Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Själv firade jag ju min födelsedag här
    www.bjorholmensmarina.se
    Sååå underbart vackert & häftigt att se Bohuslän i vinterskrud, hade nog aldrig gjort det förut, tror jag!

• Piggelin1

Hej igen!
    Jag köpte denna när vi var i NYC för snart tre år sen
    www.adlibris.com/se/product.aspx
    Verkar som om det kommit en ny upplaga precis, utsidan ser annorlunda ut. Gillade den boken skarpt - köpte den på Designtorget minns jag. Hade du bott i Götet, Lappis, så skulle du fått låna den direkt!

Ab fab, vad roligt att du också varit på Björholmen! Jag hade aldrig hört talas om stället innan, så mannen lyckades verkligen överraska mig! Trodde jag hade bra koll på smultronställen längs västkusten, men tji fick jag

Vi var där en tors-fre i mitten av januari, så vi var väl i princip enda gästerna & restauranten var stängd, men det gjorde inget - vi bodde i en stor studio med högt i tak upp till nock, gigantiska fönster ut mot havet - vardagsrum, sovrum & pentry där mannen lagade en fenomenal middag med underbara råvaror som han hade packat med. Superfräscht, tror att det var invigt (den byggnaden alltså) för max två år sen. Underbart väder - strålande sol, kanllblå himmel - bara vi tre (dottern var med) och så alldeles tyst & stilla - magiskt!

• Piggelin1

Vi hade planer för att hälsa på vännerna i Lissabon - är sugen på Portugal sen ni var där & nu när vännerna som tidigare bodde i Johannesburg, flyttat till Portugal, så har vi pratat om att åka ner & kombinera "hälsa på" med att bila runt. Har mailat en del med kompisen, men första halvan av juli har de annat besök & sen resten av juli & hela augusti, så åker de själva på semster till familj & vänner i Frankrike. Så antingen får vi ta en långhelg eller vecka nu i vår & då börjar det verkligen bli hög tid att boka), eller så blir det senare.

...och sen har vi inte kommit längre. Både mannen & jag har (haft?) så extremt mkt på jobbet ända sen i julas, så ingen av oss har riktigt haft orken att ta tag i resplanerna. Vi ska iaf till Oslo strax efter påsk & till Kristi Flygare pratar vi om att hitta på ngt med ett par kompisar & deras pojk som är jämngammal med vår tjej, typ cykla längs Göta Kanal en sväng & bo på gt B&B eller liknande. Inget avancerat, men ska bli skoj att hitta på ngt tillsammans med dessa kompisar, vi har inte varit iväg tillsammans tidigare.

Nästa lörd-sönd har vi faktist barnfritt, ska lämna dottern hos mina föräldrar en sväng. Ab Fab - du som bor i samma landsända, har du ngt sista-minuten-tips? Helst Halland/norra Skåne/västra Småland, eftersom vi lämnar henne i Varberg. Vet inte ens om vi kommer att hitta ngt som är ledigt, men tänkte att vi ska ge det en chans. Annars så är det egentligen helt OK med en dag på stan, frukost på vårt ("före detta" får man väl säga) stamställe - bara vara & utan barn

Imorgon har vi vår barnfria kväll igen - svärmor kommer en onsdag i månaden & sover över & passar dottern. De onsdagarna är lyx!

• Piggelin1

Haha Ab Fab - det där kunde varit jag som skrev - jag var nämligen i Frillesås för ngn månad sen! Fick ett presentkort på en färganalys & sminkning i present av min syster - en superduktig engelsk tjej som har sin salong i just Frillesås (av alla ställen). Låg liksom på baksidan av ett fult "plåtskjul" i det lilla centrum/torg som fanns, trodde jag kommit fel.
    Men väl där - tjejen var GRYM! Dit kommer jag att åka igen - det är värt milen från Gbg dit ner.
    Frillesberg - heter inte pensionatet ngt sådant? Har hört talas om det & har en svag aning om att avlägsna/gamla släktingar till mig drev det pensionatet en gång i urminnes tider - men jag kan minnas fel.

Vet inte om det är för att Halland är mina hemtrakter (=hemmablind?), men det känns som om det finns väldigt få mysiga ställen i Halland? Bohuslän & Skåne, där finns det ju massor, men Halland?

