• livliness

Vi vill gifta oss i Thailand - hur lägger vi fram det?

Jag och min fästman förlovade oss nu i December i Thailand. Vi båda är stora Thailands-fantaster och vi har kommit fram till att vi vill gifta oss där också. Dels för att vi självklart älskar landet men också för att det blir billigare!

Vi har enda sedan vi förlovat oss sagt att vi ska ut på en långresa dit som smekmånad men nu när vi kom hem och började undersöka hur mkt ett bröllop här på hemmaplan faktiskt kostar kom vi fram till att vi kommer inte ha råd med både bröllop och långresa.
    Så efter en del undersökningar kom vi fram till att vi vill gifta oss i Thailand!
    Men vi vill försöka dra med våra föräldrar ner i 2 veckor så de kan vara med på bröllopet.. hur ska vi lägga fram detta egentligen? :P Har ni några bra tips? haha

Vi har sagt det också att till den övriga släkten som kanske blir besvikna på att det inte blir ett bröllop här i Sverige - det blir fest för dem när vi kommit hem, med filmvisning osv från bröllopscermonin :) Tycker ni det låter som en bra idé? :)

• Svar på tråden Vi vill gifta oss i Thailand - hur lägger vi fram det?
  • lillium

Jag har samma problem som ni men vi har bestämt att gifta oss i hemlighet och då får vänner och släkt bli så sura som de vill.Nu gäller det inte pengar utan att min m2b inte vill gifta sig i kyrkan för han blir SÅ rörd.För att hårddra så det är faktiskt vi som gifter oss och inte nära och kära.Jag vet att det kanske låter hårt men det har tagit ca 1år att lära sig att kunna tänka så men hur det blir när vi ska "break the news" är en annan sak. Gör som känns rätt för er. Lycka till!

• didis

Det är väl bara att prata med föräldrarna och fråga om de har lust att åka med? 2v kanske de inte kan eller vill men de kanske ändå vill vara med under vigseln.

Eller, om föräldrarn inte kan/vill åka med - gift er "smått" i rådhus eller kyrka med bara närmaste släkten och åk till Thailand direkt efteråt. Fest kan ni ändå ha hemma senare för släkt o vänner och då är det säkert uppskattat med filmvisningen.

• MrsVegas

Vi ska gifta oss i Las Vegas och va lite smånervösa inför hur släkt och vänner skulle ta det.. Men nu är vi 15 pers som ska åka så det löste ju sig finfint :)

Vi sa att alla som vill får följa med. Och det ville dom.
    För de som inte kan/vill så kan man se vigseln på nätet live och så ska vi nog också ha fest när vi kommer hem. Så köör, bara kör!

Inte en enda person har blivit besviken, alla tycker det är jättekul - till och med de som inte följer med! Vi är ganska unga och har aldrig själva vart på nått bröllop så på det här sättet kan vi göra lite som vi vill och komma undan med det.. Och det är mycket mer prisvärt! Vi kommer kunna bo i lyxig stor svit på 5-stjärnigt i 9 dagar, åka hummerlimo, ha fotograf i 4 timmar, ja allt för en fjärdedel av vad vi skulle ha gett för ett "helt okej" bröllop (+bröllopsresa) i Sverige.

• miaik

Vi ska gifta oss i Thailand i juni.
    Mina och min hubbys föräldrar hade i princip identiska svar:

-Men måste man åka så långt? Kan ni inte gifta er hemma och sen åka? Tänk på mig (mamma som haft blodpropp) (svärfar som har lite svårt att gå), det kommer bli en jobbig flygresa. Kan ni inte gifta er utomlands fast lite närmre?

Alla frågor blev besvarade med att: Det är VI som gifter oss och vi vill gifta oss där och vi vill jättegärna att ni kommer, men om ni inte kan det så förstår vi.

Sen tog det några veckor och helt plötsligt hade alla lust att åka till Thailand :)

Jag tycker absolut ni ska göra som ni vill! Lycka till!

• livliness

Tack så hemskt mycket allihopa för alla svar! :) Skönt med så peppande ord! Det är ju vad VI vill göra och då skall vi stå för det också :) Nästa gång vi träffar våra föräldrar skall vi berätta och tala om för dem att vi verkligen vill att de följer med oss :)

• anzana

Vi har också funderingar på att gifta oss utomlands men hur har ni gjort med era föräldrar som vill åka med har ni betalat för deras resa eller får dom stå för flyg + boende själva?

• livliness
    anzana skrev 2010-01-28 13:40:21 följande:
    Vi har också funderingar på att gifta oss utomlands men hur har ni gjort med era föräldrar som vill åka med har ni betalat för deras resa eller får dom stå för flyg + boende själva?
    När vi "släppte bomben" var mina föräldrar förvånadsvärt positiva faktiskt, jag blev rätt överraskad :) De ska stå för boende och flyg själva, eftersom vi ska gifta oss hela vägen borta i Thailand så har vi inte en chans att stå för det.. möjligtvis boendet eftersom Thailand är så pass billigt som det är. Men nej de ska betala själva. Vi har inte berättat det för min fästmans föräldrar ännu...vi får väll se om de kommer vara lika positiva :)
  • miaik

livlines:

Vad kul att det gick bra, hejaheja!

• agbe

Vi planerade allt i hemlighet och berättade inte ens för våra barn att vi skulle gifta oss. Åkte iväg på "resa" och satt in en annons i vår lokal tidning att idag gifter vi oss på en strand i Dominikanska Republiken. Vi ringde kvällen före för att berätta för barnen och alla blev jätte glada för vår skull. Betalade för att filma bröllopet och sedan visade vi när vi kom hem. Vi fick alltså både bröllop och smekmånad i ett. Helt perfekt. Lycka till!

Svar på tråden Vi vill gifta oss i Thailand - hur lägger vi fram det?