• Emma och Marcus

Santorini, Kefalonia eller Korfu ?????

Hjälp, vart ska vi åka ??
    Funderar på Santorini, Kefalonia eller Korfu. Har ni kanske något annat tips på en grekisk ö som passar till bröllopsresa.
    Vi tycker om fina stränder & natur. God mat och dryck. Vi vill få känslan av lyx och lite mer speciellt och annorlunda än vår charterresa till mallis i somras.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Santorini, Kefalonia eller Korfu ?????
  • Malla och Mojje

Hej! jag har varit på Santorini och det är jättefint men det är ganska kalt om man säger så. Det finns en del grekiska öar som är det just för att man skövlade all skog där för längesedan (har jag hört). Dock vill jag slå ett slag för den lilla orten Parga som ligger på det grekiska fastlandet. Mycket mysig liten pärla med restauranger i hamnen, mysiga stränder och en gammal fästningsruin.

En annan ö som jag har hört skall vara fin och fortfarande "icke-turistig" är den ön som Mamma Mia spelades in på - Skopelos. Kapellet på berget finns tydligen i verkligheten.

Jag har även varit på Naxos men rekommenderar inte det då man får landa på Santorini och åka en liten båt u typ fyra tim för att komma dit.

Lycka till!

• Moi mokulat

Santorini är fint, men det finns inte mkt att göra där.

• Snuffisen

Jag har varit på både Santorini (-97) och Kefalonia (2007)

Det är båda fina öar, Santorini är väldigt liten och torr - inte så grön. Kefalonia har mycket turister men är större. Många engelsmän som bor där.

Samos är en annan grekisk ö jag varit på som är väldigt grön och frodig. Det är verkligen supermysigt där! Den skulle jag ta!

Om ni vill ha en liten ö är Santorini bra. Huvudstaden Thira är väldigt fin.

Lycka till!

• capu

Santorini är mycket mycket dyrare än andra grekiska öar jag varit på. var där i september, vi bodde på ett 4 stjärnigt hotell, men en flaska vatten kostade 30 kr, kom vi till närmaste stora "by" kostade en greksallad till lunch ca 100 kr pp, en normal middag med tex ett glas vin gick på typ 700-900kr för två.

Santorini är supervackert när man kommer upp till huvudstaden eller till Oia, men vi bodde på södra delen och där är det väldigt torrt och lite öde.

Skulle jag åkt nu, skulle jag helt klart "bo på berget" och njuta av en fantastisk utsikt.

• frulqv

Karpathos är mitt tips! Genuint grekisk och underbart god mat och dryck. Finns en hel del att göra men inte exploaterat som andra grekiska öar. Flygplats på ön med direktflyg/charter från Sverige. Inte så dyrt som andra grekiska öar.

• Emma och Marcus

Tack för tipset, ska genast ta mig en titt.

frulqv skrev 2010-01-05 11:44:35 följande:
    Karpathos är mitt tips! Genuint grekisk och underbart god mat och dryck. Finns en hel del att göra men inte exploaterat som andra grekiska öar. Flygplats på ön med direktflyg/charter från Sverige. Inte så dyrt som andra grekiska öar.
  • tweeny

Kefalonia är helt underbart =) Var där förra året och skall dit i år iegn. Rekommenderar starkt!

• Det stora Blå

Korfu är en grön ö och italieninspirerad.
    Skiathos och Skopelos är härliga öar.
    Samos likaså.

• 28augusti10

Kefalonia är helt magiskt, finns så många underbara platser där. hyr bil och upptäck ön, ni kommer inte attt bli besvikna!

• 28augusti10

Kefalonia är helt magiskt, finns så många underbara platser där. hyr bil och upptäck ön, ni kommer inte attt bli besvikna!

• Guldflickan

Kefalonia är otroligt vackert. Vi var där tidigt på säsongen och då var det rätt lugnt på turister. Rekommenderar att hyra bil och köra runt. Finns massor med små jättemysiga byar och fina vikar och stränder.

Var på Skiathos i somras. Mer en sol och badö och inte så mycket att se. Var över till Skopelos som ligger alldeles bredvid och där var väldigt vackert, men där finns inte så mycket stränder och kapellet som finns med i Mamma Mia ligger väldigt avskilt och det är rätt så krångligt att ta sig dit.

Apollo reser ju till många ställen i grekland, gå in på deras sida och läs där om alla de olika öarna och andra ställen runt om i grekland..

• HappyE

Jag var på Korfu för några år sedan, inte särskilt imponerad faktiskt. Santorini ska ju vara väldigt vackert. Men varför inte Italien? Att sy ihop sin egen resa är ofta billigare än ett färdigt paket.

• Emma och Marcus

Tusen tack allihopa för era svar.

Svar på tråden Santorini, Kefalonia eller Korfu ?????