• ALLIMA

Många som gör egna inbjudningskort? Svårt?

Har länge tänkt beställa färdiga kort men ser här på bt att många verkar göra egna kort. Tar tid va? Svårt? Var beställer ni isåfall ifrån? Kostnad? Billigare göra egna? Ni som beställer : var har ni köpt era ifrån?

• Svar på tråden Många som gör egna inbjudningskort? Svårt?
  • CeKe

Inte alls svårt, men tar lite tid. Kul dock =) Jag köpte allt från scrach i en pysselaffär i stan. Men det beror ju också på vilken slags kort du vill ha. Våra är rätt enkla. Finns i galleriet.. Det enda som behövdes var två olika färger på pappret, dubbelhäftande tape, glitterlim och stämplar

• CeKe

Just ja, kostnad. Ja, det blev nog billigare att göra egna.

• Sebastiána

Om det är svårt eller inte, dyrare eller billigare det beror ju på vad det är för typ av kort man gör. Jag designar korten i Illustrator och skriver ut på vanlig färglaser på lite tjockare papper = inte så dyrt och inte så svårt (för mig). Om man har mycket speciellt papper och dyra band, pärlor, specialstämplar och annat blir det dyrt.

• dreamlife

Vi har gjort våra egna kort. Men vi har valt att göra alla olika..
    Det är samma "grund" men de ser alla olika ut på utsidan.
    Köpte skärmaskin, tjockt papper och olika klistermärken.
    Sen var det bara att sätta sig och skära, vika och klistra.
    Tog nästan en hel dag att göra alla, men det tycker vi att det var värt.
    Sen körde vi större vita kuvert i skrivaren. Skrev både namn och även en bild på vart och ett av kuverten.
    Ska försöka få upp bilder på min sida... men något bråkar med mig just nu.

• Sebastiána

Vill poängtera att det kan vara värt att göra egna kort även om det blir dyrare om man 1) tycker att det är roligt att pyssla och 2) vill ha personliga kort.

• varelse

Vi gör våra egna. Eller rättare sagt: jag gör våra inbjudningskort. Min fästman är inte ett dugg intresserad av scrapbooking/kortmakeri/pyssel, medan jag tycker det är jättekul! Så vi har gjort en deal. Jag designade några olika varianter, sedan pratade vi ihop oss om vilket vi tyckte var finast och så småningom ska jag göra alla inbjudningskort i den designen vi bestämde oss för.

Jag beställer mitt material från USA (det jag vill ha finns inte i Sverige), vilket gör att frakt och tull tillkommer. Men jag tror ändå att det blir billigare i slutändan än att köpa färdiga kort och framför allt blir det mer personligt.

Svårt eller inte beror på hur van man är vid att pyssla och hur avancerade kort man vill ha. Våra är relativt enkla. Dubbelvikta mäter framsidan 10x15cm, sen har jag rundat av hörnen med en hörnstans, stämplat och klippt och klistrat lite. Och så på med ett band också. Jag har inget helt färdigt ännu, så därför kan jag inte lägga ut i galleriet, men det kommer senare. Det är ju långt kvar till vi gifter oss!

Lycka till!

• ayle

Jag har oxå gjort våra... köpte delarna på panduro och har gjort 40 st. Vårt pris på korten blev typ 250 kr allt som allt och jag är nöjd, finns bild i mitt galleri

• varelse
    ayle skrev 2010-01-08 12:33:48 följande:
    Jag har oxå gjort våra... köpte delarna på panduro och har gjort 40 st. Vårt pris på korten blev typ 250 kr allt som allt och jag är nöjd, finns bild i mitt galleri
    Vilka vackra kort!!
  • Linadesign

Jag gjorde våra. Bild finns i galleriet. Jag älskar att pyssla, annars hade jag nog inte gett mig in på det. Även om man är nybörjare så kan man göra fina enkla kort som ser proffsiga ut. T.ex. kan man köpa färdiga enfärgade kort med kuvert som grund (så gjorde jag). Vill man göra det enkelt kan man t.ex. bara binda fast ett vackert organzaband. Det finns ju hur många olika sätt som helst att göra snygga kort. Bara att prova sig fram. Satsa gärna på ett papper med snygg struktur (ser lyxigt ut) och använd dubbelhäftande tejp att limma med. Sååå mycket enklare än limstift eller flytande lim anser jag!

Jag räknade ut att våra kort (som ändå var en hel del på; olika papper, band, stämpel m.m.) kostade ca 12 kr st inkl kuvert. Då har jag inte räknat med skärare eller stämpeldyna som jag redan hade.

• Linadesign
    Sebastiána skrev 2010-01-08 10:38:54 följande:
    Om det är svårt eller inte, dyrare eller billigare det beror ju på vad det är för typ av kort man gör. Jag designar korten i Illustrator och skriver ut på vanlig färglaser på lite tjockare papper = inte så dyrt och inte så svårt (för mig). Om man har mycket speciellt papper och dyra band, pärlor, specialstämplar och annat blir det dyrt.
    Vore kul att se era kort!
Svar på tråden Många som gör egna inbjudningskort? Svårt?