• Miss Sofie

Italien tips någon?

Hej,
    Nu har vi börjat fundera på smekmånaden och vi funderar lite på Italien, men vet typ inget om det och behöver därmed en massa tips!

Det vi vill ha är lite sol, bad och god mat men det skulle även vara trevligt att vandra lite eller sånt. Rom känns inte så lockande utan vill ha mer natur, men å andra sidan vet vi ingenting om Rom heller :)

Är det någon som har rest runt lite i Italien? Hur är det att hyra bil är det dyrt? Hur går det med språket? Vi talar ju inte italienska.

Vi är tacksamma för ALLA tips!

• Svar på tråden Italien tips någon?
  • Happyeverafter

Italien är toppen och språket är inget problem för alla unga talar engelska och de som inte talar engelska bryr sig inte om att de inte kan kommunicera med dig - de talar på ändå!
    Italien är ganska dyrt just nu med tanke på boende och mat men om ni kan tänka er att bo på Hostels så blir det ju lite billigare.
    Har släktingar som reste med www.miaitalia.se och de älskade det. Bra mat och vackert boende vid västkusten. Då ingick en del utflykter också - som Pompeji och något mer. Annars är Italien tämligen enkelt att resa i på egen hand och egenligen behöver man inte tillhöra någon vandringsgrupp för det är nästa vackert att vandra var som helst - både i stad, på landsbygd, vid kusten och uppe i bergen (Bergamo är en pärla och Ryanair flyger dit nästan gratis men då är det långt till hav och bad...).
    Hoppas att det har varit till någon hjälp!

• Miss Sofie

Tack det är jätte bra! Mer tips någon?

• fru AM

JAg tror att Sicilien skulle vara ett bra resmål för er - där finns det både natur att vandra i/åka på utflykt till och fina stränder, gudomlig mat och gott vin. Om ni är på norra Sicilien så kan ni hyfsat lätt åka på utflykt till de eoliska öarna också.

Angående Italien i stort så kan ni titta på t ex www.in-italia.se - där kan man hitta boende i såväl hyrt hus som hotell samt lite information om olika resmål

• BrideBecks

Jag kan verkligen rekommendera att stanna till i Rom i några dagar, även om man inte har det som huvudmål. Rom är verkligen en fantastisk stad att upptäcka med alla lämningar från Romartiden. Vi flög till Rom i sommar och var där i tre dagar innan vi reste vidare med tåg till Toscana. Från Termini station kan man resa i princip överallt med tåg i hela Italien känns det som. Vi reste till en resort i Toscana. Väl där hyrde vi bil och reste runt till olika vingårdar, upp till bergen och så vidare. Helt underbart! Och som sagt, italienarna pratar på även om de inte kan engelska och man lyckas på något vis förstå varandra ändå till slut. Jag tyckte det var charmigt och de ville verkligen lära en att förstå vad de pratade om.

• Megi

Har varit i Milano för någon månad sen och funderaar på att åka igen, Hur fiint som helst! Ganska dyrt är det där, men helt underbart vackert!

• say yes

åker inte ryan air dit? Tror de åker till ett par ställen i italien. (om man vill spendera mer på boende o aktiviteter)

• say yes

annars är Costa Smeralda på sardinien helt gudomligt! Har vart där och det var helt galet bra! tyvärr var det otroligt dyrt

• Miss Sofie

Tack så mcyket för era tips! Synd bara att det verkar vara så dyrt :)

• scimmietta

Södra Italien är billigare än norra Italien. Och vill ni ha sol och bad är den södra delen den ni ska välja. Kalabrien är på väg upp nu och bland annat solresor arrangerar resor dit.
    Större städer är så klart dyrare (Venedig, Milano, Rom, Florens) men det går att hitta billigare hotell och restauranger också om ni går lite utanför turiststråken.
    Italien är inte dyrare än Sverige men samtidigt går det ju inte få samma låga priser som för 10 år sedan i och med euron.
    resfeber.se kan ni hitta secret hotels i de större städerna. 4 och 5-stjärniga hotell till vrakpriser. Bodde jättebilligt på ett underbart hotell i Venedig på det sättet.
    Sen beror det ju lite på vad ni vill göra.

