Ingen sång i kyrkan?
Är det någon som inte tänker ha nån sång i kyrkan?
Vi har ingen bekant som kan sjunga och vi skulle inte vilja ha nån vilt främmande människa som sjunger för oss..
Är det fler där ute? Hur gjorde ni?
Är det någon som inte tänker ha nån sång i kyrkan?
Vi har ingen bekant som kan sjunga och vi skulle inte vilja ha nån vilt främmande människa som sjunger för oss..
Är det fler där ute? Hur gjorde ni?
Det är faktiskt inte särskilt ovanligt med vigslar utan solo, även om man kan tro det. Man gör inte på något särskilt sätt, man bara följer ordningen som den är eftersom solosånger är tillägg i ordningen och inte har någon bestämd plats.
Jag har haft klart fler vigslar UTAN solosånger än MED
Men blir det då en vigsel helt utan musik eller har man alltid tillgång till kantor som kan spela iaf piano eller orgel?
Kantorn finns med, så det blir både ingångsmusik, utgångsmusik och psalmer
SoonAmrs, klart ni in ska ha solist om ni inte vill ha med någon främmande människa på vigseln. Och skulle ni absolut vilja ha extra musik på vigseln måste det ju inte vara i form av sång. Ni kanske känner någon som är bra på tvärflöjt eller piano? Eller så skippar ni det bara helt, helt enkelt
Jag skulle hellre vara utan solosång än att ha med någon som man inte känner. Vem vet om man tycker om deras röst (såvida man inte haft "audition" före)? Hellre en fin vigsel utan solosång än att minnas "den där solisten var ju inge vidare"
Jag köper det första och det sista, men det finns sätt att höra hur solisten låter De seriösa solisterna har ljudprov som man kan lyssna på. En del bokar ju solist också efter att ha varit på någon annans dop, bröllop och begravning där de hört solisten själva. Man kan alltid fråga solisten om hon/han har några offentliga uppträdanden som man kan komma och lyssna på. Och sist kan man faktiskt fråga rakt ut om man kan få träffa solisten och höra henne/honom sjunga - det är vanligare än du tror
Jag tackar så mycket för era svar!
..och med det sagt så menar jag inte att ni ska sluta svara/diskutera!!
Jag trodde helt klart att vi gick mot strömmen och kände mig riktigt avig där ett tag.. Nu känns det mycket bättre!
Tack och lov för forum!!