• endless love

Nu får jag panik!!! Sydamerikansk m2b jag svensk bröllop i Barcelona.......

Okej så här är det...
    Vi ska gifta oss i Barcelona nu 14/2-10. Flyg och hotell är förbokat och allt annat med kläder och gäster klart men nu har paniken tagit över!!!

Vi har ju inte änns tängt på att jag är svenskmedborgare, han är från Equador! och har medborgarskap i sitt hemland.
    Hur gör man då med hindersprövning och sånt?
    Det är bara en månad kvar och vi har helt glömt av att ta reda på det allra viktigaste!!!

Hjälp,,,, betyder det att vi inte kan genomföra vårat efterlängtade bröllop nu?
    Vad behöver vi göra, och vart ska vi vända oss nu?
    Hur gör man? Åhh har helt enkelt fått PANIK.

Snälla, snälla, snälla är det någon som kan hjälpa mig att reda ut detta?

Tacksam för snabba svar,, behöver verkligen reda ut detta omedelbart!!!

• Svar på tråden Nu får jag panik!!! Sydamerikansk m2b jag svensk bröllop i Barcelona.......
  • iregnet2010

klipppt från skatteverkets hemsida:

Äktenskapscertifikat ? om du gifter dig utomlands
    Ett äktenskapscertifikat kan du behöva om du är svensk medborgare och vill gifta dig inför en utländsk myndighet. Certifikatet är individuellt. Ni som ska gifta er utomlands behöver alltså varsitt certifikat om ni bägge är svenska medborgare.

Äktenskapscertifikatet visar att du har laglig rätt att gifta dig. I certifikatet står också vissa uppgifter om din blivande make. Det är lämpligt, men inget krav, att styrka sådana uppgifter med en kopia av din makes pass eller liknande.

Det är inte alla länder som kräver ett äktenskapscertifikat. Vänd dig till landets ambassad för att ta reda på vad som krävs. Adresser och telefonnummer hittar du i Utrikesdepartementets lista.

Om du är folkbokförd i Sverige ansöker du om äktenskapscertifikatet hos Skatteverket. Använd blanketten "Äktenskapscertifikat, ansökan och försäkran" (SKV 7881). Om du är bosatt i utlandet kontaktar du närmaste svenska ambassad eller konsulat.

Om du behöver mer information om äktenskapscertifikat kan du vända dig till Skatteupplysningen.

• Jeez

Jag tycker att du genast ska ringa spanska ambassaden (well, mån morgon) och fråga. De kan mycket väl ha regler som gör att om man inte är medborgare i Spanien så ska man ha bott där X antal dagar när man ansöker om att få vigas.

• Nicossambo

Finns inte den svenska kyrkan där ni ska gifta er. tex många som gifter sig i thailand gifter sig av svenska kyrkan där nere. Det går ju att kolla men jag tror ändå att ni måste ha en hindersprövning. Lycka till

• endless love

Tack för all hjälp!!!!
    Nu är det bara att resa,, som jag länktar!!!:)

• utomlands

Hej!
    Jag och min pojkvän tänker gifta oss i spanien. Vi ha lite kontakt med en wedding coordinator där.

1 Om ni ska gifta er i en kyrka, tänk på att de flesta troligen är katolska, och då måste ni vara det med.

2 Om det är ett borgeligt bröllop är det enbart en cermoni, och INTE ett giltligt äktenskap (lagligt) om ni inte har fromellt fixat och skrivit på alla papper i sverige först.

3 Din man måste ha hindersprövningspapper, eller liknande från sitt hemland.

Hoppas att det hjälpte. Om du vill kan du få en länk till nån wedding planner i spanien?

Lycka till!!

• iregnet2010

endless love: hur har det gått ??

Svar på tråden Nu får jag panik!!! Sydamerikansk m2b jag svensk bröllop i Barcelona.......