• ovintero

Augusti blommor

Behöver hjälp, vad finns det för blommor i våra trädgårdar i slutet av augusti? Jag gifter mig den 28/8

tacksam för svar!!

• Svar på tråden Augusti blommor
  • Pepparkakan81

Hej,
    Jag ska också gifta mig i augusti, fast den 7:e och vi har funderat på gladiolus, de blommar då och är himla maffiga

• Kantarella

Gifter mig oxå den 28/8, och funderar på blommor för fullt... Vill ju ha en överlag BLÅ bukett, men har ingen aning om vad det finns för något vid den tiden... Kanske kan man försöka med blåfärgade rosor? Suck, noll koll.

• Mmi87

Gifter mig den åttonde och vill ha lila! Undrar när det är dags att ringa runt och fråga om det är möjligt, ringde i januari men fick till svar att det var för tidigt för dom att veta? Kanske borde ta och välja en annan florist.

• passionsblomman

Lila vad?

Mmi87 skrev 2010-03-13 19:47:20 följande:
    Gifter mig den åttonde och vill ha lila! Undrar när det är dags att ringa runt och fråga om det är möjligt, ringde i januari men fick till svar att det var för tidigt för dom att veta? Kanske borde ta och välja en annan florist.
  • Getivia82

Jag vill också lila blommor och undrar vad det finns för blommor.

• passionsblomman

Det finns mängder av blommor i lila. Det är mest frågan om vilken ton ni vill ha. I själva verket så är nästan allt som ofta kallas blått mer lila, och riktigt riktigt blå är inte så många blommor.

En annan vikitg fakror är vilken typ av bukett ni är ute efter. Alltså vad för känsla, stil och stuk har ni tänkt er?
    En brudbukett ska matcha helheten och vara lite "pricken över i", så frisyr, klänning, miljö, och så vidare har betydelse.

Rosor finns numera i flera lila nyanser, alltfrån lite "gammeldags" till mer klara toner. Kallor, Dahlior, Prärieklocka, olika sorters Campanula, Orkidéer, Chrysanthemum, Freesia, Stormhatt etc etc.

Klarblå blommor är exempelvis Gentiana och Riddarsporre och om du har tur kan du fa tag i Anemoner också. Och glöm inte den underbara Hortensian!!!
    Jag avråder från färgade blommor i buketten då det kan bli ödesdigert för kläder, men det GÅR naturligtvis att ha färgade rosor, men då får man vara MYCKET försiktig.

• Mmi87

Jag är inte så intresserad av vilken blomma, har ingen koll på sånt! Det är mer färgen jag är ute efter mellan lila till mörk lila är det jag "går med på" om man frågar min bridezilla sida. Inget blått!

Måste man ha lite koll på blomsorter? Det kan vara bra och veta får då är det dags att börja googla. Jag har mitt första bröllop i Maj redan men inte i Sverige så det kanske börjar bli lite tajt..

Kan man bara förmedla en känsla till floristen så kan dom rekommendera?

• Mmi87

tack så väldigt mycket för all information! Nu har jag en massa att googla på.. "lila blommor" gav ju bara så mycket..

passionsblomman skrev 2010-03-14 11:38:17 följande:
    Det finns mängder av blommor i lila. Det är mest frågan om vilken ton ni vill ha. I själva verket så är nästan allt som ofta kallas blått mer lila, och riktigt riktigt blå är inte så många blommor.En annan vikitg fakror är vilken typ av bukett ni är ute efter. Alltså vad för känsla, stil och stuk har ni tänkt er?En brudbukett ska matcha helheten och vara lite "pricken över i", så frisyr, klänning, miljö, och så vidare har betydelse. Rosor finns numera i flera lila nyanser, alltfrån lite "gammeldags" till mer klara toner. Kallor, Dahlior, Prärieklocka, olika sorters Campanula, Orkidéer, Chrysanthemum, Freesia, Stormhatt etc etc.Klarblå blommor är exempelvis Gentiana och Riddarsporre och om du har tur kan du fa tag i Anemoner också. Och glöm inte den underbara Hortensian!!! Jag avråder från färgade blommor i buketten då det kan bli ödesdigert för kläder, men det GÅR naturligtvis att ha färgade rosor, men då får man vara MYCKET försiktig.
  • passionsblomman

Mmi87, jag nämnde blå sorter för att det efterfrågades av Kantarella. Och lila för att Getivia82 ville ha sorter.

EGENTLIGEN behöver du inte ha koll på ett smack av blommor. Bara du vet vad för känsla och stil du vill ha. Det är blommorna och kreativa lösningar som är floristens grej att ta fram. Du behöver inte googla en enda blomma annat än om du vill.

I själva verket är det bättre både för floristens frihet oh förmodligen din plånbok OCH slutresultatet om bruden själv inte är helt låst vid särskilda sorter.
    är det färg som är viktigast, ja då ska du helt enkelt se till att ha med dig exempel på den färgen/färgerna till floristen.
    Har man inbjudningskort, en provbit från klänningstyget eller vad som helst annat så är det ju vägledning nog.

• Getivia82

Tack tipsen passionsblomman!!

• passionsblomman

Jag glömde säga att i mitt galleri finns en del exempel på blommor och i min presentation ligger ett par länkar man kan söka fler genom. Ifall man vill kika runt själv menar jag.

Färdiga buketter länkar jag dock aldrig till, för att inte råka hamna i någon reklamfälla.

• Kantarella

Tack så mycket för tipsen Passionsblommen! Detta ska kollas upp... :)

Svar på tråden Augusti blommor