• capu

Hyresrätt vid skilsmässa?

Jag står ensam på kontraktet för våran lägenhet, men vad händer vid ev skilsmässa?

• Svar på tråden Hyresrätt vid skilsmässa?
  • Katarina Michael

De beror ju på lite om ni har barn, så har den som får vårdnaden första rätt att behålla lgh.

Annars beror de nog på hur ni kommer överäns...

• Dejli

Är det verkligen så när det är hyresrätter? Bostadsrätt är ju en annan sak. Jag skulle tro att det är du som får den som står på kontraktet... Vanliga sambos där bara en står på kontraktet så är det ju så, och varför skulle hyresvärden bry sig om skilsmässor etc? Det är ju du som är "godkänd" att bo där. Om din man t ex har betalningsanmärkningar etc och inte står skriven på lägenheten, då tror jag knappast han står högt i kurs hos hyresvärden...

• FramtidaFruSandberg

Jag har för mig att om man bara är sambos så går hyresrätten till den "som har störst behov av den". Vet inte om det är samma vid skilsmässa, den är ju inte värd något. Fråga din hyrsvärd om han/hon vet

• MissLi
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-01-05 17:07:04 följande:
    Jag har för mig att om man bara är sambos så går hyresrätten till den "som har störst behov av den". Vet inte om det är samma vid skilsmässa, den är ju inte värd något. Fråga din hyrsvärd om han/hon vet
    Jag tror att vem som helst i en svensk kommun med fler än 100 000 invånare inte skulle hålla med om att ett förstahandshyreskontrakt inte är värt något. Att man däremot inte kan sälja den vidare är en sak men nog sjutton har den ett värde.
    Hyresrätten ska gå till den som har bättre rätt till den dvs, den som har störst behov av den t.ex. den som har vårdnanden om minderårig barn eller är den ekonomiskt svagare parten. Kommer man inte överens vid bodelningen får man en bodelningsförrättare utsedd som ska se till att bodelningen genomför och det inkluderar att se till att hyreslägenheten går till den med det största behovet av den.

Är du det minsta osäker eller vill avtala med dig maka att du ska få hyresrätten vid ev bodelning så kontakta en familjejurist. Om du är osäker på var du kan hitta en sådan så kontakta din bank.
  • FramtidaFruSandberg
    MissLi skrev 2010-01-05 17:38:56 följande:
    Jag tror att vem som helst i en svensk kommun med fler än 100 000 invånare inte skulle hålla med om att ett förstahandshyreskontrakt inte är värt något. Att man däremot inte kan sälja den vidare är en sak men nog sjutton har den ett värde.
    Det var i och för sig det jag menade. Det är klart att den är värt nåt, men den är väl inte ekonomiskt värd så att den går att räkna in i en bodelning. Var det inte det vi pratade om?
  • tomlinn

det spelar också roll i vilken ordning ni flyttade in. om det var din lägenhet och din partner flyttade in hos dig är lägenheten din och det blir väldigt svårt för den andre att få rätten till den (om det inte är barn med i ekvationen, som beskrivits ovan). Om ni flyttade in i den tillsammans med avsikt att bo där tillsammans är det mer osäkert vems rätten är. eller, så är det (eller snarare _var_ det när jag undersökte saken för sju år sen) för sambos, vet inte om det ändrar sig när man är gift.

mitt förslag för ett aktuellt svar är sök på internet, det finns en hel del 'fråga juristen'-spalter där liknande frågor ställs.

Svar på tråden Hyresrätt vid skilsmässa?