• scimmietta

Hindersprövning för utländska medborgare

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av hindersprövning och personbevis för makar för utländska medborgare? Min pojkvän är italienare och fortfarande bosatt i Italien. Planen är att han ska flytta till Sverige efter bröllopet men vi vet inte när det blir. Vi måste tydligen skicka dokument till italienska ambassaden med apostille från en notarius publicus etc... Låter lite krångligt!

• Svar på tråden Hindersprövning för utländska medborgare
  • proteabruden

Det verkar bero pa vem man pratar med pa skatteverket....vi lamnade in var hindersprovning den 28e december men har inte hort ngt annu...

Jag ar svenska medborgare men bor i London min blivande sydafrikansk medborgare men bor aven han i London. Jag ar skild och hade det dokumentet plus vara pass nar vi lamnade in hindersprovningen. Vi var tvungna att ga dit och lamna in den personligen. Vad vi vet finns inget bevis pa att man ar ogift att fa fran Sydafrika sa vi far se vad skatteverket sager om det.

De har en del info pa skatteverkets hemsida plus du kan ju alltid mejla dem och fraga.

Lycka till och dela garna med dig om den information du far!

• mrs sutherlin

Jag håller med proteabruden, och som jag sa till henne i hennes egen tråd :), så tycker jag absolut att du ska ringa till Skatteverket och fråga dem. Var inte rädd för att vara lite jobbig och ifrågasätta. Allt går oftast att lösa, men skatteverket gillar byråkrati. Min man är amerikan och vi hade liknande problem som proteabruden, men det löste sig väldigt smidigt.

Så, ring och bråka lite med dem om de bråkar med dig ;)

• scimmietta

Nu har jag pratat med Skatteverket och det verkar inte så krångligt. Vi ska göra en vanlig hindersprövning och det enda som min pojkvän behöver göra är att personligen gå till det lokala skatteverkskontoret här där vi ska gifta oss med en kopia av pass och intyg på att han inte är gift i sitt hemland.
    Sen får vi fixa lite med de svenska intygen för att få dem att gälla i Italien men det var inte heller så mycket att göra. Skönt!

• mrs sutherlin

Skönt att höra att det löste sig smidigt. Oftast är det ju inte så svårt som det först verkar med de här sakerna, men man känner sig ju ändå mest förvirrad i hela världen

Svar på tråden Hindersprövning för utländska medborgare