• shiine1986

brudbukett så viktig?

Jag hade bestämmt mig för att inte ha någon brudbukett på vårat bröllop. Anledningen är att jag har ett två årigt barn som jag vet kommer springa fram till oss så jag vill ha handen ledig så att jag an hålla honom i handen. Men nu är det så att jag har en kompis som säger att brudbuketten är superviktig och att den är en symbol för något? Har aldrig hört det förut så är dt någon som vet vad den är för symbol och varför den är så viktig? Trodde mest att man hade den för att den är fin och en traditon.

• Svar på tråden brudbukett så viktig?
  • Sörön10

en handledsbukett kanske? fungerar som ett armband, du behöver inte hålla i nåt! den ska väl traditionsenligt vara en gåva från mannen till kvinnan. vet inte mer om det..

• mrsJR

Det beror väl på hur viktigt du tycker det är med symboler och traditioner, vill du inte ha en brudbukett så strunta i det, det är ju ditt bröllop. Om din kompis tycker det är så viktigt får hon väl ha en på sitt bröllop.

Förr var det brudgummen som köpte brudbukett till bruden och färgerna på blommorna representerade olika känslor han hade för bruden men så är det inte riktigt längre. Nu anpassar man ju buketten efter färgtema och årstid.

• Eileme
    Sörön10 skrev 2010-01-20 17:33:12 följande:
    en handledsbukett kanske? fungerar som ett armband, du behöver inte hålla i nåt! den ska väl traditionsenligt vara en gåva från mannen till kvinnan. vet inte mer om det..
    Jag hade själv inte tänkt ha någon brudbukett...men en handledsbukett var ju en superidé!!
  • Karolina1980

Hej,
    Jag förstår dig. Har dock själv inga barn men förstår dig som sagt. Tycker dock att det vore synd om du inte hade en brudbukett i handen med tanke på att det är en sådan sak som på något vis är så självklar. Kan du inte beställa en handledsbukett då?

Bukettens färg, sorters blommor har olika betydelser. Ljusa färger så som vitt, står för renhet och oskuldsfullhet. Själva buketten finns det ingen skrock om. Om du inte skall kasta iväg den, för då finns det ju en betydelse med det. Den som fångar den står näst som brud.

Själv tampas jag med att jag inte vill lägga för mycket pengar på blommor. Blommor till brudgum, 2 tärnor, marskalk, brudnäbb, blombåge m.m.. Men jag har väl börjat förstå hur viktigt det är utåt sett. Folk tar den biten för givet liksom. Kanske löjligt att vara så påverkad av det men det är jag.

Lycka till!

• shiine1986

Tack för alla svar!
    Har en inte ens tänkt på att det finns handledsbukett, men det var en super idé.
    Vill inte heller lägga för mycket på blommor men det känns som det är en bit som är svår att spara in pengar på om man inte gör alla binderier själv.

• a n n a

Vid min förra vigsel hade jag ingen bukett - ingen kunde förklara för mig dess symbolik. Den enda förklaring jag fick var "då vet du var du ska ha händerna" - urdumt!

Men jag gillar den med att Den Blivande ska köpa buketten, min Blivande har åtminstone betämt dess färg :)

• Frulle

Jag ville först inte ha bukett, men OJ va jag hade ångrat mig om jag inte hade haft nån!!!!!!

Och du håller ju ändå inte i buketten där framme typ. Den ger man ju till sin tärna.

• say yes

skall ens m2b köpa buketten??? Är det en tradition? Är det många som låter sin m2b köpa och fixa med brudbuketten utan att man vet ngt om färg, blommor och morm?? :-P

• a n n a

klart man litar på sin Blivande :)

• KatjaB

say yes skrev 2010-01-20 19:29:56 följande:

skall ens m2b köpa buketten??? Är det en tradition? Är det många som låter sin m2b köpa och fixa med brudbuketten utan att man vet ngt om färg, blommor och morm?? :-P
    En gammal tradition ja, men så länge sedan är det inte som man tillämpade det. Min pappa beställde mammas brudbukett, hon älskade den, med rosor och orkidéer i. Lite romantiskt tycker jag att det är att hon alltid säger att brudbuketten var så fin, att pappa valde den.

Dock ska jag väl tillägga att jag själv som är utbildad florist och har väldigt klar bild över vad jag vill ha, plus att jag vill göra min egen bukett, inte alls är inne på att min blivande man skulle få beställa min bukett.
  • 20th century fox

Är det inte bättre att du ber någon släkting om hjälp så du inte behöver oroa dig att barnet springer fram helt plötsligt?
    Iof är det kanske lite charmigt tycker jag men om du blir stressad av det måste det ju finnas någon som kan hjälpa dig?

Tycker inte du måste ha bukett om du inte vill! Det är ett fritt land vi lever i ;)

• Paja

min m2b har bestämt sagt att jag inte har med buketten att göra :D jag får aldrig blommor av honom så nu ville han köpa de blommor vi alltid kommer att minnas :D

• Paja

gah, radera hälften ju,

men annars kan ni ju ha en handledsbukett men han bestämmer hur den ser ut... lite roligt är det ju faktiskt!

• passionsblomman

Brudbuketten har ingen annan symbolik än att den från början var en gåva på bröllopsdagen från brudgummen till bruden.
    I dagens kontrollsamhälle där bruden själv styr och ställer med precis allt så har det i stort sett försvunnit. Inte många låter mannen välja brudbukett längre. (Lika lite som de låter pappa ordna med festen.)

Det där med färger och betydelse är faktiskt mest bara någon slags etablerad sägan. För länge sedan vid Franska hovet hademan lite av ett hemligt språk där man kurtiserade med hjälp av blommor och de små meddelanden som de fick stå för. Som att gult stod för svek, blått för längtan etc.

Det här har aldrig varit något som vanligt folk egentligen hållit på med och jag skulle påstå att det enda som idag är ganska vedertaget är att röda rosor är ett uttryck för kärlek och att man därför kanske ska tänka sig för vem man väljer att ge tio långskaftade röda Passion till...

Det var förr vanligt med vita blommor vid begravning, men vitt är en stor modefärg idag och en av de absolut vanligaste färgerna bland unga och medelålders kvinnor i fråga om favoritfärg. Det har definitivt mer med inredningstrender än med oskuldsfullhet att göra.

En brudbukett är ett smycke och inte mer nödvändig än någon särskild klänning eller fina skor.
    Och precis som med klänning och skor är det högst individuellt hur viktiga de olika detaljerna är inför bröllopet.

Som florist så ärblommor en så självklar del av vem jag är, att de naturligtvis också skulle vara viktiga ifall jag gick och gifte mig. Skor är inte alls lika petigt.

Svar på tråden brudbukett så viktig?