• sissi1985

50 års tal till mor är det ett "måste"?

Hejsan!

Snart fyller min Mor 50 år, och det blir fest för ca 100 gäster.
    Och min fundering är om det ser "konstigt" ut om man inte håller något tal? Är nog för nervös att tala inför så många människor... men samtidgt känns det dumt att inte säga något... ?

Någon som kanske har tips på några fina rader i fall jag nu skulle ta mod till mig...?

Har funderat lite enkelt , men är det för simpelt kanske?
    "Jag skulle vilja utbringa en skål för världens bästa Mamma! Skål! sen så skulle jag vilja att ni ställer er upp, och hjälper mig med en sång... ( och sen tar jag ton på Ja, må hon leva)

Usch fy för tal ;)

• Svar på tråden 50 års tal till mor är det ett "måste"?
  • Aleta

Det blir nog mycket uppskattat om du håller ett tal.

Om du ska ta den korta varianten som du föreslog (och som också är trevlig) så ta den ganska tidigt innan det har sjungits massor med gånger för henne redan.

Ett lite enklare sätt är att skriva något på vers, då är det inte alls konstigt att du har ett papper att läsa innantill ifrån, vilket känns tryggare. Dessutom så kan du sedan ge din mamma lappen som present (förhoppningsvis snyggt utskriven ).

Det behöver inte vara speciellt långt. Långa tal och verser blir oftast tråkiga efter ett tag.

Lycka till!

• didis

Tycker det låter bra med ditt förslag om du är nervös. Om du vill så brodera gärna ut det lite till men korta tal är ofta de bästa.

Hon är väl värdinna själv antar jag och hälsar välkommen men direkt efter det kan du gärna hålla ditt tal och tex tacka för att du blivit inbjuden (vilket ju givetvis är ett skämt eftersom barnen självklart blir inbjudna).

Öva genom att läsa talet många gånger högt för dig själv med stark stämma.

Och du - oavsett om du tycker det blir bra eller inte så kommer din mamma att uppskatta att du håller ett tal.

Lycka till!

• Sebastiána

Ett annat tips: läs en dikt! Du kan ha ett litet papper med texten med dig, men läs långsamt och titta inte på pappret hela tiden. Öva hemma först.

• sissi1985

Jag gjorde det, jag gjorde det!
    Jag höll ett tal, haha och är löjligt stolt över mig själv... ;) haha!

• Aleta

Bravo!

sissi1985 skrev 2010-01-22 21:01:06 följande:
    Jag gjorde det, jag gjorde det!Jag höll ett tal, haha och är löjligt stolt över mig själv... ;) haha!
Svar på tråden 50 års tal till mor är det ett "måste"?