• Piggelin1

En kollega var i Sthlm i hlgen, pratade om att de skulle testa ngt som hette Beirut Café, tror det ligger på Östermalm ngnstans. Fast jag har inte hört vad hon tyckte om det ännu
    Fast jag ska väl eg hålla tyst - det är ju knappast mina hemmatrakter

• Piggelin1

Gomorron,
    nu har mannen varit i farten - det blir Malmö! Igår bokade han ett hotell modell lyxigare - fast jag får inte veta vilket
    Vi kom på att vi passar på att köra lite stadsliv när dottern inte är med, det är ju lite begränsande när hon är med (=facit efter helgen i Paris i sept ). Inte för att Malmö kanske är den absolut vackraste/charmigaste staden, men det finns en del roliga affärer vill jag minnas, det går snabbt att köra ner & så tänkte vi ta en sväng till ILVA i utkanten av Malmö när vi ändå är där, de har så himla mkt fina grejor!

Lappis - Portugal i juni blev jag kanonsugen på nu. Måste bara se om det går att lösa, har ett nytt projekt nu som ska vara klart innan semestern. Hmm, men om man reser i början av juni kanske?

Funderar lite annars på att leta upp ngt boende via Sembo eller liknande på rivieran, eller möjligen Italien. Hög tid att börja kolla på det, men jobbet har tagit så enormt mkt energi & tid både för mannen & mig de senaste månaderna att ingen av oss haft orken att ta tag i det.

AbFab - har ni några sommarplaner ännu?

Lappis - kom på nu att du skrev om Venedig - det stämmer - vi var där sommaren 2008! Hyrde ju en kanonfin lägenhet i Verona i en vecka & tog tåget över dagen till Venedig. Var rätt skeptisk mot Venedig innan & det var mest mannen som ville dit - gigantiskt turistfälla var min fördom. Men faktist så var det över förväntan bra, bara man joggade förbi Markusplatsen & dylika platser, så kunde man vara nästan alleles ensam i de små gränderna! Hade hört innan att det skulle lukta illa från kanalerna på sommaren, men det var inget som vi märkte av.
    Hur länge ska ni vara där? Vad ska ni mer se/göra än Venedig?

• Piggelin1

Ab Fab - tack förresten för länken till stället utanför Halmstad, vad fint det såg ut att vara. Helt missat detta! Hemmablind, eller vad var det jag sa? Eller så kan det ju iofs också bero på att jag inte bott i Halland på drygt 20 år...

Lappis - den Växjö-restauranten har jag också läst om - har inte den en stjärna? Eller jag kanske blandar ihop den med ngn annan.

Häpp, dags att jobba lite!

• Piggelin1

Lappis - ett snabbt inlägg & tips bara - jag fick massor av fina blomsterbud när jag fyllde 40 i januari. Vi var ju borta två dgr ism födelsdeagen, men alla hade varit sådär fiffiga & lämnat mitt mobilnummer till blomsteraffären/budet, så att de skulle ringa & kolla innan de körde ut blommorna. Eftersom vi var bortresta i två dgr, så bestämde vi (jag & blomsteraffären) helt enkelt när de ringde, att de skulle leverera blommorna när vi kommit hem istället Så fick jag pinfärska blommot en dag senare istället!

Ab Fab - Dubai - najs! Hur länge var du där?! JObbet eller privat? Berätta mera!

Telis - om ni kommer förbi västkusten i sommar är ni hjärtligt välkomna till oss!

• Piggelin1

Gomorron tjejer

Hur har ni det? Igår blev det första utelunchen för i år - uteserveringen på saluhallen Briggen med två kollegor. Yummie!

Hoppas ni haft en bra påsk - jag tog två dgr extra ledigt i förra veckan - superskönt!

Annars så är jag alldeles lycklig i resesjälen, i förrgår bokade vi en vecka i Nice/Rivieran i juni. Ska bli så himla underbart att komma iväg en sväng & få lite sol & bad & kuska runt. Mannen & jag var där en långhelg i maj för några år sen (4?), men det känns som om vi bara hann snudda vid allt som fanns att se, så det blir skoj att komma dit igen.

Barnfria helgen med mannen (som hade bokat lyxigt hotell i Malmö) för några veckor sen fick vi tyvärr ställa in - jag åkte på magsjuka eftermiddagen innan Men vi ska försöka hitta en annan helg istället, så det blir säkert av så småningom. Åker till Oslo & mannens syster (har inte varit där sen jag var 25!) om ett par veckor & sen i maj ska vi cykla lite längs Göta Kanal med några vänner & bo på ett mysigt B&B. Känns som om ambitionsnivån är rätt lagom & lika oss emellan - ingen av oss måste cykla till varje pris, ösregnar det kan vi ju alltid åka bil istället

MrsB - har själv inte varit på Gotland sen jag var elva, så jag kan inte tipsa om ngt...!

