jag har inte gift mig än men här kommer ett kort referat av några borgerliga vigslar jag har varit på:
Ett par av mina vänner gifte sig i tingsrätten, vigselförättaren berättade lite för oss om vad de tycker bäst om hos varandra (hon hade intervjuat dem innan förstås), vigde dem och läste en dikt, jag sjöng en sång. Vigseln tog kanske ca 15 minuter, brudparet ville ha en kort och enkel ceremoni.
Min bror och svägerska gifte sig i ett privat rum i Rådhuskällaren i sthlm. De hade ingångsmusik, vigselförättaren läste en text om kärlek (den om strängar på en lyra osv), vi systrar sjöng tre sånger totalt (inte efter varandra), vigselförättaren berättade lite om äktenskapets historia från olika tider och delar av världen, de läste sina egna löften till varandra och spelade 'sin' låt på cd-spelare som "utgångsmarch" men gick inte iväg eftersom vi var i ett litet rum =) och så hade vi kramkalas.
En vän och hennes man gifte sig utomhus, lite som de andra vigslarna berättade vigselförrättaren om deras kärlek och hur de träffades, det sjöngs tre sånger som brudparet hade valt och brudens syster läste en dikt, brudparet läste sina egna löften.
Ungefär så har även de andra borgerliga vigslar jag har varit på gått till, och ungefär så kommer gissningsvis även vår egen vigsel hända =)