• vi är tre

pappa till altaret??

lite fundersam hur många som kommer gå in med sin pappa eller någon annan än m2b.
    vet de där om gammal sed men lite nyfiken hur andra gör, lite inne på att själv göra de men är de väldigt vanligt??

• Svar på tråden pappa till altaret??
  • FramtidaFruSandberg

Det är ju egentligen inte en svensk sed och du ska veta att det symboliserar att du som kvinna ges från en man (din far) till en annan (din m2b). Vill du göra det så gör det men var medveten om symboliken. Jag kommer att gå in med min sambo för att symbolisera att vi går in i äktenskapet tillsammans

• vi är tre

jag vet de där men de är ändå många som gör de och vill veta hur många.
    för mig så ser inte jag att min pappa lämnar bort mig utan att de är min stöttepelare och att han ska få äran att gå med mig fram inte något om den gamla sedan. den finns men inget jag tänker på.

• lottaåolle68

Jag har funderat lite på det där att min far går in med mig men att jag och m2b inte har sett varann under dagen utan att vi möts vid altaret, lite amerikanskt.

• VanessaB

Så ska vi göra..... Vill att min pappa ska gå bredvid mig! Sen får folk tro vad dom vill. Alla som är där känner ju oss så dom vet hur det ligger till! =)

• vi är tre

så känner jag också. ingen som ser mig bli bortlämmnad av min pappa. "de är försent" =) flytta när jag var 15 kan man säga.

• Torsdag

Kolla med prästen innan, det är inte alla som tycker att det är ok. Av vad jag har förstått så avråder dom men kan inte hindra dig/er.

Från svenskakyrkan.se
    - I amerikanska filmscener leder pappan ofta bruden in i kyrkan och överlämnar henne till brudgummen. En del brudpar vill göra likadant. Andra reagerar starkt mot detta som upplevs ojämlikt, som att en kvinna lämnas från en man till en annan. Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från.

• Leilani

Min pappa ska leda mig fram till våran vigselförättare. Men i mina ögon handlar det inte om att min far ger bort mig utan det handlar mer om att han ska vara ett stöd för mig och att jag vill att han ska vara ännu mera delaktig i vad som kommer bli en av de viktigaste dagarna i mitt liv.

• Aleta

Jo, de kan hindra er. Vissa församlingar tar helt avstånd och vägrar genomföra överlämningar.

Torsdag skrev 2010-01-06 21:49:02 följande:
    Kolla med prästen innan, det är inte alla som tycker att det är ok. Av vad jag har förstått så avråder dom men kan inte hindra dig/er.Från svenskakyrkan.se- I amerikanska filmscener leder pappan ofta bruden in i kyrkan och överlämnar henne till brudgummen. En del brudpar vill göra likadant. Andra reagerar starkt mot detta som upplevs ojämlikt, som att en kvinna lämnas från en man till en annan. Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från.
  • Sebastiána

vi är tre skrev 2010-01-06 21:12:44 följande:

vet de där om gammal sed men lite nyfiken hur andra gör
    Du menar det där om att det INTE är en gammal sed - inte i Sverige.
Svar på tråden pappa till altaret??