Boka resa i vilket namn?
Vi kommer gifta oss i februari och i samband med det tar jag hans efternamn. Vår bröllopsresa kommer vi inte åka på förrän till sommaren, i början av juni. Ska man boka resan i nuvarande namn eller i mitt kommande namn?
Vi kommer gifta oss i februari och i samband med det tar jag hans efternamn. Vår bröllopsresa kommer vi inte åka på förrän till sommaren, i början av juni. Ska man boka resan i nuvarande namn eller i mitt kommande namn?
Du måste använda det namn som finns i ditt pass vid det tillfället. Så om du byter namn så måste det vara det nya.
Själv kommer jag inte att kunna använda mitt nya namn på vår resa då vi reser dagen efter och jag kan inte byta namn innan vigseln då det är ett skyddat gårdsnamn. Det är det enda som är trist men vi vill hellre åka på resan så tidigt som möjligt för att verkligen hålla kvar känslan av att det är vår smekmånad.
Lycka till med er resa! Var är det som ni ska åka?
Vi ska åka till Italien. En vecka i Sardinien och sen vidare för en vecka i Rom :) Hur lång tid tar det för namnbytet att gå igenom, samt att fixa nytt pass och sånt?
Jag läste idag att man iaf ska anmäla namn på skatteverket senast dagen man viger sig. Annars kan det kosta en avgift att byta namn i efterhand på patent och registreringsverket.
Från februari till maj/juni (om det är då ni tänker åka) så bör ditt namnbyte ha hunnit gå igenom, även om du skulle ha maximal otur och allt ta lång tid.
På Skatteverket rekommenderar de att man lämnar in anmälan om efternamn (SKV 7831) samtidigt som man lämnar in sin hindersprövning. Själva ändringen av namnet sker sedan i och med att vigselförrättaren skrivit under och lämnat in sina papper till Skatteverket.