• scimmietta

Södra Italien är billigare än norra Italien. Och vill ni ha sol och bad är den södra delen den ni ska välja. Kalabrien är på väg upp nu och bland annat solresor arrangerar resor dit.
    Större städer är så klart dyrare (Venedig, Milano, Rom, Florens) men det går att hitta billigare hotell och restauranger också om ni går lite utanför turiststråken.
    Italien är inte dyrare än Sverige men samtidigt går det ju inte få samma låga priser som för 10 år sedan i och med euron.
    resfeber.se kan ni hitta secret hotels i de större städerna. 4 och 5-stjärniga hotell till vrakpriser. Bodde jättebilligt på ett underbart hotell i Venedig på det sättet.
    Sen beror det ju lite på vad ni vill göra.

• gonzor83

Vi funderar på att ta en vecka i Kalabrien. Gifter oss i slutet av juli och tänkte åka i början av augusti. Vi har inte så mycket pengar till bröllopsresan men tyckte att solresors kalabrien verkade supermysigt och romantiskt!

• Mrs Key

Jag kan tipsa om att ha Terracina som utgångspunkt. Det är en lite mindre fiskeby/badort på västkusten. Det susar inte charterresmål om denna ort utan de turister som främst är där är italienarna själva.

Utgår man från Terracina kan man få med mycket:
    Capri och Pompeji ligger söder om Terracina, det tar ca 2 h till Napoli och sedan kan man antingen ge sig över till Capri som är en helt magisk ö med fantastisk natur MEN aningen för liten för att spendera hela semestern där om man lätt blir rastlös, som jag. Ska man till Pompeji får man fortsätta landsvägen en bit till söderut från Napoli - då får man med en gnutta kultur också på sin resa.

Och får man inte nog med kultur kan man från Terracina åka tåget till Rom, det tar en timma, funkar hur smidigt som helst och kostar inte ens hundralappen tur och retur för en person.

Det var mitt tips... :)

• Malla och Mojje

Mitt tips: googla på "Cingue Terre". Jag har varit där - helt underbart mysigt och speciellt!

• E11a

Amalfikusten är fint - gillar Capri
    Man klarar sig bra på Engelska

• gonzor83

Vi har nu bokat en vecka i Kalabrien från Solresor på hotellet "nettuno sun beach":

www.solresor.se/en/Booking2/Step3/

Verkar supermysigt och lugnt så vi kan ängna oss åt batt bara vara med varandra vid stranden och olivlundarna ;)

• LasVegasBrud

Italien är verkligen underbart! Vi har flugit med Ryan air till Bergamo, stannat där en dag eller två (gammal fin stad) därefter tagit tåget till Milano (inte min favoritstad precis), stannat i Genoa (fin lite större kuststad) och sedan åkt vidare med tåg längs kusten mot Frankrike. Vårat absoluta favoritställe är staden/byn Alassio. Den ligger någon timme från franska gränsen. Underbart mysigt ställe vid havet. För övrigt så är tågförbindelserna både bra och billiga så det är enkelt att ta sig runt. Lycka till!

• vimmsan

Vi ska åka med Fritidsresor till Italien med tåg då min blivande man inte gillar att flyga. De har olika temaresor man kan välja bland. Vi har valt en variant där vi bor några dagar vid Gardasjön i norra Italien och sen några dagar i Rom och så avslutar vi med en dag i Verona. Det blir lite blandning av både bad och storstad. Du kan läsa mer om deras resor på: http://www.fritidsresor.se/resor/Resa-med-tag/Blue-Traintagcharter/

Svar på tråden Italien tips någon?