• JBB

Avtal med fotograf?

Vi kommer anlita en kille på vårt bröllop som är enbart en hobby fotograf. Jag funderar på om man ska skriva något avtal med honom? Hur har ni andra gjort som har haft proffs fotograf eller amatör? Har ni skrivit något avtal och vad har det i så fall stått i dessa?

• Svar på tråden Avtal med fotograf?
  • 080513 2

YES!

Jag är visserligen inte fotograf, men ändå leverantör i bröllopsbranschen, och jag skriver avtal med alla mina brudpar. Det skyddar mig, och det skyddar dem, ifall något går galet. Ord mot ord är svårt att bevisa.

Jag sparar alla e-post, också, och skriver alltid upp vad som sägs vid samtal/telefonsamtal, och antecknar både tid och datum.

• JBB

Ja vad bra, det känns ju som en extra säkerhet om inte allt går som det ska.

Vi kommer träffa våran fotograf den 30de på ett cafè och skulle gärna vilja ha med oss ett papper som ett avtal. Men vad ska vi skriva i den? kan vi göra sådan själv?

• ConnyD

även en amatörfotograf, om han e seriös, har med sig ett skriftligt avtal när ni träffas. det bör innehålla en bokningsbekräftelse som anger tid och datum samt vad fotografen ska leverera. kolla så det innehåller det ni kommer överens om.

Priset och leveranstiden ska oxå stå med liksom vilka rättigheter som följer med bilderna. Det bör även innehålla vad som gäller för avbokning och vilka garantier fotografen lämnar i händelse av sjukdom, om en ersättare ordnas.

finns säkert annat med men detta e vad jag kommer ihåg från mina egna avtal.

• 20100114

Vill hålla med ConnyD, men ni kan skriva ihop ett eget avtal som ni bara fyller i tomma luckor med namn och adress mm.

Jag har inte sett något "kontrakt" för bröllop men vissa modellsidor har s k modellreleser som skrivs som ett avtal mellan modell och fotograf.

Va inte rädda för att skriva ett, de är ju för eran säkerhet.
    Men häng inte upp er på de heller om ni känner själva att fotografen i frågan verkar reko men är ni osäkra så skriv.. Lika bra :)

Svar på tråden Avtal med fotograf?