• Martinaa

Vart önska sig resecheckar nånstans?

Som bröllopspresent har vi tänkt önska oss resecheckar till bröllopsresan, men vet inte från vilket bolag. Ticket, Fritidsresor, Apollo... Finns ju massor. Drömresemålet just nu är Thailand. Vilket ska man välja?? Vad valde ni och hur upplevde ni det?

• Svar på tråden Vart önska sig resecheckar nånstans?
  • Soon2BBride

För att inte begränsa oss alltför mycket kommer vi att önska oss presentkort från Resia som använder sig av de flesta charterbolagen samt ytterligare företag som har lite andra långresor som t.ex. safari och kryssning.

• Jvö

Håller med ovan. Att det är bra om man önskar sig på typ Resia eller ticket just för att då är valmöjligheterna mkt större.

vi var in och bokade våran bröllopsresa till Thailand i dag på just resia.

• Martinaa

Jag hade visst varit lite slarvig när jag kikade runt på Tickets hemsida, såg inte att de hade resor hos massa av andra resebolag! Trodde de va ett "eget" så att säga!

• Trasan99

Vi kör på Ticket, men vårt resmål är Italien. De verkar ha bra priser och stort utbud. Dock var det något på ekonominyheterna om Ticket nyligen som gjorde oss lite nervösa, minns inte vad dock. Har inte hört mer heller, så jag hoppas att allt är lugnt.... Det är så många företag som kursar nu, vill inte vara med om det...

• Trasan99

Läskigt.... Hoppas det håller sig stabilt!

• aikidoaasa

Varning!
    Många sådana resecheckar kostar mer än vad de smakar! Mina föräldrar fick sådana i present för något år sedan. De kunde endast lösas ut i på en av deras kontor och då helt plötsligt så försvann en aldeless för stor del av checkarna bara till avgifter! De fick lägga till mer än väntat för att kunna åka på sin resa. De hade hellre velat ha dem i vanliga pengar istället. Tydligen är detta ganska vanligt för att fler har klagat över samma sak. En av kostnaderna var för att de skulle kunna använda checkarna. Hade de betalat "vanligt" hade de sluppit den avgiften.
    De som har avtal med resebolagen (typ Resia etc) är de som ä'r värst då de självklart vill tjäna på att de säljer resorna.

• Soon2BBride
    aikidoaasa skrev 2010-01-11 22:14:07 följande:
    Varning!Många sådana resecheckar kostar mer än vad de smakar! Mina föräldrar fick sådana i present för något år sedan. De kunde endast lösas ut i på en av deras kontor och då helt plötsligt så försvann en aldeless för stor del av checkarna bara till avgifter! De fick lägga till mer än väntat för att kunna åka på sin resa. De hade hellre velat ha dem i vanliga pengar istället. Tydligen är detta ganska vanligt för att fler har klagat över samma sak. En av kostnaderna var för att de skulle kunna använda checkarna. Hade de betalat "vanligt" hade de sluppit den avgiften. De som har avtal med resebolagen (typ Resia etc) är de som ä'r värst då de självklart vill tjäna på att de säljer resorna.
    Samtidigt som om du inte ska åka på en "vanlig" charter som bröllopsresa så är säljarna på de här företagen duktiga på att hjälpa till med att plocka ihop en bra resa enligt dina egna önskemål. Har vänner som har fått hjälp av ett sådant företag vid ett flertal tillfällen när de åkt över till USA och varit mycket nöjda med servicen.
  • aikidoaasa

Visst är de bra på att hjälpa till att boka en minnesvärd resa! Men jag är emot att man först betalar dyra pengar för att skaffa present checkar på de ställena när man sedan inte kan använda dem till det som man tänkt sig! Då går jag hellre till dem med "vanliga pengar" så slipper jag betala mer än vad jag behöver. Resan i sig kostar ändå det samma oavsett om jag använder checkar/ cash eller kredit, men slipper presentkorts avgiften...

• Jvö

När vi hade bokat våran resa vi ticket så betalde vi det mesta med presentkort och inte en enda krona gick åt till någon avgift. Utan hade vi ett presentkort på 5000kr så var det 5000kr som gick till resan.

• Martinaa
    Jvö skrev 2010-01-13 16:12:52 följande:
    När vi hade bokat våran resa vi ticket så betalde vi det mesta med presentkort och inte en enda krona gick åt till någon avgift. Utan hade vi ett presentkort på 5000kr så var det 5000kr som gick till resan.
    Okej, kanske bara Resia som har den avgiften? Det lutade mot Ticket redan innan ändå, så det får bli det! Tack alla för alla svar!
Svar på tråden Vart önska sig resecheckar nånstans?