Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

vad kan en bröllopsbukett emed 10-15 vita rosor kosta tro?

Blompriserna i landet varierar något oerhört!
    Jag har nyligen lämnat Stockholm och flyttat söderut. Rosor som lätt ligger på 35-45 kr/st -och BEHÖVER göra det pga våra egna inköpspriser, hyror et, kostar här uppenbarligen sisådär 25-30 istället. Det blir stor skillnad.
    Sedan vill jag återigen försöka döda myten om att florister saltar räkningen för att det heter bröllop. Det är inte så det ligger till. Det tillkommer förutom blommorna i de flesta butiker en arbetskostnad för den tid man lägger ner innan man färdigställt en bukett. Det är ofta mer tid än man tror.

Sedan är den stora boven i det hela att man som brud oftast vill ha en bestämd sort i en viss färg. Då måste den förbeställas av mig som florist. Mina leverantörer måste göra detsamma liksom deras-ända till odlaren i vissa fall. Det gör att man inte kan göra annat än acceptera det pris odlarna sätter. Det i sin tur för med sig att förbeställda blommor så gott som alltid ligger över "vardagspriserna"

Det bästa om man vill att det ska bli så billigt som möjligt är att välja en enkel bukettyp och gärna ge stor frihet åt floristen i fråga om exakta blommor, då man slipper det där med specialbeställningar.

Svaret till TS om rospriser är att det alltså beror mycket på var du bor. Arbetskostnaden för en rundbundenbukett med stjälkarna som "handtag" brukar inte vara särskilt hög, så kolla upp ungefärliga styckpriser i din butik och räkna med ett par hundra till i arbete.

• passionsblomman

Det låter mycket rimligt.

Sundance skrev 2010-01-27 10:59:30 följande:
    Jag pratade med en florist om en enkel, rund bukett med bara röda Grand Prix-rosor. jag är inte så stor själv så jag vill inte ha för stor bukett och jag fick ett pris på ca 800.
  • passionsblomman

Det kommer ni att prata ihop er om närmare sedan. Floristen måste hur som helst köpa hela buntar, med rosor så ni kommer att kunna pröva er fram lite. Ska buketten vara nätt så blir det antagligen inte mer än mellan 10 och 15 som max. Grand Prix är ju en stor ros.

Sundance skrev 2010-01-27 12:05:53 följande:
    Vet ju förstås inte hur många rosor det behövs i en sådan...
Svar på tråden vad kan en bröllopsbukett emed 10-15 vita rosor kosta tro?