• JBB

Någon som vet angående vigselförrättare...

Jag är finsk och min blivande man är svensk.
    Vi har bokat kyrka och lokal inför vårat bröllop. Men pastoratet har ej fått tag i någon vigselförrättare än.
    Nu funderar jag på om man möjligtvis kan få en vigselförrättare som kan både svenska och finska för att blanda vigseln så att både dom svensktalande och dom finsktalande förstår delar av vigseln.

Men är det vårat pastorat som ska leta efter en vigselförrättare som kan både svenska och finska eller är det våran plikt som brudpar att leta upp en vigselförrättare nu när vi gärna har ett specifikt önskemål angående språket?

• Svar på tråden Någon som vet angående vigselförrättare...
  • FramtidaFruSandberg

Jag tror att det är upp till er, men fråga prästerna här på BT för säkerhets skull. Finska kyrkan i Stockholm har jättebra präster som pratar både finska och svenska.

• JBB

Tack för svaret FramtidaFruSandberg ska fråga i prästtråden också. Tyvärr så bor vi ju i Jönköping men förhoppningvis finns det präster även här som pratar bra finska och svenska.

• Fårävvör

Om inte annat skulle det ju kunna finnas någon finsk-språkig präst i Borås-området, då det bor många människor med finskt ursprung där (kommer själv därifrån). Hur det fungerar med att låna präster över länsgränserna mm vet jag dock inte.

Lycka till!

Svar på tråden Någon som vet angående vigselförrättare...