• proteabruden

Borgerlig vigsel - någon som vill dela med sig hur det gick till?

Om nu allt går vägen så gifter vi oss borgerligt den 10e april.

Kan någon dela med sig av sina erfarenheter av en borgerlig vigsel?

Jag har bara varit på kyrkovigslar innan.... och känner mig lite bortkommen!

• Svar på tråden Borgerlig vigsel - någon som vill dela med sig hur det gick till?
  • ElinK

Vi gifte oss utomhus under en jätte vacker båge som vi hade dekorerat samt ställt blommor vid. Vår förrättare höll ett ganska långt tal om kärlek, annars kan man vigas på ett par sekunder om man vill det.

• tomlinn

jag har inte gift mig än men här kommer ett kort referat av några borgerliga vigslar jag har varit på:

Ett par av mina vänner gifte sig i tingsrätten, vigselförättaren berättade lite för oss om vad de tycker bäst om hos varandra (hon hade intervjuat dem innan förstås), vigde dem och läste en dikt, jag sjöng en sång. Vigseln tog kanske ca 15 minuter, brudparet ville ha en kort och enkel ceremoni.

Min bror och svägerska gifte sig i ett privat rum i Rådhuskällaren i sthlm. De hade ingångsmusik, vigselförättaren läste en text om kärlek (den om strängar på en lyra osv), vi systrar sjöng tre sånger totalt (inte efter varandra), vigselförättaren berättade lite om äktenskapets historia från olika tider och delar av världen, de läste sina egna löften till varandra och spelade 'sin' låt på cd-spelare som "utgångsmarch" men gick inte iväg eftersom vi var i ett litet rum =) och så hade vi kramkalas.

En vän och hennes man gifte sig utomhus, lite som de andra vigslarna berättade vigselförrättaren om deras kärlek och hur de träffades, det sjöngs tre sånger som brudparet hade valt och brudens syster läste en dikt, brudparet läste sina egna löften.

Ungefär så har även de andra borgerliga vigslar jag har varit på gått till, och ungefär så kommer gissningsvis även vår egen vigsel hända =)

• fruMe

Spännande! Vi ska också gifta oss borgerligt den 10 april!
    Vi var och tittade på vigselrummet igår, jättefint och sedan satte jag igång att leta musik (hon sa att man får göra precis som man vill i princip)
    Vi har tänkt ha 25 gäster (12 är familj resten närmsta kompisar) sen sak vi ha
    ingångslåt, vf pratar lite, ev dikt , livesång, vigselakt, livesång, avslutningstal av vf, "utgångsmusik" där vi stannar kvar och kramas.

Tror det blir nåt sånt iallafall!

VAr ska ni gifta er? VI vigs i Helsingborgs rådhus!

• proteabruden

Vi gifter oss i Eskilstuna stadshus om nu allt går vägen med hindersprövningen. Min blivande är sydafrikan och där har de inte några bevis på att man är ogift bara att man är gift eller skild....så nu får vi se vad skatteverket säger om det?!

Vi blir bara vi två, mina föräldrar och jag och hans plus bror min. Längtar!

• fruMe

Mmmmm, längtar också! Idag hade vår lokaltidning ett stort reportage om borgerlig vigsel - längtar ännu mer!!!!
    Gott Nytt Giftasår!

Hoppas det löser sig med hindersprövningen, du kan väl inte vara den första svenska kvinna som vill gifta dig med en sydaferikan :)

• proteabruden

Nu ar allt fixat med hindersprovning och allt! Finns det nagon mer som kan dela med sig av sin borgerliga vigsel?

• JustMeAndMyLove

Jag var på ett borgligt utomhus bröllop. Bruden blev så nervös och stressd så hon fräste åt han som höäll i vigseln att han skulle köra det korta talet (Finns tydligen två varrianter)
    Sen var det över.
    Men det var otroligt vackert och stämmningsfullt ändå!

Som jag förstod det så fanns det bara två tal att välja mellan som är förutbestämda, men det kanske har ändrats?

• Rufsas

Jag har en fråga kring borgerliga vigselförrättare. Hur vet man om man får en engagerad/rolig/glad typ? I Kungsbacka ringer man och bokar och då verkar det som att vem som helst av de kan dyka upp.

• Vi 3

@ Rufas: Här fick man välja själv, men du måste väl kunna ringa dem och fråga vem det blir? Vill ni ha en mer personlig ceremoni så måste ni ju ha kontakt innan..?

• Rufsas

Vi 3 skrev 2010-02-22 15:36:56 följande:

@ Rufas: Här fick man välja själv, men du måste väl kunna ringa dem och fråga vem det blir? Vill ni ha en mer personlig ceremoni så måste ni ju ha kontakt innan..?
    Ja, men hur gör man sen? Intervjuar dem? Alltså, jag känner ju ingen av dem alls.
  • KatjaB

När ni bokat någon så ring o prata med dem o förklara vad ni tänkt för upplägg, så dår du ju se vad den personen säger. Tror inte de flesta är helt låsta vid den korta eller något längre varianten.
    Vi har tänkt oss upplägget lite som när man gifter sig i kyrkan, med in och utgångsmusik, solister, dikter o så, med den stora skillnaden förstås att vi inte är i kyrkan och att det inte har något med gud att göra.

• Vi 3

Katja förklarar så bra! Vi har tex fixat ihop vad vi vill att hon ska säga eftersom hon inte känner oss o sen ska vi mötas o gå igenom det o hur vi vill ha det.

Känner ni att det inte funkar kan man säkert byta, isf är det ju bara ringa o förklara läget..

Svar på tråden Borgerlig vigsel - någon som vill dela med sig hur det gick till?