Det är bara dumheter att det skulle finnas begravningsblommor! Jag tror jag sagt det tusen gånger men jag säger det igen.
Det är tveklöst en av de vanligaste föärgerna på blommor idag då yngre personer väljer-i ALLA sammanhang. Vitt är ett högst modernt färgval.
Förr i världen däremot, var vitt väldigt vanligt på begravningar, så många äldre förknippar vita liljor inte alls med Homestylade innerstadsvåningar utan med just begravning.
Vad gäller antal så har KatjaB helt rätt-det är inte det vanliga att man bygger buketter med jämna antal rosor. Fast fyra brukar man ju ta, -en i mitten och tre i kring. Just för att inte få en fyrkant, som du får med fem tex....
Och det är dessutom väldigt mycket svammel i omlopp om att olika färger eller olika antal skulle betyda ditten eller datten.
I själva verket är väl det enda som är lite vedertaget i Sverige möjligen att man inte ger en tre eller tio, tolv etc röda rosor till någon om man inte vill visa sin kärlek.
Så egentligen betyder de där olika antalen ingenting, utom om du väljer att de ska betyda det, vilket ju har ett värde i sig.
Jag tycker du ska prata ihop dig med din florist och då får du ju chans att se irl hur de olika antalen kommer att se ut mer konkret!