• AnKen

Hur göra med Prästen?

Ska man bjuda med prästen på bröllopsfesten, eller hur gör man med honom efter vigseln?

Om han ska vara med på festen ska man då också bjuda med hans fru om hon är endast ytligt bekant?

Prästfamlijen bor väldigt nära oss. Vi känner inte direkt varandra utan brukar bara hälsa på varandra när vi möts på gatan med våra hundar.

Hur gör ni? Bjuder ni med prästen på festen?

• Svar på tråden Hur göra med Prästen?
  • mittid

Enligt tradition så bjuder man inte in prästen. Han/Hon brukar snyggt avvika efter vigseln. Vill man, av en eller annan anledning så kan man ju bjuda in så klart.

• fjutjur brajd

Vi bjuder in prästen, eftersom han är en släkting, som även annars skulle varit bjuden! Men om ni inte hade bjudit prästen på bröllopet om han inte var just er präst så skulle jag inte bjudit honom.

Tänk vad många bröllopsfester präster skulle gå på om de gick på fest efter varje vigsel.. De kan ju tom ha flera vigslar samma dag.. Så jag tror att även om man väljer att bjuda prästen så är nog risken ganska stor att prästen tackar nej.

Om man skulle välja att bjuda in prästen tycker jag att man även bjuder frun, precis som med andra par.

• Sebastiána
    AnKen skrev 2010-01-10 12:58:20 följande:
    Ska man bjuda med prästen på bröllopsfesten, eller hur gör man med honom efter vigseln?
    Han/hon åker väl hem till sitt
  • Burre Präst

Självklart blir jag smickrad om jag blir inbjuden, men det är absolut inget jag förväntar mig. Och de gånger (det händer väldigt sällan) som jag blir bjuden så tackar jag alltid artigt nej, ofta på grund av att jag har fler saker att göra den dagen och inte hinner men främst för att jag inte skulle passa in på en bröllopsmiddag där jag inte känner folk.

Är prästen en släkting eller nära vän är det ju en annan sak, men så uppfattade jag inte att det var i ert fall. Och i så fall skall ju enligt traditionen även prästens maka/make/partner bjudas med, man bjuds som ett par.

• Ciinderella

Prästen som vi ska ha är en bekant till oss så både prästen och hennes make kommer att bli inbjudna till festen. Sen visar det sig om dem kommer.

• KatjaB

Vet inte hur man brukar göra, men ett bröllop som vi var på så var prästen bjuden. Han kände ingen och fick dessutom sitta mittemot en gäst som var lite väl på örat. Så prästen satt där utan någon att prata med medans bordsdamen sov!
    Nu är väl det kanske inte det vanligaste men jag tror nog inte någon har kul på et bröllop där man inte känner någon

• AnKen

Tack för hjälpen!
    Då vet vi hur vi ska göra!

• burberry

Våran präst var med över maten men sen åkte han...det var trevligt att han var med tyckte vi...

• wiicky

Prästfrun vill ha hem sin präst... :P Nej, skämt åsido. Jag tycker bara att man ska bjuda om man verkligen känner för det och om man känner varandra och umgås eller så.

Svar på tråden Hur göra med Prästen?