Jag och min sambo reste i Tanzania 4 veckor i somras (2009) och jag håller med om att det är helt underbart - ett land som har allt!
Vi tillbringade en vecka på safari och var då i Tarangire, Manyara, Serengeti och Ngorongoro. Därefter besteg vi Kilimanjaro, Marangurutten på 6 dagar totalt, och sist hade vi 10 dagar på Zanzibar och var då i Stonetown (underbar stad), Nungwi (vackert!) och sist pärlan Jambiani på sydöstra sidan, helt underbart avkopplande ställe som jag gärna åker tillbaka till. (Min sambo friade för övrigt till mig i månskenet på stranden i Jambiani!) Vi hade dessutom lite strödagar i Arusha mellan de olika turerna.
Vi köpte ingen paketresa utan bokade flyg och pusslade sedan ihop resten av resan på egen hand med Lonely Planet som hjälp. Det finns en uppsjö av reseföretag som organiserar safari, vandringsturer etc och jag rekommenderar att ni letar noga då kvaliteten verkar variera en hel del. Det finns också resebyråer, t ex African Safari Company, Äventyrsresor etc som ordnar allt från början till slut, men då blir priset ett helt annat än om ni bokar själva. Vi sparade ca 10 000-15 000 kronor per person genom att göra resan på egen hand så för oss var det värt det extra jobbet.
Som sagt, jag kan varmt rekommendera Tanzania - otroligt vackert land, härliga människor och hur mycket som helst att se och göra. Jag vill absolut åka tillbaka dit!