• Augusta2011

Fotografering före eller efter vigseln?

Ska ni fotograferas före eller efter vigseln?

Jag får intrycket av att de flesta tänker göra det innan. Jag tänkte själv att jag vill göra det efter. Dels för känslan av att man faktiskt ÄR gift då och dels för att då hinner gästerna ta sig till festplatsen och börja mingla och dricka champagne tills vi anländer.

Är det orealistiskt, det kanske tar längre tid att fota än jag tror och då får gästerna vänta länge?

Intressant att höra era tankar och erfarenheter!

• Svar på tråden Fotografering före eller efter vigseln?
  • Misan79

Hår och make är ju snyggare innan, om det har betydelse...

• Augusta2011

Sant i och för sig...

• mariefarah se

Hej hej!

De flesta som jag har haft kontakt med, fotar efter vigseln för precis som du säger så kan gästerna ta sig till festplatsen och börja mingla runt med champagne under tiden ni fotas. Hår och make håller, det som kan behövas bättras på är läpparna ;)

• Martinaa

Jag röstar helt klart på före. Dels pga hår och smink, men kanske främst för att jag vet att jag antagligen kommer börja storböla under vigseln vill jag inte ha rödgråtna ögon på fotona. Sedan skulle jag aldrig kunna slappna av och fotas i lugn och ro om jag visste att alla gäster stod och väntade på oss.
    Inte speciellt kul för gäster att behöva mingla i nån timme eller två och bara vänta på huvudpersonerna heller.

Tycker jag!

• Sebastiána

Det beror ju lite på hur dags man gifter sog också.

• Sebastiána
    Martinaa skrev 2010-01-07 21:39:49 följande:
    Inte speciellt kul för gäster att behöva mingla i nån timme eller två och bara vänta på huvudpersonerna heller.Tycker jag!
    Håller med. Fotograferingen kan ju ta 1,5 - 2 timmar och sedan ska brudparet också ta sig till festplatsen. trist att vänta så länge.
  • nni

Efter funkar perfekt! Man har hunnit slappna av och njuta av att man är gift!! Mitt hår o smink höll superbra efter vigseln. Just läpparna o kajalen jag fyllde på med...som annars
    Våra gäster klarade sig också utmärkt med mingel, tipsrunda o tilltugg.
    Jag kunde iaf slappna av ordentligt efter vigseln, vilket jag inte tror jag skulle gjort innan. Min man ville även han fotas efter.
    Lycka till vad du än väljer!

• nni

Förresten, vår fotograf sa att han gillar mer efter vigseln, för han märker att brudparet slappnar av. Samma tidspress o nervositet finns inte där, som det kan vara innan. En liten vinkel från en fotograf.

• Misan79

Själv såg jag ut som en panda efter vigseln, eftersom jag inte kunde sluta gråta. Haha! ;)

• Snufflan

Helt klart ska man fotos efter vigseln, du kan aldrig se lika lycklig ut som när du precis gift dig. Sen så ser jag inget problem i att hår och make inte skulle klara en vigsel,man står ganska så jätte still och gråta kommer du inte göra, du kommer ha fullt sjå med att hålla koll på vad prästem pysslar med, du kommer troligtvis fråga dig själv varför du valde att ha en brudbukett, den väger typ 1 ton efter en stund och du kommer ha kramp i armen, sen kommer funderingen av varför du har en stor brudklänning på dig, känslan är lite lik att sitta i en bastu. Så när prästen ber er att vända er om för utmarsch så kommer det vara dom bästa orden och glädjen kommer synas på dig så nu är det dags för fotografering

• nni
    Snufflan skrev 2010-01-09 20:12:04 följande:
    Helt klart ska man fotos efter vigseln, du kan aldrig se lika lycklig ut som när du precis gift dig. Sen så ser jag inget problem i att hår och make inte skulle klara en vigsel,man står ganska så jätte still och gråta kommer du inte göra, du kommer ha fullt sjå med att hålla koll på vad prästem pysslar med, du kommer troligtvis fråga dig själv varför du valde att ha en brudbukett, den väger typ 1 ton efter en stund och du kommer ha kramp i armen, sen kommer funderingen av varför du har en stor brudklänning på dig, känslan är lite lik att sitta i en bastu. Så när prästen ber er att vända er om för utmarsch så kommer det vara dom bästa orden och glädjen kommer synas på dig så nu är det dags för fotografering
    Haha, det med tung bukett känner jag igen. Men om man ska vara fin får man lida pin, sägs det. Jag var rörd samt skvätte ngn tår men inte försvann sminket för det. Vattenfast maskara!
  • Nordiskbrud

Vi kommer att ha möjlighet att ta både före och så lite efter men huvudkorten tas före (vi har fotografter med hela dagen). Vi vigs kl 16 och det skulle bli för trist för gästerna att mingla om vi skulle fotas efter + att middagen skulle komma igång för sent. (Som gäst har jag tyckt att det jobbigt med långa mingel, man vill ju fira brudparet inte mingla runt i timmar i väntan på dem).
    Våra fotografter föredrar klart att ta kort innan när vi frågade dem och de hade bra motiveringar till detta, bl.a är det en fråga om ljus, att det tar mer tid än man tror och brudpar blir stressade om tiden springer iväg, smink/hår osv oftast bättre innan och har man otur så har man fått massa ris eller konfetti på sig som tar evighet att få bort inför fotografering. Några åsikter från fotografer som föredrar innan

• nni

Vi vigdes redan 13. Om det skulle vara fråga om 16 skulle vi kanske möjligtvis kört innan. För att klockan går så snabbt den dagen. Annars ser jag mest fördelar med innan som sagt.

När vigs du TS?

• nni

fördelar med EFTER menar jag, haha

• Äntligen2010

Vi kommer att fotas efter vigsel. Anledningen till det är att vi skall "se" varandra först i kyrkan, samt att vi tror att vi kommer vara avslappnade och glada efter vigseln. Risken är annars att vi kommer att känna oss stressade och stela vid en fotografering innan. Vi kommer att bjuda gästerna på snittar och dryck när de anländer till festplatsen. Dessutom kommer det finnas en tipspromenad och möjlighet att sitta i en vacker trädgård precis intill vattnet och bara njuta.

På de bröllop jag har varit på, har vi gäster fått vänta länge på brudparet trots att de fotograferats innan vigseln. Personligen har jag mer förståelse för ett brudpar som är och fotograferas än, ett par som åker runt i en bil i två timmar innan festen!

• Hemlig2009

Vi fotades före och jag hade inte velt haft det på något annat sätt. Hade känt mig superstressad av att gästerna väntade och som gäst är det inte alls kul att vänta i flera timmar (även om man naturligtvis inte säger det till brudparet ). Dessutom fick vi en stund för oss själva där vi bara kunde känna oss fina och pirriga inför vigseln. Mysigt!

• yatzy86

Vi kommer att ha fotograferingen efter vigseln. Gästerna får mingla och gå tipspromenad även någon lek att hitta sin bordskamrat/bordsplacering ska vi ha också har vi tänkt. Vad gör det om de får vänta? Inte deras dag precis ;) Men som de flesta skriver om EFTER att det känns ju mer äkta och hade det varit innan hade jag varit sinnes sjukt nervös (lagd åt det hållet .haha) Efter känns skönt, kunna få tid tillsammans efteråt och bara jaa bara vara och fotograferas ! :)

Svar på tråden Fotografering före eller efter vigseln?