• Kiimen

Rosfärger

Hej!
    Jag skulle vilja veta vad ni tycker och tänker ang rosfärger.
    Jag skall ha 8st stora röda rosor i handen med gröna blad och murgröna.
    Mina små tärnor funderar jag på att de skall ha 4st vita rosor i händerna då de skall ha röda klänningar. har nu fått veta att man inte "ska" ha vita rosor på ett bröllop utan på begravningar men jag vill ha vita rosor med.

Tycker ni jag skall göra som jag vill eller vad vissa andra tycker?

• Svar på tråden Rosfärger
  • Sebastiána

Klart att du kan ha vita rosor. det finns så mycket onödigt tyckande. Jag har varit med på begravningar där det varit röda och rosa rosor också!

• Kiimen

tack, jag tyckte nämligen att eftersom de skall ha röda kläningar så blev det öite mkt rött om de skall ha röda rosor, för i övrigt ska det bara vara röda rosor...

• KatjaB

klart du ska ha vitt om du vill ha det, däremot så tycker jag att du ska ha ett ojämt antal rosor, så att det blir en jämnare bukett

• Kiimen

har tänkt på det med ojämnt antal också men hittade då betydelserna med antalen då:
    Åtta blommor: Jag förblir dig trogen intill döden
    Fyra blommor: Jag ser upp till dig och är dig tacksam

Men vet inte om jag kommer ha 8 och 4 tänkte mig först 10 eller 7 beroende på storleken...
    samma med tärnornas bukett

• KatjaB

ok, ja det har ju större betydelse ju färre blommor du har, eftersom det blir lite fyrkantigt med tex 4 blommor, men har det en betydelse för dig med antalet, så kör på det

• passionsblomman

Det är bara dumheter att det skulle finnas begravningsblommor! Jag tror jag sagt det tusen gånger men jag säger det igen.

Det är tveklöst en av de vanligaste föärgerna på blommor idag då yngre personer väljer-i ALLA sammanhang. Vitt är ett högst modernt färgval.

Förr i världen däremot, var vitt väldigt vanligt på begravningar, så många äldre förknippar vita liljor inte alls med Homestylade innerstadsvåningar utan med just begravning.

Vad gäller antal så har KatjaB helt rätt-det är inte det vanliga att man bygger buketter med jämna antal rosor. Fast fyra brukar man ju ta, -en i mitten och tre i kring. Just för att inte få en fyrkant, som du får med fem tex....

Och det är dessutom väldigt mycket svammel i omlopp om att olika färger eller olika antal skulle betyda ditten eller datten.

I själva verket är väl det enda som är lite vedertaget i Sverige möjligen att man inte ger en tre eller tio, tolv etc röda rosor till någon om man inte vill visa sin kärlek.

Så egentligen betyder de där olika antalen ingenting, utom om du väljer att de ska betyda det, vilket ju har ett värde i sig.

Jag tycker du ska prata ihop dig med din florist och då får du ju chans att se irl hur de olika antalen kommer att se ut mer konkret!

• Kiimen

tack så jättemycket för svaren.

Svar på tråden Rosfärger