• Ananias

vad kan en bröllopsbukett emed 10-15 vita rosor kosta tro?

tänkte bara ha en enkel bukett med vita rosor o ev lite grönt i..och så vill ja ha den med stjälkarna kvar så de liksom är de ja håller i. inte som en tradionell som man håller i en vit grej.

va tror ni det kan kosta ca.

• Svar på tråden vad kan en bröllopsbukett emed 10-15 vita rosor kosta tro?
  • Sebastiána

Jag undrar också. Funderar på att gå till en blomsterhandel och se vad de tar för styckepris.

• Ananias

om du gör det så skriv gärna här va du lyckades luska ut

• say yes

vad kan de kosta styck?? typ 20 kr...kanske 25 om det är bröllopsbukett. om du vill ha stora, fina rosor med lång stjälk. jag hade inte gett mer än 300 iaf.

• BMTS

Förmodligen kan det kosta hur mycket som helst om du säger att det är till bröllop - borde ju vara billigare att köpa blommorna själv och binda ihop dem på egen hand (jag har tänkt mig ungefär samma typ av bukett fast med färre blommor och utan något grönt i buketten).

Min syster hade den typen av bukett fast med 10 st kallor (förvisso dyrare än rosor men ändå). Hon betalde över 2 000 kronor för sin bukett så visst kan det dra iväg! :-O

• Linadesign

Rosorna kan nog kosta ca 30 kr st om de är stora (vilket är vanligt till brudbuketter). Och sen ska de ju bindas. Sen beror det ju på ifall du vill ha en exakt färg eller sort av ros, för då kan de kosta mer, beroende på vad floristen får tag i just då. Eller om du har specifika krav på det gröna.

10-15 rosor är en rätt liten bukett, men det kanske är syftet också? Min bukett bestod av 14 rosor, 4 stora nejlikor, 6 st hortensior och lite olika gröna växter. Den var ändå ganska liten.

• Ananias

ja det är meningen. vill ha en liteno nätt

• Avalon75

Jag har köpt rosor till en "vanlig" bukett för 90 kr/styck, så det är säkert stor skillnad på olika sorter...

• FiaLottaoälsklingen

rökna med mellan 600-800 i alla fall, kan tiom bli mer beroende på dagspriset på rosor och hur stora de är. Är de små går det åt ganska många...

klart det blir billigare om du binder buketten själv, en floristbuden kostar mer eftersom det faktiskt är ganska mycket arbete med en brudbukett, mer än vad man tror.

• FramtidaFruSandberg
    BMTS skrev 2010-01-26 10:53:44 följande:
    Förmodligen kan det kosta hur mycket som helst om du säger att det är till bröllop - borde ju vara billigare att köpa blommorna själv och binda ihop dem på egen hand (jag har tänkt mig ungefär samma typ av bukett fast med färre blommor och utan något grönt i buketten). Min syster hade den typen av bukett fast med 10 st kallor (förvisso dyrare än rosor men ändå). Hon betalde över 2 000 kronor för sin bukett så visst kan det dra iväg! :-O
    Så vitt jag har förstått när det gäller blommor så har det inte att göra med att det är till bröllop utan att de ska beställa en viss färg (och sedan arbetet förstås också, som oftast är större). Jag fick en prisuppgift på 100kr/kalla och de gick bara att köpa i knippen om 10. Eftersom kallor ändå håller sig så pass bra utan oasis och jag inte är så knusslig på färgen tänkte jag dock gå till hötorget dagen innan och köpa dem för 10kr/styck och binda själv.
  • Mamsellen på smällen

Jag betalade 2000 till min florist för följande:

Brudbukett: 19 stora avalacherosor (vita) plus grönt, vitt band och pärlor
    Tärnbukett: 7 stora avalangerosor plus lite grönt
    Corsage till min man: 1 stor avalancheros, grönt och pärlor
    Corsage till marskalk: 1 ros

Murgröna i massor till borden.

Så här i efterhand så hade jag kunnat binda buketterna själv. Jag ville ha en enkel bukett. Styckpris på rosorna låg just när jag gifte mig på 28 kronor styck. (Priserna går ju lite upp o ner)

Lycka till!

• passionsblomman

Blompriserna i landet varierar något oerhört!
    Jag har nyligen lämnat Stockholm och flyttat söderut. Rosor som lätt ligger på 35-45 kr/st -och BEHÖVER göra det pga våra egna inköpspriser, hyror et, kostar här uppenbarligen sisådär 25-30 istället. Det blir stor skillnad.
    Sedan vill jag återigen försöka döda myten om att florister saltar räkningen för att det heter bröllop. Det är inte så det ligger till. Det tillkommer förutom blommorna i de flesta butiker en arbetskostnad för den tid man lägger ner innan man färdigställt en bukett. Det är ofta mer tid än man tror.

Sedan är den stora boven i det hela att man som brud oftast vill ha en bestämd sort i en viss färg. Då måste den förbeställas av mig som florist. Mina leverantörer måste göra detsamma liksom deras-ända till odlaren i vissa fall. Det gör att man inte kan göra annat än acceptera det pris odlarna sätter. Det i sin tur för med sig att förbeställda blommor så gott som alltid ligger över "vardagspriserna"

Det bästa om man vill att det ska bli så billigt som möjligt är att välja en enkel bukettyp och gärna ge stor frihet åt floristen i fråga om exakta blommor, då man slipper det där med specialbeställningar.

Svaret till TS om rospriser är att det alltså beror mycket på var du bor. Arbetskostnaden för en rundbundenbukett med stjälkarna som "handtag" brukar inte vara särskilt hög, så kolla upp ungefärliga styckpriser i din butik och räkna med ett par hundra till i arbete.

• Sundance

Jag pratade med en florist om en enkel, rund bukett med bara röda Grand Prix-rosor. jag är inte så stor själv så jag vill inte ha för stor bukett och jag fick ett pris på ca 800.

• passionsblomman

Det låter mycket rimligt.

Sundance skrev 2010-01-27 10:59:30 följande:
    Jag pratade med en florist om en enkel, rund bukett med bara röda Grand Prix-rosor. jag är inte så stor själv så jag vill inte ha för stor bukett och jag fick ett pris på ca 800.
  • passionsblomman

Det kommer ni att prata ihop er om närmare sedan. Floristen måste hur som helst köpa hela buntar, med rosor så ni kommer att kunna pröva er fram lite. Ska buketten vara nätt så blir det antagligen inte mer än mellan 10 och 15 som max. Grand Prix är ju en stor ros.

Sundance skrev 2010-01-27 12:05:53 följande:
    Vet ju förstås inte hur många rosor det behövs i en sådan...
Svar på tråden vad kan en bröllopsbukett emed 10-15 vita rosor kosta tro?