställe ute med lite tak över där man kan va om det skulle regna? Och är det blött bör man nog inte sätta sig på bänk etc. Bättre med stående foton då=)

• timonb2

Åhh vi skall oxå gifta oss sista helgen i mars... vi skall vara i fjällen, så det finns lite snö iaf, och jag har en "cape" (kappa)hlelång med pälskant,,, ska oxå fotograferas ute och hoppas på att det inte är allt för mulet och mörkt!!Lycka till!

• Trasan99

Ja, vi får väl hoppas på att det inte regnar i alla fall.... Håll alla tummar ni har! Tack för tipsen!

• 20100109

Jag som fotograf kör med något som heter pocket wizard tt1 och tt5 som är till canon. (

)
    Finns inte att köpa i Sverige vad jag vet, men det är ett "billigt" och bra sätt att få en bra ljussättning utomhus.

• Bubo

???.och dom blixtrar bra tycker du ?
    Då är det nog allt bättre med lampor eller blixtar.

brobergfoto skrev 2009-12-28 13:21:22 följande:
    Jag som fotograf kör med något som heter pocket wizard tt1 och tt5 som är till canon. ( www.youtube.com/watch )Finns inte att köpa i Sverige vad jag vet, men det är ett "billigt" och bra sätt att få en bra ljussättning utomhus.
  • 20100109

tänker inte göra en massa reklam, men att kunna ha blixtrar
    som klarar 1/8000 är inte bara bra. Det är s*itbra!
    Annars får man nöja sig med 1/200.

• mittid

En glasveranda el. liknande kanske?

• sahleniuspunktse
    20100109 skrev 2009-12-28 13:21:22 följande:
    Jag som fotograf kör med något som heter pocket wizard tt1 och tt5 som är till canon. ( www.youtube.com/watch )Finns inte att köpa i Sverige vad jag vet, men det är ett "billigt" och bra sätt att få en bra ljussättning utomhus.
    Tyckte det verkade som en kanon-grej. Skulle vilja ha en själv. Vart kan jag få tag på en tror du??? Vill du inte svara i tråden så kan du gärna skriva i min gästbok.
  • Cometen

Om det är kallt kan du ju sätta på dig ett par långkalsonger och varma skor (om du har en lång klänning alltså...), det hjälper nog mycket! Och ta med en varm jacka som du kan sätta på dig när ni byter fotomiljö.
    Vid regn är det fint att fota i en paviljong eller liknande, eftersom man har ett tak men kan ändå använda sig av dagsljuset. Och det finns ju jättefina bröllopsparaplyer som man kan ha med på några kort, det blir jättefint! Och ta med en filt som ni kan stå eller sitta på ifall det är blött, den behöver ju inte komma med på bilden. Har fotat några bröllop i regn och kyla... ;)

• sahleniuspunktse
    sahleniuspunktse skrev 2010-01-19 20:08:52 följande:
    Tyckte det verkade som en kanon-grej. Skulle vilja ha en själv. Vart kan jag få tag på en tror du??? Vill du inte svara i tråden så kan du gärna skriva i min gästbok.
    Hittat en redan :)
  • Mama Eggy

En reflektorskärm är väldigt bra att ha med sig vid utomhusfotografering.

• bollan68

Ska ni fotas ute krävs bra fotoutrustning verkligen och inte bara reflexskärm. Ska man få till snygga bilder ska det vara bra ljus ute annars blir det bara mörkt och tråkigt, inga snygga skuggor, bli "platta" bilder. Det är ju trots ändå så att man gifter sig 1 gång i livet och då vill man verkligen ha bra bilder.

• Erkkis Petra

Fota i dagsljus, oavsett om det är oväder eller inte. Det speglar dagen som den är/var. Nu är jag inte har som fotograf, utan blivande brud, men jag tycker vinterbröllop är fantastiskt fina och har fotografen lite kunskaper så ska det nog gå bra om man har koll på när solen går ner.

Jag använder denna länk för att ha koll på när man ska fota (då får man kanske tänka om om man inte vill ses innan, men det kan det vara värt för bra bilder). Väldigt praktiskt så här kring vintertid:
    www.stjarnhimlen.se/2010/uppned.html

Svar på tråden Fotografering ute i mars