• Mars2010

Tips inför borglig vigsel

Jag skall gifta mig borgligt med ca 60 gäster.
    Är det någon som har tips på upplägg, vilka dikter och sånger man kan använd.

Nångon som gift sig borgligt med gäster får gärna berätta hur ni la upp vigselakten.

• Svar på tråden Tips inför borglig vigsel
  • didis

Vi hade ingångsmusik (the final countdown), tal av vigselförättaren, sång av brudparet (mest min man), vigselakt och som avslutning "allsång"(i folkviseton). Allt som allt tog det ca 20 min och sedan tog det betydligt längre tid att krama om alla!

Vf har säkert några dikter på lager, vi lät vår välja själv, och så skrev hon ett tal till oss med en kort historik hur vi träffades etc.

Har ni någon sång som är "er egen" så välj den. Att vi tog final countdown var mest för att det är ett gott intro som alla känner till. Och så har vi dansat till den på åtskilliga discon under högstadietiden!

• KatjaB

Kyrkklockan ringer
    (Näbbarna går först och strör rosblad på marken, därefter tärnor och marskalk)
    Ingångsmusik: Pachebel´s Canon in D med en stråkkvarett(In kommer vi.)

Vigselförrättaren:
    Kanske är han den ende i världen
    som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.
    Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.
    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.
    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.
    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

Solist: ?Somebody? (Depeche Mode)

Vigselförrättaren håller ett tal till oss.

(eventuellt har vi allsång här med "nu grönskar det" eller nåt annat somrigt, inte bestämt oss än dock)

Någon läser:
    Låt ej förbundet mellan sanna själar
    erkänna hinder; kärleken är svag
    om den tar skada när den ena grälar
    och om förändring drabbar den en dag.
    Nej, den ska lysa som en båk i natten
    och se den på stormarna, men aldrig skakas;
    ska stå som stjärnan över mörka vatten
    ge säker kurs, men aldrig utrannsakas;
    Kärlek är inte Tidens narr; Hans skära
    vill meja allt, men veckor, dagar, år
    förnedrar inte kärleken vars ära
    når bortom oss tills domen förestår.
    Kan jag ha fel? Då skrev jag ingenting
    och ingen älskade på jordens ring.
    (Shakespeare sonett 116)

Vigselförrättaren håller ett tal om vår syn på äktenskapet

(katja läser sina löften)

(simon läser sina löften)

Vigselförrättaren: Vill du XX ta denne XX till din man att älska honom i nöd och lust? (Svar: Ja.)
    Vill du XX ta denna XX Bronneberg till din hustru att älska henne i nöd och lust? (Svar: Ja.)

(Sätt ringen på fingret.)

Vigselförrättaren: Jag förklarar er nu för äkta makar.
    När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap,
    den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.
    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.
    Du kan nu kyssa bruden.

Systerdotter läser dikten:
    ?Kärleken är så förunderligt stark,
    kuvas av intet i världen.
    Rosor slår ut i den hårdaste mark,
    som sol över mörka gärden.
    Mitt hjärta är ditt,
    ditt hjärta är mitt,
    och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din,
    din lycka är min
    och gråten är min när du gråter?.

Solist: Lyckorus (Elin Ruth Sigvardsson)

?Utgångsmusik? Smashing pumpkins: Melloncollie And The Infinte Sadness)

• KatjaB

kanske ska tillägga att vi gifter oss borgerligt i en ruin med en gammal kyrkklocka som fortfarande fungerar, så då var det lite kul att ringa i klockan, men det är inte kyrkligt i övrigt.

• Steinhammersfru

Åh vilket bra upplägg KatjaB. Fick massa bra tips till hur vi kan ha det på våran borgerliga vigsel, dock är den utomhus.

• torro

Hur har ni hittat era vigselförättare som är villiga att förflytta sig till de platser ni tänkt gifta er på?

• KatjaB
    torro skrev 2009-12-29 18:44:35 följande:
    Hur har ni hittat era vigselförättare som är villiga att förflytta sig till de platser ni tänkt gifta er på?
    jag hörde av mig till kommunen och de utsåg en som då såklart får reseersättning för besväret.

steinhammersfru: vi är också utomhus egentligen, det är en ruin utan något tak så det är ju så gott som ute i det fria
  • Fårävvör

KatjaB: Jag gillade också ditt vigselupplägg, dikterna var underbara och Somebody har jag själv funderat på att ha med! Min sambo är ett gammalt depeche-fan :)

• KatjaB

Tack!
    samma här kanske inte absolute favoritlåten med depeche men den passar ju verkligen in i sammanhanget och kul att ha lite musik som man faktiskt lyssnar på .

Fårävvör skrev 2010-01-05 15:43:07 följande:
    KatjaB: Jag gillade också ditt vigselupplägg, dikterna var underbara och Somebody har jag själv funderat på att ha med! Min sambo är ett gammalt depeche-fan :)
  • Mars2010

Tack för alla tips.

Nån som har fler förslag på sånger och dikter?

• BlomAnna

I folkviseton är väldigt vacker kan både läsas som dikt eller sjungas.

Visst finns mirakel med Sussie Tapper är vacker.

Svar på tråden Tips inför borglig vigsel