• April 99

vad är skillnaden på värdpar och toastmadame och toastmaster?

säkert en självklarhet för många!
    Men kan jag inte skriva värdpar istället för toastmadame och toastmaster. Visserligen vi som bjuder in till bröllopet. Men jag tycker det låter bättre med "Värdparet för dagen är..." Än Toastmadame och toastmaster för dagen är namn och namn..."

blir det fel då?

• Svar på tråden vad är skillnaden på värdpar och toastmadame och toastmaster?
  • didis

Med värdpar menas vanligen brudens föräldrar eftersom de betalade bröllopet var det också de som var värdar för det. Nuförtiden betlar de felsta brudpar själva (väl?) och då är egentligen brudparets själva värdpar.

Toastmaster fördelar talen under middgen och är den som är "ansvarig för trivseln" - dvs om det skulle bli pinsamt tyst så ska han/hon sjunga en sång, steppa eller vad som helst som drar igång festen. Lite förenklat.

Här på BT låter många toastmaster och värdpar vara ungefär samma sak har jag märkt och inget fel i det. Om ni vill att folk ska anmäla tal några dagar före festen så skriv gärna att värdparet tar emot anmälningarna (eftersom det traditionellt är tostmasterns jobb) annars är det alltid någon som tänker "jaha, de har ingen toastmaster - då vill de inte heller ha tal".

• Zia 20090618

Hmm..vi har alltid tänkt att ett par vänner till oss ska agera "värdpar", i den mening vi tänkt oss. Men nu verkar min kära mor och hennes man vara intresserade att bidra både ekonomiskt och rent praktiskt.. Så då blir väl de värdpar och våra 2 vänner toastmaster & toastmadame.

Svar på tråden vad är skillnaden på värdpar och toastmadame och toastmaster?