• Mangos

Vart åka på weekendresa?

Sugen på att eventuellt köpa en weekendresa till min man när han fyller 30. Någon som har nått bra tips på vart man kan åka? Han fyller i oktober och kan tänka mig att åka direkt i anslutning till det eller eventuellt senare under vinter/vår! Tacksam för tips!

• Svar på tråden Vart åka på weekendresa?
  • lottis77

Rom är underbart! Tror det är alldeles perfekt dessutom att åka dit i oktober när det är lite svalare och inte så mycket turister. Norwegian har billiga och prisvärda flygbiljetter och om ni vill bo centralt, minst 4-stjärnigt och kan tänka er att få reda på hotellets namn efter att ni har betalat kan jag rekommendera er att boka ett Top-secret hotell. Google så ser du vad det är om du inte vet! Då får man bra hotell till riktigt bra pris! Annars är ju Paris också grymt! Lycka till!

• Nordiskbrud

Prag är en riktigt mysig stad som också är prisvärd.
    New York om ni vill vara lite längre bort.
    Wien också jättefin

m.fl

• CeKe

Röstar också på Prag! Lagom stort för en helg.. och helt underbart mysigt!!

• Mangos

Tack för tipsen! Rom har vi varit i o håller med om att det är underbart men vill gärna se nått nytt. Paris o Prag är jag lite sugen på, får kolla upp lite. Fler tips?

• CeKe

Paris är inte heller dumt... rätt olika. beror om ni vill till en stor eller liten stad! Prag har definitivt störrer myskänsla, men Paris är super också. Ärligt talat beror det lite på hur tjock pånboken är också. Prag är billigt och Paris svindyrt.

Barcelona är också en suverän stad som har allt, eller krakow. Där finns det mycket historiska saker att titta på. Eller Budapest. Budapest liknar Prag men i större format. Allt är pampigt, men enligt mig inte samma mysfaktor.

• CeKe

Kom på en till liten pärla: Tallin!!

• Zephiennia

Jag får slå ett slag för Hamburg! Denna tyska pärla som alla verkar missa eftersom dom åker till Berlin istället.

Det är en vacker och trevlig stad med rolig shopping i precis alla prisklasser. Sightseeing och spännande arkitektur finns det i massor, staden växer så det knakar och nya stadsdelen Hafen City borde nog vara i stort sett färdigbyggd vid det här laget. Den var häftig redan när jag bodde där för tre år sedan.
    Det härligaste tycker jag är att Hamburg med alla sina stadsdelar är som många småstäder som sitter ihop istället för en stor stad.
    Och som kuriosa kan det ju tilläggas att staden har fler broar än Venedig, tror det är bortåt 2000 stycken.
    Vill du ha tips på vad man kan hitta på eller hur man tar sig dit, skriv i min gästbok så hjälper jag dig gärna.

Och man måste inte gå på Reeperbahn bara för att man åker till Hamburg. Det är inte så mycket att se...

• Fru Frantz

Budapest... Jag och min Gubbe var där massor att hitta på och hur trevligt folk som helst vill dit igen stor trivdes... Var där 4 nätter..

• Niini

Vi var till Paris -08 som förlovningsresa när vi varit förlovade i två år :) Rekomenderar verkligen att fara dit om man vill njuta av storstadsliv och sevärdheter, eller bara sitta på nån söt uteservering o leka fransk ;)

• miaik

När min hubby fyllde 40 förra oktober fick han en resa till Köpenhamn från mig, vi åkte dit första helgen i december, gick på julmarknad på Tivoli, åt god mat och promenerade runt i stan. Ingen av oss hade varit där innan, vi hade superbra väder, fast kallt och det var skönt att det var "turistfritt".

Det kan jag verkligen rekommendera!

• SessanC

Vi åker till Alicante om två veckor... Ska bli såååå gott att äta massor av god spansl mat, promenera längs stranden, dricka vin och bara njuuuta!

• 1 Grevinnan

Rom är jättefint men dyrt.

Barcelona är coolt, men ganska dyrt det med
    Prag är ett bra elternativ! Inte så dyrt och väldigt fint!

• KatjaB

vi klurar på prag själva.. det är ju så fin stad och dessutom billigt

• HelenaO

Prag, Krakow, London, Berlin eller Paris. I love them all!

• Greyhound

I lite samma anda som Hamburg-tipset: Oxford? Fortfarande ratt varmt i Oktober, manga pubar, vackra byggnader och sma stallen att utforska. Ett absolut maste ar The Turf Tavern, en pub som du inte hittar om du inte vet vart den ar eller om du gatt vilse. Ligger brevid ett litet hotell som jag alltid tyckt ser jattemysigt ut.
    Utanfor Oxford ligger ocksa ett beromt hotell och restaurang agt av masterkocken Raymond Blanc. Vill ni spendera en del sa lar det nog inte bli en besvikelse (www.manoir.com/web/olem/le_manoir.jsp). Han brukade ocksa ha en restaurang i Oxford at Jericho-hallet, men vet inte om den fortfarande ar dar

• HappyE

Rom och stadsdelen Trastevere! Helt underbart, riktig Lady&nsla :) Gamla kvarter där italienarna själva går ut och åter, tycker inte att det är dyrt. Promenadavstånd till hela stan. Helt underbart!

• Plutten2010

Prag är ju underbart! Annars skulle jag nog tycka Irland, Skottland eller någon annan större stad i England (dvs inte London...)

Svar på tråden Vart åka på weekendresa?