Ooops, nu kom visst chefen (ny IGEN!) & han har full koll på min skärm, så jag får nog avsluta...
    Kram på er

• Piggelin1

Hej hej igen,

Lappis - jag tror att jag har tips sparade både från dig & Tinga - men jag ska dubbelkolla! Vill minnas att du hade restauranttips i Mougins, borde ha det sparat ngnstans. Gissar att vi siktar på köra de flesta resturantbesöken dagtid, eftersom lilltjejen är med. Ibland funkar det att ha henne med kvällstid, men som tex i Paris i höstas kändes det som om vi mest höll på att riva stället Å andra sidan är hon äldre nu - jaja, det ger sig! Vi kör trial & error som vanligt
    Har för mig att det fanns en marknad inne i Nice med massor av frukt, grönsaker, inlagda oliver & annat gott - kan nog tänka mig att shoppa en del gott där & äta i lägenheten vi ska bo i Shoppa mat lokalt är ju superkul!

Lappis förresten, hur långt är det till italienska gränsen från Nice? Har ett svagt minne av att en fd kollega var där för massa år sen & pratade gott om ngn by precis vid gränsen. Dock ingen aning om vad den hette.

GötaKanal-turen ska bli kanonmysig, det är i trakterna runt Sjötorp vi ska cykla, dvs mellan Vänern & Vättern. Ska bo här: www.osterbergagard.se/

Hoppla Lappis - udda med bröllop där brud & brudgum bara träffats två ggr!?!

Förresten, när jag låg sjuk häromveckan köpte mannen en resetidning till mig - Escape. Inte speciellt inmponerad av journalistiken i den tidningen, väldigt tunn & ytlig, MEN det fanns en bilaga om NYC med, & jag tänkte genast på dig Lappis! Antingen så scannar jag den & mailar den till dig eller så letar jag upp ett kuvert & frimärke & skickar det med snigelposten. Hittar jag din adress på hitta.se?

Underbart vårväder i Gbg idag, tyvärr inte ute nu på lunchen, men fick iaf en promenad mellan några byggnader här på fm -alltid ngt! Hoppas att det fortsätter så i helgen!

• Piggelin1

Gomorron!

Ajdå Ab Fab, lite extra tid i London ser jag. Hoppas att det går bra med förja & hyrbil idag! Träffade några engelska kollegor igår em, som skulle flyga hem senare, men det lutade åt hyrbil även för deras del. OM de fick tag på ngn vill säga, hörde att hyrbilar tar skut också, hertz skulle inte ta emot nya bokningar förrän på måndag
    En av mina närmaste kollegor har planerat att flyga i jobbet till KL/Malaysia idag & sen vidare till Sidney om en vecka, men det lär ju bli uppskjutet några dgr. Snopet! Hyrbil & färja är ju inte riktigt aktuellt i hennes fall

Ska Tinga till Japan?! Coolt! Min syster var där med sin familj för drygt en månad sen & de var alla supernöjda.

Champagne, åhhh, vill också! Mannen & jag får absolut se till att åka dit på nytt så småningom! Bil skulle jag absolut ha om vi åker dit igen, vi vill ju kunna åka runt bland de olika vingårdarna. Vi bodde på ett supermysigt hotell i en liten by strax uatnför Epernay, som vi hittade av en ren slump www.touraine-champenoise.com/accueilgb.asp Åt en underbar middag där med. Minns fortfarande att Richard Juhlins Champagnebok låg i receptionen med dedikationen "To my favorite hotel in Champagne!"
    Sen minns jag att via hans bok fick vi tips om en champagnebutik inne i Epernay, otroligt välsorterad & det var "Madame xxx" som drev den. Är rätt säker på att jag skrivit ut adressen här i en annan tidigare restråd, men har glömt det just hu. Ska dock finnas sparat hemma, om intresset finns!

Tinga - härligt med barnfri helg & besök på PM! Var inna på deras hemsida nyligen, såg kanon ut!

E11a, vad trist med maken som fastnat i Zurich! Hoppas han kommer hem snart!

Ab Fab - den där bokhandeln du skrev om - den har jag också varit inne i - där kunde man strosa runt läääänge

Imorgon drar vi för övrigt till Oslo - tur att vi ska ta bilen & inte flyga Enligt mannen tar det numera bara tre timmar att köra, så då är vi ju snabbt uppe. Inte varit där på typ femton år Ska hälsa på mannens syster lör-sön. Kul att komma iväg en sväng!

• Piggelin1

Men där var du ju, Tinga Hej!!!
    Aha, det var nu i helgen ni ska iväg, fick för mig att det var om en vecka eller två. Hoppas att ni får det alldeles superskönt & härligt!

• Piggelin1

Strax möte, måste avsluta!
    Ha en bra helg tjejer!

• Piggelin1

Ahhhh, sex veckor, Tinga!!! Vart ska ni då?! Är det den där Asienresan som ni hade tänkt göra i vintras som ni fick ställa in?

Svar på tråden Tips & tricks