• Malla och Mojje

Tips på Afrika-resa!!?

Vi funderar på bröllopsresa till Afrika i höst/vinter. Ttanken är att åka på Safari men också att kombinera detta med sol och bad någonstans. Har inte bestämt om vi ska åka till Sydafrika eller någon annan del - tex Tanzania. Det finns massor av paketresor hos Ticket men jag vill gärna höra om någon har några tips eller erfarenheter? Är det säkrast att önska sig presentkort på Ticket - der verkar ha mest?! Tack!

• Svar på tråden Tips på Afrika-resa!!?
  • Happyeverafter

Har själv bott en längre tid i Tanzania och just därför är jag väl partiskt när jag tycker att Tanzania har alldeles underbar safari. Självklart är det samma djur och växter (så gott som) i Sydafrika men i Tanzania finns Afrikas högsta berg, Afrikas största sjö, världens största krater (Ngorogoro), platsen för människans "födelse", Rift Valley, Serengeti och sist men absolut inte minst ZANZIBAR. Jag skulle kombinera en veckas safari med en vecka ute på Zanzibar (eller mer). Man orkar inte åka på safari mer än en vecka eftersom det är rätt varmt, skitigt och skumpigt och efter några dagar känner man sig rätt "mätt på intryck". Zanzibar är underbart. Älskar Paje och Nungwi och om man tar en båttur ut från någon strand så kan man komma till de mest fantastiska stränder - kritvit sand och turkost vatten och suverän snorkling.
    Jag har alltid rest på egen hand så jag vet tyvärr inte om Ticket är bäst!

• BMTS

Jag och min sambo reste i Tanzania 4 veckor i somras (2009) och jag håller med om att det är helt underbart - ett land som har allt!

Vi tillbringade en vecka på safari och var då i Tarangire, Manyara, Serengeti och Ngorongoro. Därefter besteg vi Kilimanjaro, Marangurutten på 6 dagar totalt, och sist hade vi 10 dagar på Zanzibar och var då i Stonetown (underbar stad), Nungwi (vackert!) och sist pärlan Jambiani på sydöstra sidan, helt underbart avkopplande ställe som jag gärna åker tillbaka till. (Min sambo friade för övrigt till mig i månskenet på stranden i Jambiani!) Vi hade dessutom lite strödagar i Arusha mellan de olika turerna.

Vi köpte ingen paketresa utan bokade flyg och pusslade sedan ihop resten av resan på egen hand med Lonely Planet som hjälp. Det finns en uppsjö av reseföretag som organiserar safari, vandringsturer etc och jag rekommenderar att ni letar noga då kvaliteten verkar variera en hel del. Det finns också resebyråer, t ex African Safari Company, Äventyrsresor etc som ordnar allt från början till slut, men då blir priset ett helt annat än om ni bokar själva. Vi sparade ca 10 000-15 000 kronor per person genom att göra resan på egen hand så för oss var det värt det extra jobbet.

Som sagt, jag kan varmt rekommendera Tanzania - otroligt vackert land, härliga människor och hur mycket som helst att se och göra. Jag vill absolut åka tillbaka dit!

• brajt

Vi var i Sydafrika hösten 2008. Vi var bl.a. på safari i Krüger Parken och det var jätte häftigt. Åkte med min sambos familj och det var dom som ordnade allting så jag vet inte vart man ska vända sig för att boka, vet bara att det var härligt och kan rekomendera det. Fick ju se The Big 5. :)
    Vi var även i St Lucia som ligger vid kusten och det var härligt där med. Kan verkligen rekomendera Sydafrika!

• Malung86

Kan även jag rekommendera Sydafrika var där 2005.

I Kapstaden och Port Elizabeth.
    Vi åkte på safari utanför Port Elizabeth det var häftigt. Kommer tyvärr inte ihåg vad parkerna heter.

Kapstaden är en färgrik och kontrastrik stad. Väl värt att besöka.

• E11a

Jättebra lodge i Selous Tanzania
    www.sand-rivers-selous.com/

Kan också rekommendera att köra runt på egen hand i Namibia ... men man badar inte på den kusten.

Tycker att ni ska titta på Mosambique för sol och bad. Har ännu inte varit där själv men förstått att det ska vara bra.

• Greyhound

Malung86 menar mojligtvis Addo Elephant Park. Det ar den storsta parken i omradet och har Big 5. Jag har ocksa varit dar. Sag inga lejon, men mycket andra djur (elefanter, bufflar, anteloper, zebror, strutsar, vartsvin, etc). Kruger ar mycket storre och du har storre chans att se alla 5. Ett plus med Addo ar att det inte finns malaria och du kan kombinera det med delfin/val/hajsafari eftersom parken gar anda ner till Indiska Oceanen. Du kan ocksa gora ridturer genom delen av parken som inte har rovdjur. Aker du under deras sommar har du ocksa badmojligheter. Ett av varldens basta stallen att surfa ar i narliggande Jeffrey's Bay om sant ocksa ar av intresse. Billabong har tavlingar dar varje ar.

• Greyhound

Ett annat stalle som kan vara bra djurmassigt ar Botswana. Har vanner som taltat dar och vaknade med elefanter utanfor. Och det var inte i en park. Den valdigt laga brottsligheten ar ocksa ett plus (Sydafrika har skrammande statistik, men sa lange du ar forsiktig och vet vad du ska undvika ar det ocksa helt ok). Okavango-omradet tror jag har en del

Svar på tråden Tips på Afrika-resa!!?