• cherrylane

Liten budget och massor av frågetecken...

Jag och min sambo hade egentligen planer för ett bröllop utomlands, men i takt med planeringen har kostnaderna dragit iväg och nu har vi börjat räkna på ett bröllop här hemma, mest som en plan B. Eftersom jag är helt "grön" på det här med bröllop och egentligen inte har någon erfaran att diskutera med så väljer jag att vända mig till er för råd och synpunkter

Det är alltså kostnaderna jag undrar lite över. Nu har vi turen att ha föräldrar som säger att de vill betala festen för oss, och med detta menar de mat och lokal. För detta har vi en liten resturang som ligger helt underbart där vi dessutom tror att vi kommer få en liten rabatt. Resturangen har bar så gästerna får köpa det som inte ingår till maten. Kyrkan ligger precis brevid resturangen så inte transport behövs. Bröllopsnatten får vi suga på, lika så ringarna.. Övriga kostnader:

Klänning - max 4000 kr. (Jag tänkte hyra)
    Skor och tillbehör - max 2000 kr
    Hår och make up - 2000 kr
    Hans kläder - 2000 kr
    Fotograf - 5000 kr
    Bukett - 1000 kr
    Dekoration av resturangen - 5000 kr?
    Musik - ?

Vad har jag glömt, alltså självklara saker? Antalet gäster kommer bara vara 40-50 stycken och det kommer vara ett sommarbrollöp. Eftersom jag vill ha ett "levande" bröllop så vill jag ha en lite lyxigasre buffé med bubbel och mingel. Resturangen har uteplats med tak.

Vad tror ni om kostnaderna för ett sådant här bröllop? Jag känner mig ganska rådvill och vill ha tips och råd av er lite mer erfarna!

• Svar på tråden Liten budget och massor av frågetecken...
  • iregnet2010

-bröllopsresa
    -inbjudningskort/menyer/vigselprogram

kolla BT:s ekonomi-verktyg, finns en massasaker där som man inte alltid tänkt på. Har även en post för oförutseddakostnader (vår sån post är på 15 % av den totala budgeten)

• fruJensen

Mat hade jag sagt, det är vår största utgift med stor marginal!

• cherrylane

fruJensen skrev 2010-01-10 18:34:47 följande:

Mat hade jag sagt, det är vår största utgift med stor marginal!
    [/citat]

Det betalar föräldrarna
    iregnet2010 skrev 2010-01-10 17:25:28 följande:
    [citat]
    -bröllopsresa-inbjudningskort/menyer/vigselprogramkolla BT:s ekonomi-verktyg, finns en massasaker där som man inte alltid tänkt på. Har även en post för oförutseddakostnader (vår sån post är på 15 % av den totala budgeten)
    Letar, men finner inte det verktyget? Var finns det?
  • Heloise

Du kommer nog att kunna kapa i budgeten på både klänning( köp hellre beg eller en kinaklänning det blir billigare för dig än att hyra) och dekoration, 5000kr är rätt mkt pengar, jag tror att vi la ner runt 1000kr totalt, då har jag även räknat in dukar, servetter förutom ljus och blommor.

Har man middagen på restaurang så är ju miljön redan fin, det som behövs är i sådana fall blommor och det borde inte kosta 5000kr.

Då har ni råd med en musiker, det kostar väl runt 3000kr. och då har ni pengar över till en bröllopsnatt

För oss var den största kostnaden förutom mat och dryck, ringarna.

• Tausen

Gå in under din sida och kolla i listan tillvänster. Där ska det finnas en flik som heter typ: planering.

Om du vill komma billigare undan så kan jag faktiskt tipsa om att beställa klänning från kina. Jag har måttbeställt min klänning för 2500:- och skulle inte kunna vara mer nöjd. Då kan du ju dessutom sälja den efteråt om du vill det och få tillbaka ännu en del av summan.

Kommer föräldrarna betala tårtan också annars tillkommer den
    så har ni ju transport om ni vill åka nåt lite finare
    fotograf
    bröllopsnatten
    paraplyer (om det skulle regna)
    underkläder
    inbjudningskort
    fest och vigselprogram

Lycka till!!
    Vet hur det är att ha en liten budget, vår ligger på ca 25000 och vi kommer ha ca 80-90 gäster :D

• fruJensen

ledsen, hade inte läst ts ordentligt!

• JollyO

Om ni köper ringarna från en internetsida kan man få dem på avbetalning. Då kan man ju välja de man verkligen vill ha fastän man inte hinner spara ihop tills dem innan. Dessutom är blir det ju med största sannolikhet billigare!

• cherrylane
    JollyO skrev 2010-01-10 18:58:51 följande:
    Om ni köper ringarna från en internetsida kan man få dem på avbetalning.
    Jag funderar på det, eller köpa på auktion eller liknande. Men det kan bli dyrt det med...

Andra punkter som jag kunnat lägga till är bröllopsnatten 2700 kr och tack/inbjudningkort á 500 kr.

När jag har räknat med alla våra punkter så är jag uppe i en summa av 17 000 kr, och som sagt så betalar föräldrar då mat och lokal, i vilken jag antar ljus, dukar och personal ingår. Känns detta rimligt för ett lite enklare bröllop?
  • grönrosavit

jag köpte enligt mig en riktig drömklänningn med långt släp och brodyrer på klänningen samt en tärnklänning i samma gröna färg för 1700 inkl frakt på blocket..

• cherrylane

Tausen skrev 2010-01-10 18:55:03 följande:

Vet hur det är att ha en liten budget, vår ligger på ca 25000 och vi kommer ha ca 80-90 gäster :D
    Jag är imponerad, då gäller det att ha ett matematiskt sinne för att ro det iland! Jag sitter här och vänder och vrider på det hela, allt ser ju ut att stämma men det är det oförutsedda man är orolig för!
Svar på tråden Liten budget och massor av frågetecken...