Jag måste också säga att jag förstår din blivande man.
Kanske inte så långt att "kräva", men för mig finns det verkligen ingen annanstans där jag vill bo resten av mitt liv och det gjorde jag klart från första början.
Nu är ju inte det här heller i närheten av nån väg etc, utan en riktig "bullerbygård" ca 1½ h från Sthlm, en perfekt plats för en familj.
Jag är en riktig lanttjej, och min sambo en äkta stockholmare (nästan iaf) om än med ett stort djur/naturintresse. Vi bor just nu i utkanten av Stockholm, och det funkar bra just nu då han jobbar och jag pluggar där. När jag är färdigpluggad blir det dock flytt till min föräldragård.
Vi har haft en dialog om detta hela tiden, och jag har sagt från den dagen vi blev ihop att jag aldrig kommer flytta till Stockholm och att det är på gården jag tänker bo.
Vår kompromiss blev att vi kommer hyra huset på gården, och istället investera i en liten övernattningslägenhet hyffsat centralt i Sthlm. Det är dessutom mycket större än vi någonsin skulle ha råd med i Sthlm, och ändå med marginellt längre pendlingstid mot vi har nu (och jag hoppas kunna få jobb i staden som ligger närmst).
Är det här något nytt han kommit på, eller har du vetat om det hela tiden men hoppats han ska ändra sig? Jag tror inte på att sätta hårt mot hårt i en sådan här situation. Jag måste krasst säga att om jag verkligen blev tvungen att välja så skulle jag faktiskt inte veta vilket jag skulle välja. Eller jo, jag skulle nog välja min kille men ha mitt hjärta krossat för evig framtid. Så mycket betyder den gården för mig, och det är helt för min egen skull och inte någon "skuldkänsla" eller dylikt. Det är helt enkelt den enda plats där jag känner mig helt lugn och tillfreds med mig själv.
Jag tror att kompromisser är det enda som funkar. Vad får du om ni flyttar? Kan ni skaffa en lgh på en plats där du vill bo, kanske i staden ni jobbar? En sommarstuga på en plats du valt? Kan ni bo där ett antal år och sedan när barnen är större flytta till stan? Eller tvärt om, flytta först när barnen är stora?
Vad finns det för skolor etc i närheten av gården kontra där ni skulle bott annars? Ofta är ju landsbygdsskolor mindre och lugnare enligt min erfarenhet.